ورق گالوانیزه

ورق‌های گالوانیزه با استفاده از روشی که در آن از لحاظ متالورژی به هم متصل شده باشند، به منظور محافظت در برابر خوردگی در طولانی مدت مناسب هستند.

با سابقه بیش از ۱۵۰ سال در به کارگیری فولاد گالوانیزه، نمونه‌های بیشماری از آن برای استفاده در بسیاری از محیط‌ها وجود دارد. در سراسر جهان از ورق گالوانیزه در صنایع متنوعی از جمله جاده سازی، ریل راه آهن، نیروگاه‌های انرژی نفت و گاز، کشاورزی و آب و فاضلاب استفاده می‌شود.

دلایل استفاده از ورق گالوانیزه

دلایل استفاده از ورق گالوانیزه عبارت است از:

  1. استحکام
  2. طول عمر مفید
  3. پایداری
  4. سختی و مقاومت
  5. سرعت فرایند
  6. ترمیم و خود درمانی
  7. پوشش کامل

در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.

۱- استحکام

نمونه‌ها و پروژه‌های بیشماری وجود دارد که عملکرد ورق گالوانیزه را در بسیاری از محیط‌ها، سرمایه گذاری‌ها و کاربرد به اثبات می‌رساند. به عنوان مثال پل لیدلینچ در دورست انگلستان در سال ۱۹۴۴ برای کمک به عبور و مرور به طور موقت در نظر گرفته شد اما اکنون پس از ۷۰ سال همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بررسی‌های انجام شده نشان داده است که گالوانیزه‌های به کار گرفته شده در این پل در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و هیچ نشانه‌ای از زنگ زدگی بر روی آن وجود ندارد. پیش بینی می‌شود که این پل بیش از ۱۰۰ سال بدون نیاز به تعمیر و نگهداری عمر کند.

۲- طول عمر مفید

با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد آلیاژ، لایه محافظ آن در هنگام قرار گرفتن فولاد در درون روی مذاب رخ می‌دهد. این پوشش به طور موثری به بخشی از فولاد تبدیل می‌شود و در برابر زنگ زدگی به خوبی مقاومت می‌کند، به شکلی که تا سال‌های زیادی شبیه به روز اول باقی خواهد ماند.
طول عمر مفید از مهم‌ترین دلایل خرید ورق به شمار می‌آید.

دلایل استفاده از ورق گالوانیزه

۳- پایداری

دوام طولانی مدت توسط ورق گالوانیزه به خوبی ارائه می‌شود و از نظر مصرف انرژی و یا سایر تاثیرات بر محیط زیست بسیار سازگار است.

مطالعات متعدد نشان داده است که برخی از عناصر فلزی همراه هزینه‌های بالای اقتصادی، زیست محیطی و هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری مکرر عرضه می‌شوند. این در حالی است که وجود روکش‌های گالوانیزه باعث می‌شود در دراز مدت این هزینه‌ها به طور قابل توجهی کاهش یابد.
عدم نیاز بیش از اندازه به نگهداری و بهبود عملکرد این فلزات در برابر خوردگی، می‌تواند به کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری مکرر آن منجر شود. در نتیجه می‌توان با صرفه جویی این هزینه‌ها از آن‌ها برای اهداف دیگری استفاده کرد.

۴- سختی و مقاومت

ماهیت بی‌نظیر گالوانیزه و فرایند تولید آن باعث می‌شود یک سری لایه از آلیاژ روی بر روی آن ایجاد شود که منجر به ایجاد یک پوشش سخت و مقاوم در برابر سایش شود.

این به معنی آسیب کمتر و نصب سریع سازه‌ها خواهد بود.

۵- سرعت فرایند

روند واقعی فرو بردن فولاد گالوانیزه در روی مذاب تنها چند دقیقه به طول می‌انجامد.
فرایندی که میزان مدت زمان آن به آماده سازی ورق گالوانیزه برای مراحل بعدی منجر می‌شود. برای اجرای این مرحله بسیاری از سایت‌های دیگر همزمان به پردازش آن می‌پردازند. زمان معمول برای این فعالیت‌ها حدود سه روز است، به این ترتیب گالوانیزه‌ها طی ۲۴ ساعت آینده پس از آن آماده خواهند بود.
بهتر است قبل از خرید در مورد ورق فولاد ارگانیزه بیشتر بدانید.

۶- ترمیم و خود درمانی

روی به عنوان یک لایه محافظ برای فولاد گالوانیزه، به خوردگی دچار می‌شود و خود را برای محافظت از فلز پایه قربانی می‌کند. به همین دلیل فرایندهای خوردگی روی در سطح فولاد باعث پیشگیری از خوردگی لایه‌های زیرین می‌شود.

۷- پوشش کامل

واقعیت این است که ورق‌های فولادی در حمامی از روی مذاب فرو می‌روند و در نتیجه فرایند گالوانیزه شدن تحت نورد گرم می‌تواند یک پوشش محافظ در برابر سطوح خارجی و داخلی قطعات فولادی باشد.

استفاده از فرایند گالوانیزاسیون به عنوان یک روکش محافظ بر روی عناصر فلزی فولادی به کار گرفته می‌شود.

دلایل استفاده از ورق گالوانیزه

از آنجایی که برخی از عناصر فلزی بدون روکش محافظ با توجه به شرایط آب و هوایی در طول زمان دچار زنگ زدگی می‌شوند، این میزان زنگ زدگی و واکنش با محیط بسته با توجه به شرایط متفاوت است. برای بهینه سازی عملیات از روش‌های محافظتی مانند رنگ آمیزی و یا روکش‌های پلاستیکی استفاده می‌شود. مسئله‌ای که وجود دارد این است که این فرایندها دارای معایبی هستند که باعث می‌شود فرایند گالوانیزاسیون طول عمر بیشتری را برای این عناصر فلزی فراهم کند.

با استفاده از روش محافظت کاتدی این کار به سهولت انجام می‌گیرد. به بیان بهتر وجود ورق‌های گالوانیزه تعیین می‌کند که اگر برخی از نواحی فولاد در معرض خطر قرار بگیرند، آن بخش دچار زنگ زدگی و خوردگی نخواهند شد.

بهتر است با توجه به نوع پروژه برای انتخاب فلز پایه اقدام کنید. این امر به ویژه در محیط‌های مرطوب بسیار حائز اهمیت است.

مزایای استفاده از ورق گالوانیزه

مزایای استفاده از ورق گالوانیزه عبارتند از:

  1. نیاز به نگهداری کم و کاهش هزینه‌های بلندمدت
  2. طول عمر بالا
  3. مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی
  4. اطمینان از طول عمر و عملکرد ورق‌های گالوانیزه
  5. مقاومت ایده آل در برابر آسیب‌های مکانیکی مانند خراش
  6. محافظت از تمام نواحی فولاد در برابر آسیب

سوپرمارکت‌های فلزی

در حال حاضر بسیاری از تولید کنندگان در سراسر جهان وجود دارند که با توجه به مزایا و ویژگی‌های فراهم شده توسط ورق گالوانیزه ترجیح می‌دهند تولید این محصول را در برنامه کاری خود قرار دهند، زیرا از ویژگی‌های منحصر به فرد آن مطلع هستند. در نتیجه تقاضا برای خرید ورق کرکره و یا ورق‌های گالوانیزه افزایش یافته و در حال حاضر از آن در بسیاری از صنایع مختلف استفاده می‌گردد، تا جایی که در صنایع خودروسازی، پزشکی، ساخت ساختمان‌های عظیم مانند ورزشگاه‌ها و استادیوم‌های ورزشی و یا در برخی از موارد در صنایع دریایی از این عنصر فلزی استفاده می‌گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *