چدن

فولاد و چدن دو نوع آلیاژی هستند که از آهن به وجود آمده‌اند بنابراین ساختار اولیه‌ای که این دو نوع محصول از آن تولید می‌شود آهن است بنابراین با‌ ترکیب کربن با آن می‌تواند فولاد را ایجاد کند.

انواع ورق‌های فولادی را می‌توان از‌ ترکیب آهن و کربن به دست آورد، بنابراین هنگامی‌ که این دو با یکدیگر‌ ترکیب می‌شوند نوع‌های متفاوتی از فولاد را به دست می‌آورد.

این نوع‌های متفاوت می‌تواند به این شکل باشند مانند فولاد نرم که یکی از خروجی‌هایی است که برای فولاد وجود دارد و می‌توان از آن استفاده کرد فولاد نرم برای بسیاری از کار‌ها مناسب هستند.

از فولاد نرم برای تهیه پیچ و مهره استفاده می‌شود حتی می‌توان از آن برای ساعت نیز به کار برده شود فولاد دیگری که می‌توان از آن نام برد فولاد متوسط است .

فولاد متوسط برای کار‌هایی مانند مصالح ساختمانی استفاده می‌شود به این علت این فولاد‌ها را تقسیم بندی می‌کنند که برای هر کاری می‌توان متناسب با کار آن‌ها استفاده می‌شود.

برای سختی و نرمی‌ که برای فولاد وجود دارد آن را برای کار‌های متناسب با آن ایجاد می‌کنند فولاد دیگر به عنوان فولاد سخت وجود دارد فولاد سخت را می‌توان برای کار‌های مهم‌تری مورد استفاده قرار داد.

فولاد سخت را برای وسایل و تجهیزات پزشکی می‌توان استفاده کرد زیرا این تجهیزات باید از مقاومت خوبی برخوردار باشند بنابراین از این نوع از فولاد استفاده می‌شود.

تفاوت چدن و فولاد

برای این که فولاد را برای محصولات دیگری مورد تغییر قرار داد برای این است که میزان کربن آن‌ها را برای هر کدام به میزان درصدی برای هر یک استفاده می‌شود.

چدن نیز ساختار خود را از آهن گرفته است، بنابراین به میزان‌ ترکیباتی که با آهن شکل می‌گیرد ایجاد می‌شود بنابراین می‌توان گفت که استفاده از آهن و کربن برای ایجاد بسیاری از خروجی‌هایی که تولید می‌کند استفاده می‌شود.

چدن با این که بسیار سخت است اما از شکنندگی زیادی نیز برخوردار است، بنابراین برای این که این شکنندگی از بین برود از میزان چکش خواری که برای چدن در نظر گرفته است استفاده می‌شود.

این چکش خواری می‌تواند این میزان شکنندگی را از میان ببرد بنابراین چدن می‌تواند به رنگ‌های متفاوتی وجود داشته باشد حتی حرارتی را که می‌توان برای این چدن استفاده کرد حرارت بسیار زیادی است که برای آن استفاده می‌شود.

برای این که به توان تمامی‌ این کار‌ها را انجام داد باید ماده اولیه آن را به دست آورد بنابراین می‌توان گفت که آهن خواهد بود. فولاد‌ها می‌توانند به شکل‌های دیگری نیز وجود داشته باشند یکی از این فولاد‌ها به نام فولاد‌های ابزاری است که برای استفاده از ابزار‌ها به کار می‌رود.

از فولاد برای ساختن سیم نیز استفاده می‌شود لوله و ورق نیز نوع دیگری از فولاد هستند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. هنگام خرید ورق از میزان ناخالصی‌هایی که در فولاد وجود دارد باید اطلاع داشت. این ناخالصی‌ها را می‌توان برای ساختن محصولات دیگری استفاده کرد.

فولاد ضد زنگ

هنگامی‌ که فولاد تولید می‌شود اهداف زیادی را می‌توان از تولید آن به دست آورد یکی از این اهداف ایجاد ناخالصی است که این ناخالصی سوزانده می‌شود این ناخالصی به چدن نیز می‌رسد. می‌تواند میزان آلیاژ آهن را نیز اضافه کرد این دو مورد اهداف اولیه‌ای است که برای فولاد استفاده می‌شود. چدن برای مصارف خانگی نیز استفاده می‌شود و استحکام خوبی را نیز می‌تواند داشته باشد.

چدن و مصارف گوناگون آن

این استحکام برای این است که آهنی که در آن استفاده شده است و میزان کربنی که هم که در آن استفاده شده بسیار مهم است. هنگامی‌ که میزان کربن را در آهن به میزان زیادی وارد می‌شود می‌ توان گفت که مقاومت چدن را بیش‌تر می‌کند. اما با این حال همان طور نیز که گفته شد به راحتی می‌توان به چدن ضربه زد.

میزان ضربه پذیری برای چدن بسیار زیاد است برای همین باید آن را به صورت چکش خوار به وجود آورد تا از این میزان ضربه پذیری برای چدن را کاهش داد. فولاد این ضربه پذیری را ندارد بنابراین از استحکام بهتری نیز برخوردار است استحکام آن به این صورت است که برای کار‌های مهمی‌ از آن استفاده می‌شود. این مقاومت و استحکام به این صورت است که برای تجهیزاتی مانند پزشکی استفاده می‌شود.

فولاد همان طور که از نام آن پیدا است برای کار‌های سخت از آن استفاده می‌شود این سختی برای این است که میزان کربنی را که برای آن در نظر گرفته می‌شود به میزانی است که می‌تواند استحکام و مقاومت خوبی را ایجاد می‌کند.

ساخت پروفیل های فولادی کربن

فولاد بیش‌تر برای صنایعی استفاده می‌شود که باید بدنه‌های آن‌ها به خوبی محکم و مقاوم باشند مانند وسایل جنگی یا بدنه اتومبیل‌ها البته برای آن‌ها بیش‌تر از آهن استفاده می‌شود. خود آهن بسیار سخت است بنابراین برای بدنه اتومبیل بیشتر استفاده می‌شود زیرا باید این بدنه‌ها به مقاومت زیادی داشته باشند تا با یک ضربه به راحتی صدمه ببینند.

بدنه اتومبیل‌ها باید به نوعی مقاوم باشند که هنگامی‌ که حادثه‌ای رخ می‌دهد صدمه زیادی را برای بدنه اتومبیل ایجاد نکند. برای همین باید میزان آهنی را که برای اتومبیل‌ها در نظر گرفته می‌شود باید میزان بیشتری باشد. بنابراین اصلی‌ترین تفاوتی که می‌توان برای چدن و فولاد در نظر گرفت این است که این دو از لحاظ مقاومت و استحکام با یکدیگر تفاوت زیادی می‌توانند داشته باشند.

همین طور میزان کربنی را که باید برای آن‌ها در نظر گرفت نیز برای هر کدام از آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد و همین کربن است که میزان سختی و مقاومت را برای آن‌ها به وجود می‌آورد. اما خاصیتی که برای چدن می‌تواند وجود داشته باشد این است که می‌تواند کمی‌ انعطاف داشته باشد برای همین است که سختی و مقاومت کمتری را می‌تواند را در برابر ضربه داشته باشد.
چدن نیز می‌تواند نوع زیادی داشته باشد یکی از این نوع از چدن می‌تواند به صورت چدن سوزنی باشد چدن سوزنی به این صورت است که می‌تواند مقاومت بالایی را داشته باشد.
این مقاومت می‌تواند در برابر سایش باشد برای همین به این چدن، چدن مقاوم در برابر سایش گفته می‌شود. چدن سفید نیز می‌تواند این خصوصیت را داشته باشد یعنی می‌تواند مقاوم در برابر سایش باشد.
از چدن در صنعت کشتیرانی نیز استفاده می‌شود و در کاری که میزان شوک زیاد را باید برای آن کار در نظر گرفت مناسب خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *