جوشکاری ورق گالوانیزه

جوشکاری ورق گالوانیزه در طول سال‌ها با روش‌های متفاوتی انجام می‌گرفته است.
از طرفی این فرایند شهرت بدی پیدا کرده به این دلیل که مواد حاصل از آن می‌تواند برای سلامتی جوشکار بسیار خطرناک باشد.
اگرچه بهتر است قبل از گالوانیزه شدن، فرایند جوشکاری و ساخت آن به شکل ایده آل انجام شود، با این حال شرایطی وجود دارد که لازم است فولاد پس از گالوانیزه شدن تحت مرحله جوشکاری قرار گیرد. یکی از فعالیت‌های مهم در این فرایند این است که قبل از جوشکاری از ایمن بودن وسایل و سلامت پرسنل جوش اطمینان حاصل شود.

محافظت شخصی برای جوشکاری ورق گالوانیزه

مهمترین فرایند در جوشکاری ورق گالوانیزه این است که از تجهیزات محافظ شخصی جوش مناسب استفاده شود.
بسته به نوع فرایند جوشکاری، ممکن است این ابزار شامل کلاه جوش، دستکش، لباس‌های چرمی و کفش‌های مناسب باشد.
با این حال بر خلاف سایر کاربردهای جوشکاری، فرایند جوشکاری ورق گالوانیزه به طور معمول به یک قطعه اضافی از تجهیزات محافظ شخصی احتیاج دارد و آن دستگاه تنفس است.

هنگام جوشکاری ورق گالوانیزه دستگاه تنفس به شدت مورد نیاز خواهد بود، زیرا به کمک آن دود اکسید روی حاصل از گالوانیزه استنشاق نمی‌شود، زیرا این دود می‌تواند به مشکلات تنفسی منجر شود.
قرار گرفتن در معرض بیش از حد اکسید روی باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد.
معمولا علائم بیماری چند ساعت بعد از قرار گرفتن در معرض دود و یا در طول شب آغاز می‌شود.
برخی از علامت‌های آن طعم شیرین در دهان، خشکی گلو و خستگی، حالت تهوع و استفراغ زرد خواهد بود. با توجه به این مشکلات، بهتر است افرادی که به این بیماری دچار می‌شوند از قرار گرفتن مداوم در معرض دود غلیظ اکسید روی بر حذر باشند، به این دلیل که تنفس بیش از هوای حد حاصل از جوشکاری ورق گالوانیزه می‌تواند منجر به مرگ شود. جوشکار در یک محل با تهویه مطبوع و همزمان استفاده از دستگاه تنفس یک روش مطمئن و توصیه شده است.

دستگاه‌های پاک کننده هوا به جمع آوری آلودگی و فیلتر هوای آلوده به بازیابی آن کمک می‌کند.
استفاده از آن‌ها باعث می‌شود که هوای منطقه جوشکاری تصفیه شود و بخار حاصل از جوش از هوا خارج شود.

جوشکاری ورق گالوانیزه

به یاد داشته باشید که با توجه به موارد ایمنی در هنگام جوشکاری ورق گالوانیزه و جدی گرفتن عواقب مربوط به آن، می‌توانید چالش‌های ناشی از اجرای این مرحله از تولید را کاهش دهید، بنابراین بهتر است با آگاهی و اطلاع یافتن درباره روش‌های استاندارد، از مسائلی که ممکن است در آینده ایجاد شود جلوگیری نمایید.

اگر به عنوان تولید کننده ورق‌های گالوانیزه مشغول هستید، فراهم کردن امکانات اولیه برای سلامت کارگران یک گام مهم و لازم خواهد بود که بهتر است رعایت شود. با این حال بهتر است در مورد ورق فولاد ارگانیزه بیشتر بدانید.

جوشکاری با کیفیت ورق گالوانیزه

جوشکاری در فرایند تولید می‌تواند مشکلاتی به غیر از خطرات سلامتی ایجاد کند. پوشش روی موجود در ورق گالوانیزه می‌تواند فرایند جوش را به خطر بیندازد. این پوشش باعث می‌شود تا نفوذ به سختی انجام شود و در نتیجه باعث تخلخل در فرایند جوشکاری خواهد شد.

برای کاهش بسیاری از خطرات ناشی از عملیات جوشکاری نیز لازم است از روش‌های استاندارد استفاده شود.
بدین ترتیب بهتر است در صورت امکان پوشش روی، قبل از جوشکاری از منطقه جوش برداشته شود. در غیر این صورت می‌توانید یک ماده پرکننده را که برای جلوگیری از واکنش روی در جوشکاری استفاده می‌شود، انتخاب کنید.

اجرای فرایند جوشکاری ورق گالوانیزه در مکان‌هایی با تهویه مناسب منجر می‌شود که دود ناشی از این فرایند که حاوی سرب و دیگر مواد سمی است از محل خارج شود. همانطور که به آن اشاره کردیم، بهتر است پرسنلی که در معرض دود قرار دارند از ماسک و یا دستگاه تنفس هوا استفاده کنند.
برای تهویه جریان هوا توسط پنکه و یا دیگر شرایطی که ممکن است به واسطه آن به وجود آید، لازم است سطح مناسبی از هوا برای تنفس ایجاد شود.
به صورتی که در نواحی محصور شده مانند مخازن تحت فشار و بسته لازم است هر کارگر از یک دستگاه تنفس و یا وسایل تصفیه هوا استفاده کند.

یکی دیگر از عواملی که به کیفیت فرایند جوشکاری ورق گالوانیزه کمک خواهد کرد، نوع فرایندی است که در تولید ورق گالوانیزه انتخاب شده و به کار گرفته می‌شود.
نوع فرایند تولید بر روی قیمت ورق تاثیر می‌گذارد.
انواع مختلفی از روش‌های تولید ورق گالوانیزه با ضخامت‌های متفاوتی از لایه روی وجود دارد. در فرایند گالوانیزه گرم و تحت حرارت، آن‌ها معمولا دارای یک پوشش ضخیم هستند.

انتخاب یک فلز آبکاری شده روی می‌تواند منجر به جوشکاری بهتری نسبت به فولاد آغشته به روکش ضخیم‌تر شود. فولاد آبکاری شده روی دارای پوشش یکنواخت‌تری است که هنگام اتوماسیون جوشکاری توجه به آن بسیار مهم است.

جوشکاری ورق گالوانیزه

جلوگیری از خوردگی هنگام جوشکاری ورق گالوانیزه

مورد دیگر هنگام جوشکاری ورق گالوانیزه این است که در برخی از شرایط ممکن است پوشش به دلایل مختلفی از بین برود.
برای آنکه مناطق جوش تحت تاثیر جوشکاری قرار می‌گیرند، پوشش روی در اطراف منطقه جوش از بین می‌رود و بدون پوشش و محافظ، تنها رها می‌شود.
در نتیجه این بخش که محافظت نشده است، می‌تواند به راحتی در واکنش با عوامل محیطی دچار خوردگی شود.
استفاده از روش‌های رنگ آمیزی یا آبکاری با فلز محافظ در زمان مناسب، می‌تواند به جلوگیری از این مسائل منجر شود، در نتیجه جوشکاری با خیال راحت و با دقت کافی انجام می‌گیرد.

لازم است برای اجرای این عملیات به روش ایمن، تمام اقدامات استاندارد و شرایط ایمنی بررسی و تجزیه و تحلیل شود. استفاده از وسایل حفاظت شخصی و مناسب برای محافظت از جوشکارها در برابر خطراتی مانند دودهای سمی در زمان عملیات به کاهش هزینه‌های جانبی که ممکن است در آینده به وجود بیاید، منجر خواهد شد. با انجام این کار عملیات جوش فولاد گالوانیزه بسیار ساده و بدون خطر خواهد بود.

در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان در سراسر جهان در کشورهایی مانند ایالات متحده، کانادا و انگلستان وجود دارند که با تولید ورق‌های گالوانیزه محصولات بسیار با کیفیتی را ارائه می‌دهند. این شرکت‌های تولیدکننده طیف گسترده‌ای از فلزات را برای انواع کاربردها تهیه می‌کنند.
فولاد ضد زنگ، فولاد آلیاژی، فولاد گالوانیزه، برنج، برنز و مس از جمله فلزاتی است که برای کاربردهای مختلف به کمک فرایند نورد گرم یا نورد سرد در تولید میله، لوله، صفحات، ورق‌ها و سایر محصولات فلزی استفاده می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *