فولاد بازیافت شده

فلزات بدون تغییر در خاصیت و ماهیت خود می‌توانند بارها و بارها تحت فرایند بازیافت قرار گیرند. مطابق با انستیتو آهن و فولاد آمریکا فولاد یکی از مواد قابل بازیافت در روی کره زمین است، سایر مواد شامل آلومینیوم، مس، نقره و طلا هستند. نکته‌ای که درباره محصولاتی همچون انواع پروفیل وجود دارد این است که بازیافت آن بسیار آسان‌تر از فرایند به دست آوردن سنگ معدن برای تولید فولاد جدید است.
بسیاری از صنایع به جای تولید فولاد جدید با استفاده از فولاد بازیافت شده می‌توانند میزان بیشتری از این ماده را تولید کنند. خودروهای قدیمی، انواع لوازم خانگی، ساختمان‌ها و وسایل فلزی در فرایند فولاد بازیافت شده نقش مهمی دارند و به تولید فولاد بازیافتی کمک می‌کنند.
مزیتی که درباره فولاد بازیافت شده وجود دارد این است که این مواد در طی فرایند بازیافت تخریب نمی‌شوند و خواص خود را از دست نمی‌دهند، این مسئله باعث می‌شود تا به کارگیری مجدد و بازیافت، آن را به یک ماده ایده‌آل تبدیل کند.

چرا فلزات را بازیافت می‌کنیم؟

فلزات مواد ارزشمندی هستند که می‌توانند دوباره و چندباره مورد استفاده قرار بگیرند، بدون این که خواص آن‌ها از بین برود. مهم‌ترین انگیزه بازیافت محصولات فولادی پروفیل و یا قوطی‌ها علاوه بر اهداف مالی، ضرورت زیست محیطی است.
بازیافت محصولات انسان را قادر می‌سازد تا نه تنها به زمان، بلکه نیاز به انرژی کمتری برای پردازش فرایند تولید داشته باشند و محصولات جدیدی را با حفظ منابع طبیعی تولید کنند. بازیافت موجب کاهش دی اکسید کربن و سایر گازهای مضر می‌شود. مهم‌ترین ویژگی که بازیافت ایجاد می‌کند صرفه‌جویی در هزینه‌هاست. این مسئله باعث می‌شود تا بسیاری از کشورهای پیشرفته از این ویژگی در صنایع خود استفاده کنند.

فولاد بازیافتی

صنعت خودروسازی

کشورهای پیشرفته از قوی‌ترین مواد و مقرون به صرفه‌ترین آن برای تولید وسایل نقلیه و بسیاری از قسمت‌های آن استفاده می‌کنند. از آنجایی که بسیاری از مواد در طی فرایند بازیافت تغییر نمی‌کنند، می‌توان قطعات خودروهای قدیمی را بازیافت کرد تا با استفاده از مواد به دست آمده خودروهای جدیدی تولید کرد.
سایر مواد بازیافت شده به غیر از پروفیل‌های فولادی نمی‌توانند به اندازه آن‌ها مفید واقع شوند. به عنوان مثال نمی‌توان آلومینیوم را بازیافت کرد و از آن مجددا قوطی‌های آلومینیومی تولید کرد چرا که در طی فرایند به شدت دچار آسیب می‌شوند.

وسایل فولادی

قطعات ساخته شده از پروفیل فولادی بسیار بادوام و ماندگار است. فولاد ساخت انواع میزها، صندلی و نیمکت‌ها را با پایه‌های فولادی فراهم می‌کند. در حال حاضر بسیاری از لوازم خانگی نیز با استفاده از فولاد ساخته می‌شوند.
اجاق گاز، یخچال و ماشین ظرفشویی همه از ویژگی‌های این ماده برخوردار هستند. به طور معمول می‌توان گفت که ۷۵ درصد از لوازم خانگی از محصولات فولادی همچون قوطی‌ها و پروفیل‌ها و ورق گالوانیزه ساخته شده است. به همین دلیل می‌توان به منظور بازیافت فولاد اقدامات لازم را انجام داد.

بسته بندی

در کنار مواد آلومینیومی، فولاد نیز یک ماده اصلی در بسته بندی مواد غذایی به شمار می‌آید. بسیاری از مواد غذایی کنسرو شده از مواد فولادی به طور ۱۰۰% از مواد بازیافتی ساخته می‌شوند. محصولات فلزی همچون ورق گالوانیزه و یا پروفیل فولادی به مرکز بازیافت فرستاده می‌شوند، تا زمانی که آن‌ها مجددا برای ساخت مورد استفاده قرار گیرند. اجرای این فرایند حدود یک ماه به طول می‌انجامد. بازیافت فولاد برای بسته بندی مواد غذایی انرژی کمتری نسبت به تولید فولاد جدید نیاز دارد.

فولاد بازیافتی

فناوری بازیافت فلز

فناوری‌های مدرن به صورتی طراحی شده‌اند که می‌تواند انواع مختلف فلزات را به طور کامل شناسایی کند. اگرچه برای جداسازی فلزات غیر آهنی نیاز به فناوری‌های موثرتری نیز وجود دارد، جداسازی فلزات آهنی و غیرآهنی یکی از مهم‌ترین مراحل در مرتب سازی به شمار می‌آید. از آن جهت که فلزات آهنی حاوی آهن هستند، به راحتی توسط آهنربا جذب می‌شوند و به راحتی از جریان زباله مخلوط خارج می‌گردند. در هنگام جداسازی و مرتب سازی از یک جریان ترکیبی از مواد قابل بازیافت ابتدا کاغذ از آن خارج می‌شود و فقط پلاستیک و محصولات فلزی مانند پروفیل و قوطی‌های فولادی باقی می‌ماند. پس از آن به کمک روش الکتریکی، فلزات تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

در بسیاری از کشورهای صنعتی بازیافت فلزات گرانب‌ها مانند پالادیوم، پلاتین، طلا و سایر فلزات همچون مس، سرب و نقره از زباله‌های الکترونیکی به جمع آوری شده و به سیستم اقتصادی کمک می‌کند.
این روش بسیار قابل دوام خواهد بود. امروزه با استفاده از سنسورها برای شناسایی فلزات از اسکن مادون قرمز و اشعه ایکس استفاده می‌کنند. استفاده از این فناوری‌ها توانسته است به طور موثری نرخ بازیافت فلزات را بهبود ببخشد.

فرصت‌های تجاری در بازیافت فلز

به طور کلی می‌توان گفت که فولاد بازیافت شده به عنوان یک فرصت تجاری سودآور در نظر گرفته می‌شود. با این حال در سال‌های اخیر، رکود قیمت‌ها، چالش‌هایی را ایجاد کرده است. با توجه به ویژگی‌ها و مزایایی که فولاد بازیافت شده به همراه می‌آورند، باعث می‌شوند که بسیاری از دولت‌ها از این ویژگی در صنایع خود استفاده کنند.

اگرچه تقریبا بسیاری از فلزات بدون تخریب در خواص خود قابل بازیافت هستند، اما در حال حاضر تنها ۳۰ درصد از فلز موجود در جهان بازیافت می‌شود. حقیقت این است که تقریبا ۴۰ درصد از فولاد تولید شده و محصولاتی همچون پروفیل و قوطی‌های فولادی در سراسر جهان بازیافت می‌شوند.
مروری بر نقش فولاد در صنعت جهانی نشان می‌دهد در کشوری مانند ایالات متحده هر روزه ۱۰۰ میلیون قوطی فولادی مجددا استفاده می‌شود. بنابراین جای تعجبی وجود ندارد که این کشور یکی از پیشگامان صنعت بازیافت مواد فولادی باشد. با توجه به ویژگی‌هایی که این صنعت به همراه دارد بسیاری از کشورهای صنعتی جهان ترجیح می‌دهند تا در به کارگیری صنعت بازیافت فولاد در فرایند تولیدی خود استفاده نمایند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *