ویژگی پروفیل صنعتی

ویژگی پروفیل صنعتی در ساختار آن، ضخیم‌تر و دارای اندازه‌های بزرگ‌ترین نسبت به سایر ورق‌های فولادی می‌باشند. اما در بازار ایران، به کار بردن پروفیل صنعتی، به شکل بسیار مجزا از پروفیل ساختمانی قرار داده می‌شود.

در ساختار پروفیل صنعتی، از یک ورق استفاده شده است. این ورق، با نام ورق سیاه شناخته می‌شود که قیمت ورق سیاه بر روی سایر ورق‌های فولادی تاثیر می‌گذارد، بنابراین به دلیل وجود ضخامت بالا و اندازه متفاوت، وزن بیشتری را نیز به خود اختصاص می‌دهند. پروفیل صنعتی، با نام پروفیل سنگین نیز شناخته می‌شود.

ویژگی پروفیل صنعتی

یکی از ویژگی‌های بارز در رابطه با پروفیل صنعتی، اندازه بزرگ و میزان مقاومت بالای آن است. این محصول به شکل فولادی، تحمل پذیری بسیار بالایی را در برابر انواع آسیب‌ها به خود اختصاص می‌دهد.

در واقع، به کار بردن این نوع پروفیل، در از بین بردن صدمه و آسیب‌های احتمالی به سازه جلوگیری می‌کند. قوطی صنعتی، قابلیت باربری و میزان مقاومت کششی زیادی دارد. پروفیل صنعتی، دارای ساختار متفاوتی نسبت به پروفیل به شکل ساختمانی است. پروفیل صنعتی، با توجه به ساختار چهارگوش آن، نقش بسیار پررنگی را در رابطه با ستون و تیر‌های ایجاد شده بر روی سازه از خود دارد. البته این نوع پروفیل، در سازه‌های ساختمانی بزرگ قابلیت بهره‌مندی دارند.

پروفیل سفید

البته از مهم‌ترین ویژگی‌های موردنظر برای پروفیل صنعتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت جوشکاری
  • ضخامت بالا
  • پر شدن آن با بتن
  • وزن کم و مقاومت بالا

قوطی صنعتی، نسبت به دیگر پروفیل‌ها، از جوشکاری بسیار مطلوبی برخوردار است، همچنین قیمت پروفیل مناسب و مقرون به صرفه است. به کار بردن قوطی صنعتی، در بسیاری از صنعت‌های خاص استفاده می‌شود.

قوطی صنعتی، از ضخامت بسیار بالایی نیز برخوردار است. البته داخل این نوع از پروفیل، به کمک بتن پر می‌شود. بتن پر شده به کمک پروفیل، کاربرد خود را در ستون نشان می‌دهد. پروفیل صنعتی، از نظر اندازه دارای ابعاد بسیار بزرگی است. این پروفیل، با توجه به اندازه بسیار بزرگ آن، دارای وزن بسیار اندکی است. وزن کم، یکی از شاخص‌های مهم برای این نوع از پروفیل است.

در اصل، پروفیل صنعتی، در برابر رطوبت مقاومت بسیار بالایی را از خود نشان می‌دهد. بنابراین از این پروفیل، در بخش‌های دارای آب، می‌توان استفاده کرد. در صنعت، در هر قسمتی که نیاز به استفاده از پروفیل با اندازه و قابلیت توانمندی بالا باشد پروفیل صنعتی کاربرد خود را نشان می‌دهد.

برای ساخت انواع سازه‌های بزرگ، به کار بردن پروفیل صنعت انتخاب بسیار درستی است. از جمله سازه‌های بسیار بزرگ در صنعت و به کار بردن پروفیل برای آن‌ها شامل:

  • ساخت پل
  • ساخت سوله
  • کارخانه‌های بسیار بزرگ
  • به کار بردن در برج‌های بزرگ
  • تاسیسات صنعتی

مشخصات و استاندارد پروفیل صنعتی چیست؟

بسیاری از پروفیل‌های تولید شده در بازار، به کمک روش سرد ساخته می‌شوند. این نوع از پروفیل، استاندارد‌های متناسبی را به خود اختصاص داده است.

1. کاربرد پروفیل صنعتی

یکی از نکات مهم برای بهره‌مندی از پروفیل صنعتی، با توجه به خصوصیات و ویژگی‌های کاربردی برای آن است. در این رابطه باید گفت که کاربرد پروفیل صنعتی در ساخت بیلبورد و تابلو‌های تبلیغاتی با اندازه‌های متفاوت است. استفاده از پروفیل صنعتی، به جای ستون و برای سازه‌ها، نیز یکی از ویژگی و در اصل کاربرد آن است.

یکی از ویژگی‌های دیگر برای پروفیل صنعتی، به کار بردن آن به جای ستون در یک سازه است. حتی از پروفیل صنعتی، برای تولید خرپا‌های غول پیکر نیز استفاده می‌شود. در صنعت خودرو سازی و همین طور تولید ماشین آلات سنگین، از ویژگی پروفیل صنعتی استفاده می‌شود.

شاخه های پروفیل

2. پروفیل صنعتی مرکب

یکی دیگر از پروفیل‌های صنعتی، با ساختار مرکب و با روش سرد تولید می‌شود. برای تولید یک پروفیل، دو روش به کار برده می‌شود. یکی از این روش‌ها، با نام روش نورد سرد و یکی دیگر با نام روش نورد گرم است. نام دیگر ایجاد شده برای پروفیل مرکب، پروفیل کامپوزیتی است.

پروفیل مرکب صنعتی، نسبت به پروفیل با ساختار معمولی، مزیت‌های زیادی را به خود اختصاص داده است. پروفیل مرکب صنعتی، در برابر رطوبت و میزان خوردگی و سایش، استحکام بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است. به کار بردن پروفیل صنعتی مرکب، برای مناطق مرطوب انتخاب بسیار شایسته‌ای است.

از این نوع پروفیل، بیشتر از مدل‌های دیگر آن استفاده می‌شود. وزن، یکی از شاخص‌های دیگر برای پروفیل مرکب است. وزن کم، یکی از ویژگی‌های مطلوب برای پروفیل مرکب و استفاده از آن در یک سازه ساختمانی بزرگ است. قابلیت غیر کشسانی، یکی از ویژگی‌های موجود برای این نوع پروفیل به حساب می‌آید. مقاومت بسیار بالا در برابر انواع لرزش‌ها، یکی از گزینه‌های مطلوب برای این نوع از پروفیل است.

پروفیل صنعتی چگونه تولید می‌شود؟

تولید پروفیل صنعتی، در برخی از موارد، بسیار تخصصی و از حساسیت زیادی نیز برخوردار است. بنابراین متخصصان در این زمینه، باید استاندارد‌های مشخص شده برای پروفیل صنعتی را، در ساخت آن پیاده می‌کنند. کارخانه تولید کننده پروفیل صنعتی، ابتدا ورق‌های فولادی سیاه رنگ را وارد خط تولید می‌نماید. در این مرحله نورد سرد بر روی ورق‌های سیاه صورت می‌گیرد. بعد از انجام دادن برش بر روی ورق‌های موجود و ایجاد سایز و اندازه متناسب برای آن، مراحل بعدی از جمله: خم کاری و همین طور سایز بندی انجام می‌شود.

به این شکل، پروفیل صنعتی تهیه و تولید می‌شود. برای خرید پروفیل صنعتی، ابتدا باید اندازه، حالت، استاندارد و محل بارگیری آن تا به کارخانه را در نظر داشت. تمامی موارد فوق، تاثیر زیادی بر روی قیمت پروفیل صنعتی می‌گذارد. بنابراین در زمان خرید این محصول، باید دقت زیادی را به خرج داد. البته برای پروفیل صنعتی، ضخامت‌های متفاوتی نیز ایجاد شده است.

عامل‌هایی که بر روی قیمت پروفیل صنعتی تاثیر بسزایی را از خود به نمایش می‌گذارند شامل:

  • کیفیت پروفیل
  • ابعاد آن
  • شرکت تولید کننده آن
  • تغییرات در نرخ ارز

تمامی موارد فوق، تاثیر زیادی بر روی قیمت نهایی، پروفیل صنعتی دارند. بنابراین برای استفاده از پروفیل صنعتی، ابتدا باید نرخ روز را برای آن در نظر داشت. امروزه که قیمت نهایی برای هر محصول، دچار تغییر و تحولات زیادی شده است. در اصل، قیمت نهایی و تمام شده برای بهره وری از پروفیل، با عامل‌های دخالت دهنده بر روی آن مشخص می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *