لوله داربست

لوله داربست کاربردهای مختلفی دارد. تولید این نوع لوله‌ها بسیار سخت و دشوار است این نمونه از انواع لوله‌های درز مستقیم است که برای نصب داربست به کار می‌رود. لوله داربست به سازه‌ای فلزی و موقت گفته می‌شود که به دلیل عوامل مختلف مانند ساخت و تعمیر در ارتفاعات، حفاظت‌ها و تکیه‌گاه‌ها به کار می‌رود.

نحوه‌ی تولید لوله داربست

روش تولید لوله داربست مانند تولید لوله درز مستقیم است، تنها تفاوتی که این و لوله‌ها با یکدیگر دارند این است که در این نوع لوله‌ها سیالی جریان ندارد آزمایش‌های هیدرو استاتیک بر روی لوله انجام نمی‌شود. لوله داربست با توجه به میزان ضخامت دارای وزن‌های متفاوتی است. سه نوع ضخامت معمولا برای لوله‌های داربست وجود دارد اعم از 2، 2.5 و 3 میلی‌متری است که به هر کدام براساس میزان ضخامت لوله سبک، معمولی و سنگین نامیده می‌شوند.

مواد اولیه تولید لوله داربست

برای تولید لوله داربست به صورت انبوه که از ورق‌های سیاه ST37 تولید می‌شود. همچنین برای تولید این نوع از لوله‌ها از ورق‌های گالوانیزه نیز استفاده می‌شود. قیمت ورق سیاه بر روی قیمت نهایی لوله داربست تاثیر می‌گذارد.

نحوه‌ی تولید لوله داربست

مراحل تولید

فرایند تولید لوله‌های فولادی چگونه است؟ همانطور که می‌دانید رول‌های ورق سیاه دارای عرض مشخصی هستند. چنانچه که عرض ورق از قطر لوله مورد نظر بیشتر باشد باید ورق‌ها را در اندازه‌های مشخص و موردنیازتان برش دهید. ورق‌ها بیشتر از اینکه فرم حالت بگیرند برای از بین بردن ذرات خوردگی با اسید شسته می‌شوند.

فرم دهی

دستگاه فرم دهی که برای شکل دادن به ورق‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد از چندین ردیف غلتک متوالی تشکیل شده است در هر ردیف شما سه غلتک در کنار یکدیگر دارید. غلتک میانی با فشار ورق به جهت پایین باعث خم شدن ورق به صورت U شکل می‌شود. همچنین غلتک‌های کناری لبه‌های ورق را از بیرون به داخل خم می‌کند و آن را به شکل O در می‌آورند.

جوشکاری

انواع روش‌های مختلفی برای جوشکاری اتصالات مقاطع وجود دارد که در تولید لوله داربست برای متصل کردن لبه‌های لوله و بالا بردن میزان استحکام و دوام درزها هنگام عملیات جوشکاری مقاومتی استفاده می‌شود. در این روش فشار و حرارت با یکدیگر منجر به اتصال می‌شوند. با ایجاد فرکانس بالا در اثر عبور جریان الکتریکی فلز به علت داشتن مقاومت الکتریکی گرم شده و شکل خمیری ایجاد می‌کند.

دستگاه جوشکاری الکتریکی که از سه بخش کلی حرارت، فشار و کنترل تشکیل شده است. در بخش الکتریکی جریان و حرارت لازم برای جوشکاری و مکانیکی، فشار کافی مورد نیاز است تا اتصال انجام شود. الکترود‌ها مانند گیره دو لبه لوله را فراگرفته‌اند و جریان الکتریکی با استفاده از الکترود‌ها وارد می‌کنند. در جریان الکتریکی که در سطح تماس لبه‌ها ایجاد می‌شود منجر به ذوب شدن آن و اعمال فشار که در نهایت منجر به اتصال می‌شود. در قسمت کنترل زمان جریان و دمای جوش را تنظیم می‌کند. استفاده از جوشکاری مقاومتی به عواملی از جمله افزایش سرعت، بخار کم و مقرون به صرفه در تولید لوله داربست استفاده می‌شود.

عملکرد تولید لوله داربستی

بعد از اتمام مراحل جوشکاری لوله داربست، لوله‌ها در طول‌های دلخواه با استفاده از دستگاه برش، بریده شده سپس لوله داربست را بر روی سطوح خنک‌کننده انتقال می‌دهند.

اجزای لوله داربست

تست مکانیکی

لوله داربست در گروه لوله‌های درز مستقیم است، اما به علت اینکه کاربرد آن‌ها متفاوت است نیازی به گرفتن تست هیدرواستاتیک بر روی آن نیست. برای میزان سنجش و آزمودن میزان استحکام و مقاومت بعد از تولید لوله داربست، از آن‌ها تست فشار می‌گیرند.

استاندارد و کیفیت تولید

میزان استاندارد و کیفیت تولید لوله داربست طبق

EN10219 BS1387-1985،EN39،BS1139 و JIS G 3444 صورت می‌گیرد.

اجزای لوله داربست

معمولا برای نصب داربست به غیر از لوله نیاز با سایر اتصالات دیگری نیز دارید از جمله:

لوله استاندارد

کار این لوله انتقال دادن بار به زمین از لوله‌های عمودی استاندارد استفاده می‌شود.

بالشتک

بالشتک به تخته‌ای کوچکی گفته می‌شود که زیر صفحه زیر ستون نصب می‌شود و فشار را به سایر نقاط پخش می‌کند.

ترانزوم

لوله‌ی ترانزوم استاندارد بیرونی را به لوله استاندارد درونی متصل می‌کند.

نگهدارندِ قرنیز

این قطعه که مانند گیره می‌ماند و وظیفه‌ی نگهداری از قرنیزها را برعهده دارد.

فاصله بین دو ستون

به فواصل بین دو پایه استاندارد مجاور در طول و موازی داربست گفته می‌شود.

تیر افقی

به لوله‌ای افقی که با استفاده از بست‌ها به لوله استاندارد برای جلوگیری از خم شدن لوله استاندارد به کار می‌رود.

الوار

تخته‌هایی که برای ساخت و نصب داربست به کار می‌رود.

چرخ

از این وسیله برای زمانی که قصد دارید داربست را جابجا کنید مناسب است که با بستن چرخ‌هایی به پایه استاندارد به راحتی قابل انتقال است.

صفحه زیر ستون

به صفحه‌ای فلزی که برای پخش و توزیع بار در زیر لوله‌های استاندارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بریس یا لوله‌های مهاری

بریس به لوله‌هایی گفته می‌شود که به صورت ضربدر بر روی داربست نصب می‌شوند تا مقاومت داربست را بالا ببرند و ساختمان آن را استحکام ببخشند.

معروف‌ترین کارخانه‌های تولیدکننده لوله داربست

باتلر

لوله‌ای است که با بریس محکم می‌شود و در ابتدای داربست نصب می‌شود.

اتصال‌دهنده

برای وصل کردن دو لوله داربست نیاز به اتصال‌دهنده‌ها دارید که به دو دسته حامل بار و غیر حامل بار تقسیم می‌شوند. انواع اتصال‌دهنده‌های لوله‌های داربست نظیر گردون، رابط، تک پیچ، مغزی،H، دو پیچ و چهار پیچ می‌باشد.

تمسه آهنی

برای پیشگیری از جدا شدن و شکاف تخته‌ها تسمه‌ای فلزی به سر تخته داربست می‌بندند.

جان‌پناه

به لوله‌ای که داخل داربست برای پیشگیری از سقوط افراد استفاده می‌شود.

معروف‌ترین کارخانه‌های تولیدکننده لوله داربست

خوشبختانه ایران در تولید لوله داربست خودکفا است و نیازی به واردات این محصول به کشور نیست. از معروف‌ترین کارخانه‌های تولیدکننده لوله داربست می‌توان به کارخانه‌های فولاد علویجه، نیکان پروفیل، سپاهان، پایا اصفهان، فولاد هیربد زرندیه و غیره اشاره کرد.

نرخ لوله داربست

قیمت تعیین شده لوله‌های داربست به عوامل مختلفی اعم از طول لوله، جنس ورق، کاربرد، ضخامت لوله، برند و کیفیت آن بستگی دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *