ویژگی‌های ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه از جنس آهن است که به کمک پوشش روی محافظت شده است. در نتیجه در صورت ایجاد خراش و آسیب در لایه روی، آهن در برابر زنگ زدگی محافظت می‌شود. ایجاد گالوانیزاسیون برای افزایش مقاومت آهن در محیط‌های خورنده و سایر عوامل از طریق پیلی الکتروشیمیایی است که روی به عنوان آند و آهن به عنوان کاتد در فرایند به کار گرفته می‌شوند.

از آنجایی که فلز روی فعال‌تر از فلز آهن است، روی در بخش آند اکسید می‌شود. دلیل آن این است که روی دیرتر از آهن احیا می‌شود و پتانسیل اکسید در فلز روی بیشتر است.

فرایند اکسیداسیون و زنگ زدن آهن زمانی رخ می‌دهد که آب و یا اکسیژن در محیط و در معرض آن وجود داشته باشند. در سطح فلز آهن، فرایند اکسید شدن آن انجام می‌گیرد و این باعث تشکیل آند می‌شود، در مقابل جایی که اکسیژن و آب وجود دارد، کاتد تشکیل می‌شود. این فرایند در نهایت باعث ایجاد پیل ولتا یا فرایند الکتروشیمیایی در ابعاد کوچک‌تر می‌شود. الکترون‌هایی که در آند تشکیل شده‌اند، به سمت قطب مخالف خود یعنی ناحیه کاتد حرکت می‌کنند.

بررسی کاربرد ورق گالوانیزه

نه تنها آهن، بلکه فولاد با 1.5 درصد کربن، می‌تواند برای ساخت ورق به کار رود. با توجه به خلوص و درصد کربن موجود در این ورق‌ها، خواص آن‌ها متفاوت خواهد بود. قیمت ورق در بازار نوسان دارد اما با توجه به کاربرد بالای ورق، قیمت آن مناسب و مقرون به صرفه است.

روش تولید ورق گالوانیزه

دو روش کلی پرس و فابریک برای تولید ورق گالوانیزه به کار گرفته می‌شود.

در روش پرس، ورق‌های آهن در ضخامت‌های تعیین شده از 0.18 میلی متر تا 6 میلی متر و عرض‌های 100 و 125 سانتی متر تولید خواهند شد. وزن عمومی و کلی رول‌های مورد استفاده با توجه عرض رول و ضخامتی که کارخانه تولید می‌کند، متفاوت خواهد بود.

در روش فابریک از شمش آهن استفاده می‌شود. این شمش‌ها تحت عملیات حرارتی در کوره‌های حرارتی قرار می‌گیرند و ابعاد آن‌ها نیز متفاوت است.

غوطه وری در استخر روی

بررسی مزایا و ویژگی‌های ورق گالوانیزه

برخی از مهم‌ترین مزایای ورق‌های گالوانیزه شامل این موارد است:

  1. هزینه‌های مقرون به صرفه
  2. تعمیرات و نگهداری آسان
  3. افزایش طول عمر
  4. افزایش دوام و ماندگاری
  5. بازرسی ساده
  6. ارائه محافظت کامل

در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.

1. هزینه‌های مقرون به صرفه

اجرای فرایند گالوانیزاسیون باعث مقاومت ورق‌های آهنی و فولادی در برابر فرایند اکسیداسیون و خوردگی می‌شود. در نتیجه طول عمر این محصول افزایش می‌یابد و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است، به علاوه که گالوانیزه کردن فرایند پرهزینه‌ای نخواهد بود.

2. تعمیرات و نگهداری آسان

با توجه به این که به کمک گالوانیزه کردن ورق‌های آهن، مقاومت این محصول افزایش می‌یابد، بهترین ورق گالوانیزه در بازار فولاد نسبت به محصولات معمولی نیاز به نگهداری و تعمیرات بسیار زیاد نخواهد داشت و این کار به آسانی و با کمترین هزینه انجام می‌شود.

3. افزایش طول عمر

بهینه سازی و اصلاح ویژگی‌های آهن به کمک گالوانیزاسیون موجب افزایش طول عمر این محصولات در محیط‌های مرطوب و خورنده شیمیایی خواهد شد.

4. افزایش دوام و ماندگاری

به کمک ایجاد یک لایه محافظ در ورق‌های آهن، خواص فیزیکی و شیمیایی آن بهبود می‌یابد و در برابر آسیب، سایش، خراش و خوردگی و زنگ زدگی دوام بیشتری از خود نشان می‌دهد.

5. بازرسی ساده

بررسی پوشش گالوانیزه ورق آهن به راحتی و به کمک بررسی چشمی قابل انجام خواهد بود. هر چند که در فرایند تولید و کنترل کیفیت، نیاز به نمونه گیری و اجرای آزمایش‌های مخرب می‌باشد.

6. ارائه محافظت کامل

پوشش گالوانیزه باعث می‌شود تا تمام بخش‌ها و سطح‌های فولاد، گوشه‌ها و فرورفتگی‌ها با غوطه وری در مذاب روی، در برابر عوامل محیطی و مواد شیمیایی خورنده محافظت شوند.

موارد مصرف ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه و انواع ورق‌های فولادی می‌تواند در صنایع مختلف به کار گرفته شود، بدون آن که نیاز به بررسی دوره‌ای و تعمیر و نگهداری بیش از حد برای جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی آن باشد. مهم‌ترین موارد مصرف و کاربرد ورق‌های گالوانیزه به شرح زیر است:

  1. صنایع خودروسازی
  2. حمل و نقل
  3. صنعت کشاورزی
  4. پروژه‌های ساختمانی و عمرانی
  5. صنایع کاغذ و ساخت لوله
  6. تولید سقف کاذب و رابیتس
  7. ساخت کابینت آشپزخانه و انواع قفسه
  8. ساخت سیستم‌های تهویه و سرمایشی
  9. صنایع الکترونیکی
  10. ساخت تابلوهای راهنمایی و رانندگی
  11. بیلبوردهای تبلیغاتی
  12. ساخت تجهیزات و لوازم خانگی مانند یخچال

این موارد تنها بخشی از کاربرد و مصرف ورق‌های گالوانیزه به شمار می‌آید. امروزه در صنایع پزشکی، دریایی و زیردریایی و بسیاری از موارد دیگر نیز از این محصولات استفاده می‌شود.

غوطه وری در استخر روی

مراحل اجرای گالوانیزاسیون

فرایند گالوانیزه کردن ورق‌های آهن و یا فولادی، بسیار دقیق و طبق استانداردهای مشخص انجام می‌گیرد.

حذف چربی و تمیز کردن سطح

اولین کاری که باید انجام شود این است که ورق‌های آهنی در حمامی از سود با دمای 90 درجه سانتی گراد قرار بگیرند تا هرگونه چربی و ترکیبات دیگر از سطح آن پاک شود. این مرحله بسیار مهم است و در یکدست شدن لایه روی بر روی ورق تاثیر خواهد داشت.

اسیدشویی

برخی از ترکیبات وجود دارند که در مرحله قبل از سطح ورق پاک نمی‌شوند، به همین دلیل لازم است که به کمک روش اسیدشویی تمام آن‌ها حذف شوند.

ممکن است سطح کار دارای رنگ‌های شیمیایی باشد، از این رو مهم است که به کمک سند بلاست و انجام عملیات مکانیکی، تمام مواد اضافی موجود بر روی سطح از آن پاک شوند. ورق‌های گالوانیزه و تحول در صنعت ساختمان سازی مساله‌ای است که طی چند سال اخیر شاهد آن هستیم و این میزان تقاضا بر روی قیمت ورق سیاه و سایر ورق‌های فولادی تاثیرگذار بوده است.

فرایند بارگذاری و تعلیق

این کار به این منظور انجام می‌شود که ورق‌ها و قطعات آماده غوطه ور شدن در حمام مذاب روی شوند. لازم است این مرحله به شکلی انجام شود که اطمینان حاصل کنید قطعه به طور کامل در استخر روی قرار می‌گیرد.

مرحله فلاکسینگ

پس از اسیدشویی قطعات، آن‌ها در آب شسته می‌شوند و در استخر کلرید آمونیاک قرار می‌گیرند تا سطح فولاد برای وارد شدن در حمام مذاب روی آماده شود.

نورد گرم

با غوطه وری ورق‌ها و قطعات در استخر مذاب روی، سطح فولاد با این فلز وارد واکنش می‌شوند تا لایه‌ای پوشش بر روی سطح کار ایجاد شود.

خنک سازی

پس از اتمام گالوانیزاسیون، قطعات از استخر خارج شده و بلافاصله در استخر بعدی یعنی محلول دی کرومات سدیم قرار می‌گیرند. دلیل این کار تسریع فرایند خنک سازی محصولات است. اجرای دقیق این فرایندها بسیار مهم است، زیرا عدم دقت و غفلت از هر یک از مراحل در کیفیت و عملکرد پوشش نهایی تاثیر می‌گذارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *