صنعت فولاد

تقریبا بسیاری از صنایع جهان در تولید محصولات خود از سایر محصولات صنعت فولاد استفاده می‌کنند. بنابراین دور از ذهن نخواهد بود که بگوییم بشر امروز باید سپاسگزار صنعت فولاد باشد.

امکان ساخت خودروها و آسمان خراش

از زمان ظهور فولاد و پس از آن و تولید محصولاتی مانند پروفیل و قوطی‌های فلزی امکان ساخت اولین وسایل نقلیه در صنایع خودروسازی ممکن شد. این محصولات امروزه به تهیه وسایل ایمنی که به نجات جان افراد در تصادفات کمک می‌کند، منجر می‌شود و علاوه بر آن آلیاژهای فولادی باعث ساخت اتومبیل‌ها و کامیون‌ها می‌شود که با راهنمایی بهتر در سوخت بدون کاهش ایمنی و دوام، وزن کمتری ارائه می‌دهند. تقاضای صنایع مختلف برای قوطی و پروفیل بسیار زیاد است و این مساله قیمت قوطی در بازار فولاد را با نوسان رو به رو می‌کند.

آسمان خراش‌ها و ساختمان‌های بلند نیز یکی دیگر از مواردی هستند که به استحکام مواد فولادی متکی هستند. به شکلی که آن‌ها محکم در جای خود نگه داشته می‌شوند. بدون وجود ساختمان‌های بلند شهرهای سر به فلک کشیده امروزی وجود نداشتند.
با این حال انواع پروفیل و قوطی‌های فولادی موجب شد تا ساختمان‌های تجاری و آپارتمان‌ها گسترش بیشتری پیدا کنند و در بسیاری از نقاط جهان کاملا متفاوت به نظر برسند.

استفاده از محصولات فولادی در صنایع پزشکی

ابزار جراحی از قیچی گرفته تا وسایل دیگر با استفاده از فولاد ضد زنگ درجه یک تهیه شده است. در ساخت این مواد آلیاژهایی به کار گرفته می‌شوند که ضد حساسیت بوده و سرد شدن آن بسیار آسان است. بسیاری از دستگاه‌ها و ابزارهایی که در اتاق عمل وجود دارد تخت بیمار و چرخ دستی‌هایی که وسایل در آن جا گرفته‌اند، به طور عمده و جزئی، از فولاد ساخته شده است. متقاضیان خرید ورق گالوانیزه در بازار زیاد هستند و دلیل آن هم ویژگی‌های بی‌نظیر ورق‌های گالوانیزه است.

صنعت فولاد

وسایل و لوازم خانگی

در حال حاضر استفاده از لوازم خانگی ساخته شده از مواد فولادی و انواع ورق‌های فولادی بسیار بیشتر از مواد چوبی و یا پلاستیکی رواج یافته است. بسیاری از لوازم الکترونیکی ساخته شده از محصولات فولادی هستند و به همین دلیل فولاد یکی از پر کاربردترین مواد برای ساخت این محصولات می‌باشد.

بازیافت فولاد یک روش بی پایان در کاربرد

بازیافت از آنجا اهمیت دارد که باعث کاهش آلودگی آب و هوا شده و از پرشدن سریع محل‌های دفن زباله جلوگیری می‌کند. پروفیل‌های فولادی در خط مقدم جامعه بازیافت قرار دارند، زیرا از جمله محصولاتی هستند که بدون کاهش در قدرت و کیفیت خود می‌توانند مورد بازیافت قرار گیرند. هر ساله تقریبا ۸۰ میلیون تن محصولات پروفیل و قوطی‌های فولادی در ایالات متحده بازیافت می‌شوند.
در طی این فرایند بسیاری از فولادهای جدید، از مواد بازیافت شده ساخته می‌شوند. این ماده به حدی شگفت‌انگیز است که به زندگی مدرن کمک کرده است و قرن‌هاست که مورد استفاده قرار می‌گیرد و به راحتی می‌تواند در صنایع مختلفی به کار گرفته شود. به همین دلیل اگر زندگی بدون فولاد را تصور کنید متوجه خواهید شد که بسیاری از اختراعات در شکل فعلی آن وجود نداشت.

پیشرفت صنعت فولاد

فرایند تولید فولاد شامل استخراج زغال سنگ است که در معدن‌ها برای استخراج آهن از سنگ آهن این فرایند انرژی عظیمی را نیاز دارد و نهایتا منجر به تولید گازهای گلخانه‌ای در هوا می‌شود. گزارش و تحقیقات نشان می‌دهد که حدود ۵ درصد از کل انتشار کربن در جهان ناشی از تولید فولاد است. صنعت فولاد در یافتن راه‌هایی برای کاهش آلاینده‌های زیست محیطی همواره فعال بوده است. به همین دلیل فعالان در این حوزه همواره در پی استفاده از روش‌هایی هستند که آلاینده‌های ناشی از آن را کاهش دهند.

کاهش استفاده از زغال سنگ کک

با به کارگیری از فرایند منابع طبیعی زغال سنگ مایع، ذراتی را با سرعت بسیار بالا دریافت می‌شوند و به این ترتیب میزان کک مصرفی کاهش می‌یابد. این فرایند باعث افزایش مصرف انرژی و بهره وری در تولید می‌گردد.

صنعت فولاد

استفاده از گازها برای تولید بیواتانول

فرایند شیمیایی مورد استفاده در ساخت فولاد مقدار زیادی از گازهای زاید را تولید می‌کند. این گازها با استفاده از فناوری‌های روز دنیا می‌تواند به اتانول تبدیل شود. در نتیجه می‌توان سوخت کافی برای تولید اتانول را برای نیم میلیون خودرو تولید کرد.

استفاده از فولاد بازیافتی برای تولید بیشتر

به کارگیری ورق‌های فلزی مانند پروفیل‌های فولادی غیر قابل استفاده برای بازیافت باعث می‌شود تا انتشار گازهای کربن در سال، تا ۸۵ درصد کاهش پیدا کند. مسئله کاهش مصرف انرژی می‌تواند سازگاری قابل توجهی را برای محیط زیست به ارمغان بیاورد. علاوه بر این کاهش نیاز به مواد و فرآوری مواد اولیه باعث تغییرات آلودگی آب و هوا تحلیل فرآوری شده است. از آنجایی که فولاد بارها و بارها قابل بازیافت است، انجام این فرایند باعث می‌شود تا ضایعات فولادی با میزان قابل توجهی کاهش پیدا کنند.

رویکرد جامعه در حفاظت از انرژی و محیط زیست

فراتر از تولید فولاد بسیاری از شرکت‌های سردمدار در تولید محصولات فولادی همچون پروفیل و قوطی‌های فولادی در پی استفاده از فناوری‌های جدیدی هستند که به واسطه آن مصرف انرژی و آلودگی‌های محیط زیستی تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کند. روش‌های جدید شامل تصفیه فاضلاب رفع گرد و غبار آبگیری و کاهش زباله‌های حاصل شده از جمله روش‌های تولید است.

امکانات و شرایط به وجود آمده در حال حاضر ایجاب می‌کند تا با توجه به تقاضای روز افزون محصولاتی همچون پروفیل‌های فولادی و یا قوطی‌ها، تولیدکنندگان همواره به فکر بهبود و بهینه سازی روش‌ها باشند. این مسئله علاوه بر کاهش چشمگیر هزینه‌ها، به افزایش کارایی و بهره وری صنایع کمک خواهد کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *