تیرآهن

راکتور ژول هوروویتس نقش مهمی در توسعه فناوری انرژی هسته‌ای در فرانسه ایفا می‌کند. این نیروگاه در سال 1960 کار خود را آغاز نمود و پیش بینی می‌شود که تا سال 2020 به کار خود ادامه دهد. نکته جالب توجه در مورد این نیروگاه این است که از تیرآهن‌های فولادی ضد زنگ در ساختار آن استفاده شده است. 

پیش بینی می‌شود که سیستم‌های خنک کننده در راکتورهای نوترونی این نیروگاه تحت آزمایش قرار گیرد، این نیروگاه در حال حاضر دارای بزرگ‌ترین دستگاه فیوژن مغناطیسی JHR می‌باشد. نیروگاه ژول هوروویتس، بزرگ‌ترین سایت اروپایی برای تحقیقات هسته‌ای به شمار می‌‌آید. 

آزمایشات تابش

این نیروگاه راکتور هسته ای، با تولید برق حدود صد مگاوات، تحقیق و تولید ایزوتوپ‌ها را پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این با رعایت استانداردهای ایمنی، فرصت مناسبی برای ارائه تجربی آزمایشات تابش در این نیروگاه امکان پذیر می‌باشد. همچنین دانشمندان قادر به شناسایی رفتار سوخت JHR می‌باشند، این نیروگاه به عنوان یک مرکز برای تحقیقات علمی دانشمندان هسته‌ای محسوب می‌شود، زیرا آن‌ها قادر به انجام بیست آزمایش به صورت همزمان در آن می‌باشند. برای مدت زمان 260 روز لازم است که آن‌ها مواد تحت اشعه را تجزیه و تحلیل کنند. عمر مفید برنامه ریزی شده برای این نیروگاه حدود 50 سال پیش بینی شده است. این نیروگاه برای استفاده‌های مختلف از تحقیقات با استفاده از تاسیسات هسته ای، تامین کنندگان بخار سیستم هسته‌ای و تولید سوخت هسته‌ای طراحی شده است. طراحی همه جانبه این راکتور اجازه می‌دهد که تجزیه و تحلیل زمان واقعی در آن غیر قابل دسترس باشد. این راکتور به منظور تولید رادیوایزوتوپ‌ها در هماهنگی با تاسیسات تولید موجود در هلند طراحی شده است. جریان خنک کننده در این راکتور به صورت صعودی می‌باشد.

آموزش دانشمندان آینده

بنابراین راکتورهای جدید از مدل سازی‌ها و شبیه سازی‌های پیشرفته پشتیبانی خواهد کرد. در این سایت بازتولید شرایط محیطی نیز امکان پذیر می‌باشد. این شامل سیستم‌های دما، فشار و سیستم‌های خنک کننده و همچنین شار خنک کننده می‌باشد. این نیروگاه به عنوان یک سیستم آموزشی برای دانشمندان آینده و کارکنان عملیاتی حیاتی فرانسه محسوب می‌گردد. این نیروگاه توسط کنسرسیوم تحت کمیسیون انرژی اتمی و انرژی‌های جایگزین اداره می‌شود. تمام اعضای کنسرسیوم دارای حق رای و دسترسی به راکتور را خواهند داشت. 

تیرآهن‌های فولادی در راکتور ژول هوروویتس

زیرساخت‌های نیروگاه

کل مجموعه شامل یک ساختمان راکتور با قطر 37 متر می‌باشد. پیمانکاران از تیرآهن‌های فولادی و بتن تقویت شده در ساخت آن استفاده کرده اند. علاوه بر این، آن‌ها یک ساختمان کمکی را به ساختمان اصلی متصل کرده اند. این ساختمان شامل سه ظرفیت ذخیره سازی برای تجهیزات و سوخت نیروگاه می‌باشد. استفاده از تیرآهن‌های فولادی به عنوان یک کانال برای سوخت و تجهیزات به راحتی امکان پذیر خواهد بود. 

در ساختمان کمکی نیز آن‌ها شرایط را برای آزمایشات و بررسی نمونه‌های مورد آزمایش در معرض انفجار آماده کرده اند. سایر زیرساخت‌های کمکی در این ساختمان شامل ژنراتورهای دیزلی برای موارد اضطراری و یک کارگاه سرد برای نگهداری دستگاه‌های آزمایش می‌باشد. 

تیرآهن‌های فولادی HEB

ابتدا بهتر است با تیرآهن‌های HEB بیشتر آشنا شویم. تیرآهن‌های فولادی HEB، از انواع تیرآهن‌های فولادی استاندارد اروپایی می‌باشد که شامل عناصر ساختمانی نواری شکل با سطح داخلی موازی فلنج‌ها و ابعاد استاندارد می‌باشد. نحوه ساخت این نوع از تیرآهن نیز به وسیله نورد گرم و یا اکستروژن انجام می‌گیرد، پس از آن به وسیله پیچ و مهره و یا جوش در محل اتصالات انجام می‌گیرد. قسمت افقی بالا و پایین در تیرآهن فلنج نامیده می‌شود و بخش عمودی متصل به آن وب نام دارد. شایع‌ترین نسخه در این گروه محصول سری HEB و سری HEA می‌باشد.طیف گسترده‌ای از تیرآهن‌های فولادی HEB در اندازه‌های مختلف ارائه می‌شوند. در هنگام ساخت فولاد به اجزای سازنده، درجه سختی تیرآهن‌ها در پاسخ به عملیات‌های حرارتی و با کیفیت‌های متفاوت تولید و ارائه می‌شوند. تیرآهن‌های HEB در برابر خوردگی در طول زمان توسعه داده شده اند تا کاربرد نهایی کاربران را پاسخگو باشند. این تیرآهن‌های فولادی ضد زنگ نه تنها در صنعت و تجارت، بلکه در ساخت و ساز ماشین آلات و تجهیزات نیز استفاده می‌شوند. تیرآهن‌های فولادی HEB با انعطاف پذیری بالا در ساخت و ساز سریع و کم هزینه (از طریق امکان پیش سازه در تولید فولاد) مشخص می‌شود. بسیاری از این تیرآهن‌های فولادی قابل بازیافت بوده و حتی برخی از آن‌ها از ضایعات فولاد ساخته می‌شوند و پس از بهره برداری مجددا برای تجدید منابع تجدید ناپذیر، قابل استفاده می‌باشند. 

تیرآهن‌های فولادی HEB

استفاده از تیرآهن‌های HEB در راکتور ژول هوروویتس

به دلیل الزامات سختگیرانه در صنعت هسته‌ای از تیرآهن‌های HEB استفاده می‌شود. این تیرآهن‌های فولادی ضد زنگ تحت نظارت یک شاهد ثالث با بالاترین کیفیت در ساخت نیروگاه ژول هوروویتس به کار رفته اند. می‌توان گفت که بیش از هشت تن تیرآهن فولادی ضد زنگ که هر کدام بیش از دوازده متر طول دارند در ساخت این راکتور به کار رفته اند. 

تامین تیرآهن‌های فولادی ضد زنگ با کیفیت منحصر به فرد

چندین مطالعه امکان سنجی برای تولید نمونه اولیه برای تولید تیرآهن‌ها و پروفیل‌های خاص انجام شده است. این تیرآهن‌های فولادی ضد زنگ بین راکتور و میله سوخت و وسایل تهیه تجهیزات آزمایشگاهی را تشکیل می‌دهند. جوش لیزری چنین الزامات کیفی دقیق را ارائه خواهد داد. هر تیرآهن و پروفیل قرار گرفته تحت جوش لیزری باید به صورت 100 درصد تجزیه و تحلیل شده و بازرسی اشعه ایکس روی آن انجام گیرد. این امر باعث می‌شود که جوشکاری با توجه به نیازهای کیفی صنعت هسته‌ای انجام شده و در جوشکاری هیچ نقصی وجود نداشته باشد. تیرآهن‌های فولادی ضد زنگ مورد استفاده در پروژه آزمایشات در این سایت برای تعیین بهترین نگهداری، کیفیت و تخریب احتمالی راکتورهای هسته‌ای در آینده مورد مطالعه قرار می‌گیرند. 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *