استانداردهای جهانی تیرآهن

یکی از مهم‌ترین عناصر فولادی که بیشترین کاربرد را در ساختمان‌سازی دارد تیرآهن است. به همین علت ضروری است که در مورد انواع استانداردهای جهانی تیرآهن و کاربرد آن‌ها اطلاعاتی را کسب کنید تا در هنگام خرید دچار سردرگمی‌ و تشویش نشوید و یک انتخاب مناسب و خوبی داشته باشید.
در بازار ایران انواع مختلفی از تیرآهن موجود است که در برخی از مواقع به علت نداشتن اطلاعات کافی در مورد استانداردهای تیرآهن می‌تواند منجر به ضررها و زیان‌های جبران‌ناپذیری در صنعت ساختمان‌سازی گردد. انواع تیرآهن‌های به کار رفته در ساختمان‌ها بر اساس نقشه طراحی شده انجام می‌شود. چنانچه که تیرآهنی به اشتباه خریداری شود باعث ضرورزیان‌های سازنده می‌شود.
دو نمونه تیرآهن در بازار موجود است یک نمونه آن به صورت I شکل است و نمونه‌ی دیگری به صورت H شکل می‌باشد. هر کدام از این نوع تیرآهن‌ها خود به گروه‌های دیگری تقسیم می‌شوند. میزان وزن تیرآهن‌ها و قیمت آن‌ها برحسب استانداردهای مختلف متغیر است به همین علت با شناخت و بالا بردن اطلاعات خود در مورد استانداردهای تیرآهن می‌توانید بهترین انتخاب و خرید را داشته باشید.

چگونگی تولید تیرآهن و استانداردهای آن

اولین ماده برای تولید تیرآهن بر اساس شکل نهایی قطعه مشخص و عموماً اغلب با سایر اندازهای مختلف برای تولید این نوع تیرآهن کاربرد دارد. نخست اغلب برای پیش گرم شدن وارد کوره می‌شود. سپس با یک مرحله تغییر شکل ویژه و اساسی با فرایند نورد که روی آن اعمال می‌شود. نورد در مراحل بعدی با دقت سایزی بیشتری انجام می‌شود که با گذشتن اغلب از چندین غلتک، سطح مقطع نهایی ساخته می‌شود. در پایان نیز قطعات در سایز مورد نظر برش داده می‌شوند. معمولا استانداردی که برای تیرآهن در نظر گرفته شده است 12 متری می‌باشد.

ویژگی‌های تیرآهن

 

انواع استانداردهای تیرآهن در بازار ایران

در کشور ما سه نمونه تیرآهن تولید می‌شود یکی از رایج‌ترین آن‌ها که در ایران و اروپا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد تیرآهن IPE است. از دیگر تیرآهن‌های مرسوم که بیشترین کاربرد را در چین و روسیه دارد می‌توان به تیرآهن INP اشاره کرد. نمونه‌ی دیگری از تیرآهن مشهور به بال پهن در بازار موجود است که به نام IPB می‌باشد. در مورد هر کدام از این تیرآهن‌ها به اختصار توضیح می‌دهیم.

تیرآهن IPE

این نوع تیرآهن یکی از پرمصرف‌ترین مصالح مورد نیاز در ساختمان‌سازی است. این نمونه‌ یکی از رایج‌ترین و معروف‌ترین نمونه‌های تیرآهن در ایران و اروپا می‌باشد. با توجه به اینکه محصول کارخانه‌های کشور از این نمونه بیشتر تولید می‌شود. اکثر نقشه‌های ساختمان‌ها نیز براساس این نوع تیرآهن استاندارد طراحی می‌شوند. تیرآهن IPE همانند I است که دارای ارتفاعی بین 80 تا 600 میلی‌متر می‌رسد همچنین ضخامت بال‌ها در کل سطح مقطع یکنواخت است. میزان مقاومت خم‌شدگی این مقطع برای استفاده از ساختمان‌سازی بسیار مطلوب و مناسب است. در ضمن دارای وزن سبکی است که در مجاورت مقاومت خمشی خوب، این تیرآهن یکی از پراستفاده‌ترین محصول در ساخت و ساز محسوب می‌شود.

تیرآهن IPE

روش شناسایی تیرآهن IPE به این نحو است چنانچه که به دو سر تیرآهن نگاه کنید ضخامت بال‌های در ابتدا و انتهای آن یکسان است. استاندارد تیرآهن‌های تولید شده در داخل کشور به نام IPE است. از جهتی نیز تیرآهن‌های وارداتی کشور با استاندارد IPE از کشورهایی مانند کرده، آلمان، لهستان و اسپانیا عرضه می‌شود.

تیرآهن INP

این نمونه تیرآهن که با استانداردهایی که توسط کشورهای چین و روسیه تولید می‌شوند. تیرآهن INP به شکل I است که با فاصله گرفتن ضخامت بال‌ها از میزان قدرت تیرآهن کاسته می‌شود. در صورتی که به انتهای تیرآهن نگاهی بیندازید قطعه‌ای که در ابتدای بال‌ها وجود دارد ضخیم است که به تدریج با فاصله گرفتن از جان، با یک شیب نسبتاً ملایمی از میزان ضخامت کاسته خواهد شد.

اکنون به دلیل وجود تحریم‌های زیادی که از سوی کشورهای توسعه یافته در خصوص استانداردهای تیرآهن‌های وارداتی موجود در بازار به ویژه مدل INP شده‌ایم که تعداد اندکی از آن در بازار دردسترس است. ابعاد این مدل تیرآهن بین 60 تا 800 میلی‌متر است که برخلاف تیرآهن‌های معمولی، دارای لبه‌های گرد می‌باشد این نمونه در کشور ما کاربرد محدودی دارد.

 

INP

تیرآهن IPB

یکی از استانداردترین تیرآهن‌های موجود در کشورمان به نام IPB است. البته این مدل تیرآهن به نام بال پهن یا‌ هاش گفته می‌شود. شکل این نوع تیرآهن به صورت H است و دارای ارتفاع بین 100 الی 1000 میلی‌متر می‌باشد. این نمونه در مقایسه با سایر مدل‌های دیگر عریض‌تر است و شامل:

  • هاش سبک HEA
  • هاش سنگین HEB
  • هاش فوق سنگین HEM

میزان وزنی که برای تیرآهن بال پهن در نظر گرفته شده است بستگی به ضخامت آن دارد که با توجه به سبک، سنگین یا فوق سنگین بودن آن تعیین می‌گردد. در مدل تیرآهن IPB طول بال‌ها در مقایسه با جان تیرآهن بزرگتر است.

تیرآهن IPB

تیرآهن لانه زنبوری یا CPE

این نمونه تیرآهن یکی از مرسوم‌ترین مقاطع در ساختمان‌سازی است. یکی از ویژگی‌های آن وزن سبک آن است که در بسیاری از سازه‌ها کاربرد دارد. تیرآهن لانه زنبوری از برش دادن و جوش دادن دو تیرآهن IPE به هم تولید می‌شوند. علت نامگذاری این نوع تیرآهن به دلیل حفره‌هایی است که در ساختار نهایی آن وجود دارد. این نوع تیرآهن در مقایسه با مدل IPE مقاومت خمشی بالایی دارد. ویژگی مطرح شده در کنار وزن سبکی که دارد باعث شده است که این مدل بیشترین کاربرد را در ساختمان‌سازی داشته باشد.

روش‌های تشخیص تیرآهن

تمامی مشخصات و ویژگی‌های تیرآهن‌ها بر روی بدنه‌ی آن‌ها حک شده است. در غیر اینصورت هنگام خرید یک برگه شناسایی همراه آن‌ها به خریداران داده می‌شود. ویژگی‌هایی که نشان‌دهنده‌ی مشخصات تیرآهن است. شامل استاندارد تیرآهن، نمره، حداقل مقدار مقاومت کششی بر روی آن مشخص شده است.

ویژگی‌های تیرآهن

محصولات فولادی بهترین گزینه برای ساخت و ساز هستند، هنگام خرید مقاطع فولادی علاوه بر توجه به استانداردهای جهانی تیرآهن باید به برخی از نشانه‌ها و ویژگی‌های تیرآهن توجه کنید. از جمله مشخصات فیزیکی تیرآهن که شامل سایز، ابعاد و مقادیر وزن است. در واقع وزن نشان‌دهنده‌ی تفاضل بین وزن حقیقی و وزن محاسبه شده تیرآهن است. طول تیرآهن شامل فاصله میان دو برش عمود بر محور تیرآهن است که نمره‌ای که برای آن در نظر گرفته می‌شود نسبت طول آن تعیین می‌گردد. قیمت تیرآهن بر روی قیمت ورق و سایر محصولات فولادی در بازار تاثیر می‌گذارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *