ورق‌های گالوانیزه شیروانی

احتمالاً خودتان بهتر می‌دانید زمانی که صحبت از سقف‌‌های شیروانی می‌شود، ناخودآگاه یادمان به سقف‌‌های شیبدار می‌افتد. اغلب موارد برای ساخت ورق‌‌های شیروانی از ورق‌‌های گالوانیزه شیروانی و  انواع ورق‌هایی با جنس‌‌های مختلف اعم از:

  • ورق‌‌های آجدار
  • ورق‌‌های فلزی
  • ورق آلومینیوم
  • ورق‌‌های طرح سفال
  • ورق طرح شادولاین
  • ورق آلوزینک
  • ورق گالوانیزه
  • ورق پالرمو
  • ورق طرح ذوزنقه‌ای

به کار می‌رود. در برخی از موارد نیز دیده شده است که از سایر مصالح و متریال‌‌های دیگر برای تولید این نوع از ورق‌ها استفاده شود. شاید باورنکردنی باشد، که بدانید که مردم در قدیم از گل برای ساخت سقف‌‌های شیروانی استفاده می‌کردند.
اما بعد از گذشت سال‌‌های متمادی از مصالح دیگری مانند سیمان  برای ساخت سقف‌‌های شیروانی اقدام کردند با گذشت پیشرفته‌ها و روی کار آمدن فناوری‌‌های نوین در این زمینه موفق به تولید و ساخت ورق‌‌های باکیفیت گالوانیزه شدند و توانستند در صنعت ساخت و ساز برای ساخت سقف‌‌های شیروانی اقدام نمایند.

ورق‌های گالوانیزه شیروانی

انواع ورق‌‌های گالوانیزه شیروانی

یکی از نمونه‌‌های ورق‌‌های گالوانیزه شیروانی که برای ساخت و تولید سقف‌‌های شیروانی به کار می‌رود، ورق‌‌های فلزی یا همان ورق‌‌های فولادی امروزه هستند.
ورق گالوانیزه خود نیز شامل ورق‌‌های گالوانیزه رنگی و ساده هستند.
این دو نمونه از ورق‌ها معمولا از جنس ورق‌‌های آهنی با پوشش روی می‌باشند که تن‌ها یک تفاوت کوچک با هم دارند و آن نیز نحوه‌ی شکل گیری کریستال گالوانیزه سطح رویی ورق است.

شیوه ارائه این نوع از ورق‌ها به دو صورت در بازار موجود است فابریک و رولی که می‌توان گفت که میزان ضخامت ورق‌‌های رولی بین 6 الی 0.18 میلی متر و عرض آن نیز 100 الی 125 سانتی متر است. در ضمن ضخامت ورق‌‌های گالوانیزه فابریک به دو صورت است 2500×1250 و 2000×1000 میلی متر است.
قیمت ورق گالوانیزه مناسب است و برای پروژه‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند.

ورق آجدار چیست؟

ورق‌‌های آجدار به ورق‌هایی گفته می‌شود که سطح رویی آن‌ها دارای برجستگی باشد که این برجستگی‌ها مشابه بادام و یا اشکال دیگری باشد، علت داشتن برجستگی ورق‌‌های گالوانیز می‌تواند مربوط به لغزش اشیاء و اشخاص باشد. همچنین ورق‌‌های آجدار از دسته ورق‌‌های گرم محسوب می‌شوند.

ورق‌‌های آلوزینک دارای اسید بالایی است که ورق‌‌های آلومینیوم که ویژگی‌‌های متمایزی دارد به نحوه‌ی که سقف‌‌های شیروانی دارای ورق‌‌های آلومینیوم با ضخامت بسیار سبکی است که در معرض خوردگی و پوسیدگی از مقاومت بالایی برخوردار می‌باشد. از دیگر مزیت‌‌های ورق‌‌های آلومینیوم وجود رسانای حرارت و الکتریسیته می‌باشد.

ورق‌‌های طرح سفال ویژگی‌‌های منحصر به فرد دیگری نیز دارد این نوع ورق‌ها طرح سفالی دارند و علاوه بر این مورد هیچ گونه معایب دیگری نظیر پوسیدگی، شکستگی و خوردگی ندارند.
همچنین انواع مختلفی نیز دارد. زیرا ورق‌‌های طرح سفال ژانو، الیاف معدنی، پالرمو، تایل یا تکی می‌باشند. این نوع از ورق‌ها از نوع ورق‌‌های گالوانیزه رنگی هستند که توسط کوره رنگ آمیزی می‌شوند به همین دلیل از مقاومت بسیار بالایی نیز برخوردار هستند و می‌توانند در برابر زنگ زدگی‌ها، خوردگی‌ها و پوسیدگی‌ها مقاومت بسزایی داشته باشند.

ورق آجدار

ورق‌‌های آردواز ویژگی‌‌های مهمی دارند که از مهم‌ترین آن‌ها رنگ پذیری آن می‌باشد که از ترکیب موادی همچون الیاف معدنی، سیمان، مواد شیمیایی مخلوط با آب، ورق‌‌های آردواز و الیاف مصنوعی ساخته و تولید می‌شوند. ورق‌‌های آردواز از مقاومت و دوام بسیار بالایی در برابر شرایط جوی و آب و هوایی برخورددار هستند.

ورق طرح شادولاین از دسته ورق‌‌های غیر رنگی می‌باشند که دارای خصوصیات فوق العاده‌ای از جمله وزن سبک، نصب سریع و آسان، ضد زلزله بودن و مقاومت بالا در برابر رطوبت می‌باشد.

ورق‌‌های طرح ذوزنقه

این نوع از ورق‌ها دارای طرح‌هایی هستند که عرض آن‌ها موج‌‌های مربعی شکلی را به وجود می‌آورد، میزان ضخامت ورق‌‌های طرح ذوزنقه بر پایه آن تولید می‌شوند مناسب با جایی که درست است از آن‌ها استفاده شود. برای نمونه ورق‌‌های طرح ذوزنقه‌ای دارای ضخامت 0.5 میلی متر و با ضخامت 0.7 میلی متر که معمولا برای حصارکشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تعریف ورق‌‌های آلیاژی

ورق‌‌های آلیاژی به ورق‌هایی گفته می‌شود که در مواد اصلی آن‌ها تغییراتی ایجاد شده باشد.
ورق‌‌های آلیاژی از فولاد تولید و ساخته می‌شوند که در طی پروسه گوناگون تبدیل به ورق می‌شوند.

ابتدا ورق‌‌های آلیاژی از فولاد تولید می‌شوند و در مسیر عملیات گوناگون ورق ساخته می‌شود.
قیمت ورق آلات آلیاژی قیمت زیادی دارند که می‌توان گفت که این نوع ورق‌ها در مقایسه با ورق‌‌های آهن گران‌تر هستند.

از مهم‌ترین ویژگی این نوع ورق‌ها این است که خرید و فروش آن‌ها به صورت تخصصی انجام می‌شود و نیاز به تخصص و مهارت دارد. تولید کنندگان ورق‌‌های آلیاژی کشور‌های ایرانی و اروپایی هستند. ورق‌‌های آلیاژی در اندازه‌‌های مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

ورق‌های گالوانیزه شیروانی

موارد مورد استفاده ورق‌‌های آلیاژی

ورق‌‌های آلیاژی کاربرد‌های مختلفی دارند اعم از:

  • تولید قطعات خودرو
  • ساخت و تولید ریل، پل سازی و شهرسازی
  • تولید بدنه‌‌های کشتی
  • ساخت سقف‌‌های شیروانی برای منازل، ویلا‌ها و غیره

مزیت‌‌های ورق‌‌های آلیاژی

  • مقاومت بالا
  • استحکام در برابر زنگ زدگی
  • سختی بسیار بالا
  • تحمل فشار و وزن سنگین برای ساخت مخازن
  • دوام بالا در برابر نمک‌‌های دریایی
  • مقاومت و دوام بسیار در برابر اسید

و سایر عوامل دیگر می‌باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *