میلگرد ضد زنگ

با توجه به این موضوع که فولاد نسبت به حرارتی که دریافت می‌کند می‌تواند مقاومت خود را به دست آورد. همچنین در برابر بتن‌ها نیز از دما و حرارت‌دیدگی مشخص و یکنواختی استفاده می‌کنند؛ اما اگر این حالت وجود نداشت بتن و فولاد نمی‌توانستند در کنار هم قرار گیرند؛ بنابراین مشکلاتی که در این سطح از کار به وجود می‌آمد در رابطه با تنش‌هایی بود که به صورت طولانی مدت و در دما‌های زیاد انجام می‌شد و تنظیم آن به درستی صورت نمی‌گرفت.
در رابطه با میلگرد ضد زنگ باید این مطلب را در نظر داشت که فرایند اهمیت دنده‌ها باید به صورتی باشد که بتوان ساختار خوبی را از آن به دست آورد.
در این رابطه باید گفت که میلگرد ضد زنگ دارای دنده‌هایی می‌باشد که در هنگام قرار دادن آن‌ها در بین بتن‌ها به آن‌ها گیر می‌کند و جای خود را باز می‌کنند.
با این حال در زمان قرارگیری میلگرد در بین بتن‌ها به راحتی می‌توان آن را جدا کرد. البته زمانی که بین آن‌ها تنش‌هایی رخ دهد می‌توان میلگرد را جدا کرد. هنگامی که میلگرد از بتن خارج می‌شود باید منتظر فاجعه‌ای باشیم، زیرا احتمال دارد که در مقیاس بزرگ‌تر به فروپاشی سازه‌ای بینجامد به این دلیل که میلگردهای آن خارج شده‌اند.

برای این که بتوان از میزان خرابی‌هایی که برای میلگرد ایجاد شده است بهره‌مند شد؛ ابتدا باید این مطلب را در نظر داشت که بهره‌مندی از میلگرد باید به صورتی باشد که بتوان از آن برای از بین بردن خرابی‌ها به خوبی استفاده کرد. بنابراین میلگردهای فولادی از به وجود آمدن خرابی‌ها جلوگیری می‌کنند و این که باید در زمان قرار دادن میلگرد اعضایی را که برای آن وجود دارد را مورد بررسی قرار داد.
در این زمان باید گفت که میلگرد باید به صورت قلاب شده باشد و انتهای آن نیز خم شده باشد. بنابراین این حالتی که در بالا به آن ذکر شد باعث می‌شود که میزان اصطکاکی که برای آن به وجود می‌آید باعث قفل شدن آن شود. در هر صورت مقاومت فشاری بالای بتن نیز مرحله دیگری است که در این روند از آن بهره برده می‌شود.

میلگرد

یکی از نکاتی که برای میلگرد وجود دارد در رابطه با PH آن می‌باشد. در رابطه با میلگرد‌هایی که به صورت معمولی کار خود را انجام می‌دهند؛ این مطلب وجود دارد که میلگرد توانسته است از فولاد معتدل ناتمام ساخته شود. بنابراین این نوع از فولاد بدون هیچگونه زنگ‌زدگی مورد استفاده قرار می‌گیرد که ساختار بسیار خوبی دارند.

  • نکته

نقش میلگرد در طول عمر ساختمان‌ بسیار مهم است، برای اینکه بتوان میلگرد و بتن را در کنار هم قرار داد ابتدا باید ترکیب مناسبی را ایجاد کرد. در این ترکیب مناسب میزان بتنی که باید در کنار میلگرد قرار داده شود باید به صورتی باشد که بتواند پوشش مناسبی را به وجود آورد. در این مرحله باید گفت که پوشش کمی که برای بتن به وجود می‌آید می‌تواند میزان واکنش‌هایی را که برای خوردگی‌های موجود ایجاد شده است را بیشتر می‌کند و اینکه میزان نفوذ نمک موجود با توجه به کربناسیونی که در آن وجود دارد را به خطر خواهد انداخت.

البته در مواردی نیز وجود دارد که میزان بتن‌هایی که در کنار میلگرد قرار داده می‌شوند باید به صورت استاندارد باشند و اگر درصدی از آن‌ها این میزان از استاندارد را رعایت نکرده باشند باعث خواهد شد که پوششی که برای بتن ایجاد شده است بیش از اندازه باشد و میزان ترک خوردگی را افزایش دهد.
این ترک خوردگی از میزان فشار بالایی که بتن‌ها ایجاد می‌کنند حاصل می‌شود و گاهی اوقات نیز به صورت‌های عریضی به وجود می‌آیند.
بنابراین این نوع از ترک خوردگی‌ها منجر به خرابی‌های بیشتر برای سازه می‌شود که جالب نخواهد بود.

برای ساخت‌هایی که در دریا صورت می‌گیرد به جای اینکه از پوشش بالایی از کربن استفاده شود از میزان زیادی کروم بهره برده می‌شود در این رابطه باید گفت که هزینه‌های زیادی برای آن پرداخت می‌شود؛ اما در عین حال طول عمر بالا‌تری به پروژه‌هایی که در آن‌ها استفاده شده است خواهد داد.
امکان بروز آسیب‌هایی به میلگرد نیز وجود دارد که این نوع از آسیب‌ها را می‌توان دسته‌بندی کرد که شامل:

  • در حین حمل و نقل
  • ساخت
  • جا به جایی
  • نصب و قرار دادن بتن

بنابراین آسیب‌هایی که به میلگرد وارد می‌شود باعث خواهد شد که مقاومتی که برای میلگرد باید در طولانی مدت ایجاد شود از بین برود.

میلگرد و قالب بتنی

  • نکته

یکی از نکات جالبی که در رابطه با روکش‌هایی که برای میلگرد به وجود آمده است، روکش اپوکسی است. این روکش در ایالات متحده تولید شده است که برای میلگرد از آن استفاده می‌شود. با این حال اگر مشکلاتی برای میلگرد به وجود آید به کمک این نوع از روکش‌ها میزان توانمندی بالایی را برای آن‌ها ایجاد می‌کنند.

در رابطه با میلگرد‌هایی که از جنس فولاد می‌باشند و درجه‌ای از ضد زنگ بودن در آن‌ها مشاهده می‌شود؛ دارای نفوذپذیری مغناطیسی بسیار کمی هستند که دسترسی به آن نیز بسیار کمتر خواهد بود.
بنابراین برای جلوگیری از تداخلاتی که به صورت مغناطیسی بر روی میلگرد‌ها امکان بروز آن‌ها وجود دارد از تقویت کننده‌ها به صورت فولادی استفاده می‌شود.
تقویت کننده‌های فولادی می‌توانند گزینه خوبی باشند برای این که بتوان از آن‌ها برای از بین بردن ضربه‌هایی که در اثر حوادثی مانند زلزله و جا به جایی‌هایی که برای آن‌ها ایجاد می‌شود را داشته باشد.
بنابراین در این مرحله است که خرابی برای سازه به وجود می‌آید این خرابی‌هایی که برای سازه ایجاد می‌شود همیشه با علت‌های زیادی همراه بوده است که با توجه به آن‌ها باید گفت که بدون علت هیچ مشکلی بروز نخواهد کرد.
با این حال طراحی‌هایی که به شدت به روز هستند می‌توانند به خوبی از سازه‌هایی که در آن‌ها میلگرد به کار رفته است مراقبت کنند و اینکه از خرابی‌هایی که به وجود می‌آید نیز جلوگیری به عمل آورند که بیشتر این خرابی‌ها از وقایعی مانند زلزله حاصل می‌شود.
در این رابطه باید گفت که میلگرد‌ها به تنهایی می‌توانند یکی از بهترین حالت‌های ممکن را برای ساخت مقاوم و مستحکم ایجاد کنند. البته باید اصول مهندسی در آن‌ها رعایت شده باشد. قیمت میلگرد بر روی قیمت ورق و سایر مصالح ساختمانی تاثیر می‌گذارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *