خوردگی ورق‌‌‌های فولادی

به تغییر شکلی که در اثر ضربه، رطوبت، تغییرات شیمیایی و غیره بر روی انواع ورق‌های فولادی ایجاد می‌شود خوردگی می‌گویند. این رویداد یک تغییر شیمیایی است که به نوعی فساد محسوب می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد صدمات و آسیب‌های زیادی به ساختمان و سازه‌ها وارد کند. به همین علت باید از به وجود آمدن خوردگی ورق‌‌‌های فولادی جلوگیری شود یا میزان آن را به حداقل ممکن رساند.

به صورت کلی برای محافظت انواع لوله درزدار و بدون درز در معرض خوردگی باید راهکارهایی اندیشیده شود. ما قصد داریم در این گفتار روش‌هایی برای جلوگیری از خوردگی ورق‌های فولادی بپردازیم.

دلیل محافظت ورق‌های فولادی در برابر خوردگی چیست؟

جلوگیری از خوردگی گالوانیک در پروفیل‌های فولادی ضد زنگ مستلزم رعایت نکات و تکنیک‌های مختلفی است. به عنوان مثال یک شبکه آبرسانی را در نظر بگیرید که به صورت میانگین 65 درصد از سازه‌های که در آن استفاده شده است، تأسیسات توزیع و انتقال است. به همین علت در صورتی که داخل یا خارج از شبکه، خوردگی ورق ایجاد شود باعث نشتی می‌گردد که نیاز به صرف سرمایه و هزینه زیادی است. در حال حاضر می‌توانید با یک سیستم انتقال نفت یا گاز از میزان خوردگی لوله‌ها، روشی برای محافظت از سرمایه، جلوگیری از بروز خطر و پایین آوردن هزینه‌ها و غیره بیابید. با توجه به اینکه تعداد بسیاری از ورق‌ها در خاک دفن شده‌اند، برای محافظت، می‌توان از روش‌های ویژه‌ای استفاده کرد که این شامل موضوعات مختلفی می‌باشد.

دلیل محافظت ورق‌های فولادی در برابر خوردگی چیست؟

راهکارهای محافظت از خوردگی ورق‌‌‌های فولادی

اغلب ورق‌هایی که برای انتقال نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرند از ورق‌های گالوانیزه فولادی هستند؛ بنابراین برای محافظت از ورق‌های انتقال، روش‌های سازگار با جنس فولاد استفاده می‌شود که شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. پوشش دهی ورق‌های فولادی
  2. استفاده از پوشش اپوکسی
  3. ثابت نگه‌داشتن ساختارها
  4. لعاب‌های آلکیدی
  5. عوض کردن خاک اطراف لوله
  6. پوشش‌های ضد زنگ
  7. مجهز کردن کلیه بخش‌های سیستم
  8. به کار بردن سایر فلزات
  9. ایجاد فاصله مابین فلزها
  10. تمیز نگه‌داشتن لوله‌ها
  11. استفاده از پوشش پلی اورتان
  12. کنترل کردن آب و رطوبت

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. پوشش دهی ورق‌های فولادی

یکی از شناخته‌شده‌ترین پوشش‌هایی که برای پیشگیری از خوردگی لوله مورد استفاده قرار می‌گیرد پلی اتیلن است. برای این منظور لازم است که لوله‌ها را در تیوپ پلی اتیلن قرار دهید. سپس با کمک آن از ورق‌ها محافظت کنید. با استفاده از این پوشش قیری شکل نیز می‌توانید از ورق‌های فولادی در معرض خوردگی نیز محافظت کنید. همچنین با استفاده از نوارهای پلی استر می‌توانید ورق‌ها را نیز به خوبی پوشش دهید تا مانع از خوردگی شوند.
با توجه به قیمت ورق آلات و قیمت ورق‌هایی همچون قیمت پروفیل و یا قیمت ورق لازم است روش‌های جلوگیری از خوردگی ورق های فولادی به درستی انجام گیرد تا جلوی ضرر و زیان‌های احتمالی گرفته شود.

2. استفاده از پوشش اپوکسی

همانطور که می‌دانید در فضاهای صنعتی نیاز به براقیت و رنگ پوشش ضد خوردگی بسیار حائز اهمیت است به همین دلیل برای مقابله با خوردگی می‌توانید از پوشش‌های اپوکسی استفاده کنید. این نوع پوشش‌ها در محیط‌های صنعتی پرکاربرد تر از نمونه آلکیدی است و از مقاومت و دوام بالایی برخوردار است. برای پیشگیری از میزان خوردگی لوله فولادی، این نوع پوشش را می‌توانید با اسپری کردن روی لوله به صورت یکنواخت در تمامی سطوح آن بپاشید. با انجام دادن این روش می‌تواند با استفاده از غلطک و برس نیز پوشش اپوکسی را بر روی سطح لوله به صورت یکنواخت منتشر کنید.

3. ثابت نگه‌داشتن ساختارها

هنگامی‌ که تکان‌ها یا ضربه‌های شدیدی به سطح لوله وارد شود باعث می‌شود که مواد خورنده به داخل لوله‌ها برود و منجر به خوردگی داخلی در لوله فولادی گردد. برای جلوگیری از ایجاد لوله، باید اتصالات را محکم کنید تا لوله‌ها حرکت اضافی نداشته باشند و به خوبی بر سر جای خود فیکس و محکم شوند.

روش برای جلوگیری از خوردگی ورق‌‌های فولادی

4. لعاب‌های آلکیدی

یک نمونه از لعاب‌های پوششی براق که با استفاده از غلتک یا اسپری برای محافظت از لوله‌های فولادی در مقابل خوردگی استفاده می‌شود. این نمونه از پوشش که بین 3 تا 5 سال عمر می‌کند تنها برای داخل و خارج لوله به کار می‌رود. این نوع پوشش در برابر تغییر رنگ مقاومت بالایی دارد و می‌تواند یکی از راهکارهای مؤثر برای مقابله با خوردگی ورق باشد.

5. عوض کردن خاک اطراف لوله

برخی از لوله‌ها که در زیر خاک پنهان شده‌اند در اثر خاکی که اطراف آن‌ها وجود دارد می‌توانند واکنش دهند و منجر به خوردگی شوند به همین علت با عوض کردن خاک و جایگزین کردن آن با سایر مواد دیگر می‌توان مانع بروز چنین مشکلاتی شد.

6. پوشش‌های ضد زنگ

با استفاده از رنگ‌های ضد زنگ می‌تواند از لوله‌های فولادی به خوبی مراقبت کرد بدون اینکه کمترین آسیبی به آن‌ها برسد. از این روش می‌تواند برای لوله‌هایی که در زیر خاک هستند مفید و مؤثر باشند.

7. مجهز کردن کلیه بخش‌های سیستم

باید توجه داشت که تنها لوله‌ها دچار خوردگی نمی‌شوند بلکه سایر لوازم جانبی اعم از اتصالات، پیچ و مهره‌ها و غیره نیز باید با استفاده از پوشش‌های ضد خوردگی محافظت شوند. در صورتی که بخش‌هایی جانبی نیز دچار پوسیدگی و خوردگی شوند باعث می‌شوند که به سایر قسمت‌های دیگر نیز انتقال پیدا کنند و مشکلات بسیاری را به وجود بیاورند.

یکی از مهم‌‌ترین و تأثیرگذارترین کارهایی که می‌تواند مانع از خوردگی لوله‌ها شود این است که تمامی بخش‌های لوله را گالوانیزه کنید.

استفاده از پوشش پلی اورتان

8. به کار بردن سایر فلزات

از دیگر ترفندهای از بین بردن خوردگی ورق در ورق‌های فولادی می‌تواند به استفاده از فلزهای روی یا منیزیم اشاره کرد. این فلزها که نقش فلز قربانی را می‌کنند و از لوله‌های فولادی در مقابل انواع خوردگی‌ها محافظت می‌کنند. فلزهای قربانی نیز می‌توانند دچار خوردگی شوند؛ اما از لوله‌های فولادی در برابر خوردگی‌ها به خوبی محافظت می‌کنند و نمی‌گذارند که آسیبی آن‌ها را تهدید کند.

9. ایجاد فاصله مابین فلزها

یکی از عواملی که باعث خوردگی ورق‌های فولادی می‌شود این است که دو فلز در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند به دلیل اینکه از یکدیگر الکترون می‌ربایند. این شرایط برای یکی از فلزها خوردگی ایجاد می‌شود که قسمتی از آن دچار آسیب می‌شود. برای از بین بردن خوردگی‌های لوله فولادی باید عایق‌بندی کرد یا از پدهای ضد سایش استفاده کرد به این صورت از تماس فلزها به یکدیگر در حد امکان جلوگیری می‌شود.

10. تمیز نگه‌داشتن لوله‌ها

با کمک گرفتن از مهارکننده‌ها یا بیوکسیدها، می‌توانید ورق‌ها را در برابر آلودگی میکروبی و باکتریایی محافظت کنید. این تکنیک بسیار کم هزینه و کاربردی است که در نهایت باعث کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری همچنین از سایر مشکلات دور نگه می‌دارد.

11. کنترل کردن آب و رطوبت

یکی از اثرگذار‌ترین عوامل خارجی در خوردگی ورق‌های فولادی، نشتی آب است؛ بنابراین بایستی آب کنترل شود و روش‌های صحیح برای کاهش یا افزایش آن در دسترس قرار گیرد.

به خاطر داشته باشید که میزان و قدرت خوردگی آب گرم بیشتر از آب سرد است. به همین علت لازم است که دمای آب را در حالت متعادل قرار دهید و یا شبکه لوله‌هایی که آب گرم در آن‌ها در حال جریان است را به بهترین شکل ممکن در برابر خوردگی مستحکم کنید.

12. استفاده از پوشش پلی اورتان

در حال حاضر یکی از قدرتمندترین پوشش‌هایی که برای جلوگیری از خوردگی ورق‌‌ های فولادی موجود است که می‌توان بیش از 10 سال از لوله‌های فولادی در مقابل خوردگی محافظت کند. در واقع پوشش‌های پلی اورتان ‌در برابر سایش و پوسیدگی بسیار مقاوم و بادوام هستند و می‌توانند تا حدود زیادی هزینه‌های تولید و نگهداری را کاهش دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *