کوره ساخت چدن

چدن یکی از آلیاژ‌هایی است که برای آهن به کار برده می‌شود. به همین خاطر فاکتوری که برای چدن وجود دارد میزان موادی است در آن وجود دارد.
برای این که بتوان از چدن به درستی استفاده کرد باید این مطلب را به کار برد که چدن از آلیاژ آهن به دست می‌آید به همین جهت برای به کار بردن آن باید ابتدا آن را با مقادیری از آهن قراضه به شکل ترکیبی به دست آورد و آن‌ها در کوره ذوب نمود.
این ترکیب که برای آهن به دست می‌آید باعث می‌شود که میزان کربن موجود در آن بسوزد و همین طور میزان ناخالصی‌هایی که برای آن وجود دارد شامل گوگرد و فسفر را از آن خارج سازد.
این دو ماده یعنی گوگرد و همین طور فسفر می‌تواند به میزان زیادی باعث تحت تاثیر قرار دادن مواد داخلی آهن خام برای تولید چدن شوند. مقداری از آهن که در فرایند توصیف شده باقی می‌ماند دارای مقادیر بسیار ناچیزی از منگنز می‌باشد که باعث می‌شود چدن به دست بیاید.
قابلیتی که برای منگنز وجود دارد میزان سخت شدن آن برای چدن می‌باشد. با توجه به این نکته باید گفت میزان جنسی که برای چدن به کار برده می‌شود تنها به میزان منگنز بستگی نخواهد داشت.
بلکه فاکتور‌های دیگری نیز برای چدن وجود دارد که باید نسبت به آن دقت کرد. یکی از فاکتور‌هایی که برای به وجود آمدن جنس چدن به کار برده می‌شود میزان سرد شدن آن است که به سرعت موجود آن بستگی دارد.
سرعتی که برای سرد شدن آهن اختصاص داده می‌شود و همین طور جنس آهن نیز فاکتور دیگری است که برای ساخت آهن باید در نظر داشت.

کوره چدنویژگی‌هایی که برای چدن به کار برده می‌شود ارزان بودن آن است که بر روی قیمت ورق و سایر مصالح فولادی تاثیر می‌گذارد، همین طور میزان بهره‌مندی از آن در صنایع متفاوت می‌باشد.
حتی در صنعت ساختمان سازی نیز از چدن بهره می‌برند که شامل:

  • ساخت لوله‌های آب
  • فاضلاب
  • نرده
  • کف پوش
  • یراق آلات

کوره‌هایی که به کمک آن‌ها می‌توان چدن تولید نمود دارای فاکتور‌های مخصوص به خود هستند.

کوره ساخت چدن

برای این که بتوان ساخت خوبی را برای چدن به دست آورد باید ابتدا از کوره ساخت چدن بهره‌مند شد.

کوره ساخت چدن شامل سه حالت می‌باشد که هر کدام کارایی مخصوص به خود را دارند.
حالت‌هایی که برای ساخت کوره به کار برده می‌شود شامل:

  • کوره شعله‌ای
  • کوره کویل
  • کوره برقی

1. کوره شعله‌ای

این کوره دارای ظرف بسیار بزرگی می‌باشد که بالای این ظرف سرپوشیده می‌باشد. بنابراین این ظرف دارای مقادیر زیادی از آهن خام است که در آن قرار داده می‌شود.
بنابراین میزان حرارتی که در کوره وجود دارد باعث می‌شود میزان کربن و همین طور عناصر دیگری که در آن وجود دارد بسوزد.
این نوع از کوره دارای مصرف بالایی نسبت به کوره‌های دیگر می‌باشد به همین خاطر یکی از پرمصرف‌ترین نوع کوره‌ها در نظر گرفته می‌شود.

2. کوره کویل

نوع دیگری از کوره که برای به دست آوردن چدن به کار برده می‌شود کوره کویل است.
این کوره از نظر ارتفاع و بزرگی مانند کوره قبلی می‌باشد با این تفاوت که در برخی از قسمت‌های آن میزان اندکی نسبت به اندازه اولیه آن می‌باشد که ساختار متفاوتی دارد.

کوره چدن

3. کوره برقی

همان طور که از نام کوره نیز مشخص است میزان مصرفی که برای این کوره در نظر گرفته شده است که بتواند کار خود را انجام دهد برق آن می‌باشد.
بنابراین برق می‌تواند به شکل قابل قبولی میزان انرژی موجود را تامین نماید و یکی از ویژگی‌هایی که برای آن به کار برده می‌شود به این صورت است که می‌توان دما آن را بالا برد.
بالا بردن دما و همین طور ثابت نگه داشتن آن یکی از فاکتور‌هایی است که برای کوره وجود دارد.
کوره برقی دارای قابلیت‌های زیادی است و یکی از آن‌ها برای تولید چدن با استحکام بسیار بالا است.

خاصیت چدن

یکی از ویژگی‌هایی که برای چدن وجود دارد میزان چکش خواری می‌باشد که در آن وجود ندارد. یکی از علت‌های چکش خوار نبودن چدن میزان سخت و همین طور شکننده بودن آن می‌باشد به همین جهت باید این مطلب را در نظر داشت چکش خوار بودن هر فلزی به میزان مقاومت آن در برابر ضربه می‌باشد که به چه صورت بتواند استحکام خوبی را برای خود ایجاد نماید.
ویژگی دیگری که برای چدن وجود دارد این است که برخلاف آهن زنگ زده نمی‌شود و همین طور این که مقاومت زیادی در برابر آتش برای آن وجود دارد.

چدن سخت

یکی از چدن‌هایی که در نوع خود بسیار مفید است؛ زیرا ویژگی‌هایی نظیر مقاومت در برابر ساییدگی برای آن‌ها وجود دارد. از این نوع چدن برای لوله‌های قسمت‌های داخلی پل استفاده می‌شود. برای به دست آوردن چدن سخت باید این نکته را در نظر داشت که میزان حرارتی که برای آن به دست می‌آید به چه صورت می‌باشد.
هنگامی که چدن گرم می‌شود باید سطح خارجی چدن نسبت به سطح داخلی آن زود‌تر از موعد سرد شود. بنابراین میزان خنک کنندگی خوبی را برای آن می‌توان ایجاد کرد.
بنابراین سطحی که برای چدن به کار برده می‌شود سفید می‌باشد و همین طور این که دارای مغز خاکستری می‌باشد.

چدن نرم

یکی از نوع‌های دیگری که برای چدن نرم به کار برده می‌شود میزان استحکام و مقاومتی است که برای این نوع از چدن وجود دارد. برای ایجاد مقاومت بیش از اندازه برای چدن نرم باید ابتدا نوع‌هایی از چدن را به صورت ترکیبی به کار بست. یکی از مدل‌هایی که برای چدن به کار برده می‌شود چدن سفید است و دیگری چدن خاکستری است. برای بهره‌مندی از میزان مقاومت بالا برای چدن باید این دو نوع از چدن را با یکدیگر ترکیب کرد. بنابراین حرارت دادن این دو نوع چدن به صورت ترکیبی باعث می‌شود که بخشی از کربن موجود در آن‌ها از بین برود. بنابراین با ازبین رفتن بخشی از کربن موجود در چدن باعث می‌شود که میزان تردی آن از بین برود و به صورت نرم در بیاید.
از چدن نرم برای تولید وسایل کوچک شامل:

  • یراق در و پنجره
  • کلید
  • قفل
  • شیر آب

بنابراین چدن نرم کاربرد بسیار زیادی دارد که می‌توان از آن بهره‌مند شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *