لوله و قوطی

صنعت ساختمان سازی، پزشکی، صنایع دریایی و نیروگاه‌ها از جمله مواردی هستند که از انواع تیرآهن‌ها، قوطی، پروفیل و ورق‌های گالوانیزه در ساخت محصولات و تجهیزات خود استفاده می‌کنند.

در بسیاری از موارد ممکن از این اصطلاحات به صورت متقابل و به جای یکدیگر مورد استفاده قرار گیرد. با این حال تفاوت‌های اساسی بین آن‌ها به ویژه در نحوه تولید و تحمل آن‌ها وجود دارد که با آشنایی با این مفاهیم به راحتی می‌توانید متناسب با آنچه نیاز دارید، هر کدام از مواد و مصالح را تهیه کنید.

منظور از قوطی چیست؟

می‌توان گفت انواع پروفیل با مقاطع مستطیلی شکل و یا مربع به صورت توخالی تولید می‌شوند. انواع قوطی‌های ساخته شده از مواد فولادی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولاً آن‌ها قابل استفاده در صنایع پزشکی، ساختمان سازی و یا حتی خودروسازی هستند.

مهم‌ترین مزیت ارائه شده توسط قوطی‌های فلزی یکنواخت بودن و کیفیت بالا، سطح جوش پذیری قابل توجه، مقاومت و استحکام مناسب آن است.

لوله چیست؟

می‌توان گفت اول بخش توخالی دایره‌ای شکل و محکمی است که در اکثر سیستم‌های لوله کشی و با هدف انتقال گاز و یا مایعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا لوله‌های صنعتی تولید شده با مقاطع دایره‌ای شکل در ضخامت طول و قطر مشخصی تولید می‌شوند.
فرایند معمول به این صورت است که آن‌ها از فولاد ساخته شوند با این حال ممکن است بتن و فایبرگلاس نیز در تولید مورد استفاده قرار گیرد.

از آنجایی که به طور معمول از لوله‌ها برای حمل و نقل گاز و یا مایعات استفاده می‌شود، توجه به ظرفیت آن‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. شکل دایره لوله باعث می‌شود که آن‌ها هنگام عبور مایعات به راحتی فشار وارد شده را تحمل کنند. علاوه بر موارد عنوان شده این مواد می‌توانند به عنوان مبدل‌های حرارتی و یا عوامل گرمازا برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

لوله و قوطی ها در صنایع ساختمان سازی

از دیگر موارد کاربردی این محصولات می‌توان به ساخت مصنوعات فلزی، انواع سازه‌ها و ساختارهای فلزی اشاره کرد. مهم‌ترین مصرف کننده این لوله‌های فلزی و صنعتی پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌هایی هستند که در انتقال مایعات و گازها به آن نیاز دارند.

مهم‌ترین تفاوت بین لوله و قوطی

مهم‌ترین تفاوت بین لوله و قوطی عبارت است از:

  1. میزان دسترسی به اندازه‌های مختلف
  2. تفاوت‌ها از نظر ظاهری
  3. سختی
  4. برنامه‌های کاربردی
  5. توجیه اقتصادی پروژه‌ها

در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.

1. میزان دسترسی به اندازه‌های مختلف

شیک میزان سختی انواع فلزات مورد استفاده استحکام و قدرت از دیگر مواردی است که می‌تواند بین قوطی و لوله‌های ساخته شده در صنعت تفاوت ایجاد کند.

2. تفاوت‌ها از نظر ظاهری

می‌توان گفت که معمولاً لوله‌ها گرد هستند و با قطرهای مختلفی ساخته می‌شوند. در حالی که ممکن است قوطی‌ها در انواع شکل‌های مربعی، مستطیل و یا گرد ظاهر شوند. نحوه شناسایی لوله‌های فولادی نامرغوب از اهمیت زیادی برخوردار است.

لوله و قوطی ها در صنایع ساختمان سازی

3. سختی

اگرچه قوطی‌های پروفیل ساخته شده از جنس مس و برنج می‌توانند به راحتی شکل بگیرند، با این حال سفت و سخت هستند. این در حالی است که لوله‌ها بدون تجهیزات ویژه قادر به تغییر شکل نخواهند بود.

4. برنامه‌های کاربردی

همانطور که به آن اشاره کردیم قوطی‌های پروفیل در انواع صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال لوله‌ها در صنایع ساختمان سازی‌ها، پل‌ها و ستون‌ها بیشتر به کار گرفته می‌شوند.

بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند که از مقاطع توخالی در سازه‌های بتنی استفاده نشود. این در حالی است که به کارگیری این مواد در سازه‌های فلزی خالی از اشکال است. استفاده از قوطی‌های پروفیل زمانی بیشترین کاربرد را دارد که هر دو محور و جهت نیاز به اینرسی بالا داشته باشند.

5. توجیه اقتصادی پروژه‌ها

پس از آنکه بودجه اولیه مورد نظر خود را برای خرید ورق و سایر منابع در نظر گرفتید، لازم است به سایر هزینه‌های عملیاتی که یک پروژه ممکن است به همراه داشته باشد نیز توجه داشته باشید.

با توجه به نوع و هدف پروژه می‌توانید پس از انتخاب مصالح مورد نیاز در ساخت، هزینه‌های عملیاتی که ممکن است در پی داشته باشند را نیز در نظر بگیرید.

در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان برای تولید لوله‌ها و قوطی‌های پروفیل به کمک روش‌های مختلف اقدام می‌کنند. تفاوت در روش‌ها و فرایند ساخت می‌تواند تا میزان قابل توجهی در کیفیت محصول نهایی موثر باشد. به همین دلیل لازم است در هنگام تهیه محصولاتی که به آن‌ها نیاز دارید، آن را از تولیدکنندگان معتبری که در این حوزه فعالیت می‌کنند، خریداری نمایید.

معمولا تولید این محصولات با توجه به استانداردهای روز دنیا انجام می‌گیرد. به همین دلیل نیازی به نگرانی بیش از حد درباره کیفیت و یا فرایندهای تولید نخواهید داشت. از طرفی بسیاری از تولیدکنندگان نیز وجود دارند که پس از فروش محصولات خود به شما تضمین می‌دهند که آن‌ها برای مدت زمان طولانی در صورت حفظ و نگهداری صحیح باقی خواهند ماند، در نتیجه می‌توانید در این مدت زمان از ویژگی‌های آن‌ها بهره مند شوید و در نهایت بسیاری از هزینه‌های عملیاتی خود را کاهش دهید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *