کاربردهای ورق‌ گالوانیزه سیاه 

از آنجایی که ورق‌ گالوانیزه سیاه یک پوشش مناسب و خوبی برای سطح فلزاتی مانند روی هستند و باعث می‌شود که انرژی را تلف نکنند و از بین نبرند. همچنین ورق‌ گالوانیزه سیاه موجب مقاومت و دوام و پایداری فلزات نیز می‌شوند. به همین منظور برای این که بیشتر با ورق‌های گالوانیزه و انواع آن آشنا شوید به معرفی ورق‌های روغنی گالوانیزه سیاه می‌پردازیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

ورق‌های روغنی گالوانیزه سیاه چیست؟

این نمونه از ورق‌های روغنی گالوانیزه روغنی سیاه که در ایران هم توسط کارخانه‌های فولاد مبارکه، هفت الماس و فولاد غرب تولید می‌شود و به بازارعرضه می‌گردد. ورق‌های نورد سرد که بر پایه تولید ورق‌های گالوانیزه هستند.
براساس ورق‌های گالوانیزه روغنی کشور روسیه و قزاقستان با تولیدات که در ایران انجام می‌شود برابری می‌کند. می‌توان گفت که پایه تولید ورق‌های رنگی نیز از همین ورق‌های روغنی است، به همین علت به این نتیجه رسید که پایه و اساس ورق‌های رنگی نیز ورق‌های نورد سرد روغنی می‌باشند. از آنجایی که ورق سیاه سطح صاف و صیقلی دارد می‌توان آن را به صورت رول و شیت ساخت و تولید نمود و به بازار ارائه نمود.

کاربردهای ورق‌ گالوانیزه سیاه

از کاربردهای ورق‌ گالوانیزه سیاه می‌توان در ساختمان سازی و سایر صنایع مختلف اشاره کرد. از این رو اطلاع از شرایط خرید ورق برای صاحبان کسب و کارهای ساختمانی اهمیت بالایی دارد. ورق‌ گالوانیزه سیاه به دو صورت در بازار عرضه می‌شود از آن جایی که این ورق‌ها رولی شکل و شیت هستند و هر دو نمونه ی آن‌ها قابلیت برش خوردن در سایزهای مختلف را دارند. هر دو نمونه این ورق‌های سیاه گالوانیزه به صورت رول فرم و فابریک تولید می‌شوند در حالت رول فرم عرض ورق‌های سیاه با توجه به ضخامت که دارند وابسته هستند. اما جالب است بدانید که هر دو نمونه از این ورق‌ها محدودیتی برای اندازه طول ندارند.

ورق گالوانیزه یکی از انواع ورق‌های فولادی است. از مهم‌ترین روش‌هایی که می‌توان برای پوشش بر روی سطح فولاد و آهن، استفاده نمود گالوانیزه گرم است. با توجه به بررسی‌هایی که توسط متخصصین و کارشناسان در این حوزه شده است برای پوشش دادن آهن و فولاد از روش گالوانیزه گرم استفاده می‌شود. در ضمن بهتر است که چدن‌ها و انواع گوناگون فولاد این قابلیت را دارند که از همین روش استفاده نمایند. در حالی که پوشش به کار رفته شده وابسته به عناصر آلیاژی است. بر همین اساس گالوانیزه هر یک از چهار نوع محصول، صنعت مجزایی را تشکیل می‌دهد با توجه به قطعات و لوله‌های تولید شده که به هم شبیه هستند.

ورق‌های گالوانیزه روغنی

روش گالوانیزه کردن متالورژیکی

از روش از گالوانیزه کردن برای ورق‌هایی که میزان کمی از موارد به روی اضافه می‌شود تا نتیجه‌ای که به دست می‌آید به میزان کمی از آلیاژ روی و آهن باشد به همین خاطر دارای خاصیت انعطاف پذیری بالایی برخوردار است سطح آهن یا فولاد باید پیش از انجام عملیات گالوانیزه گرم به خوبی تمیز شود به صورتی که آهن بتواند به سهولت هرچه تمام‌تر با مواد ذوب شده واکنش نشان دهد. آماده کردن نامطلوب و نامناسب سطح معمول مهم‌ترین عامل ایجاد عیب در قطعات گالوانیزه می‌باشد.

گالوانیزه کردن به دو صورت کلی انجام می‌شود:

روش شناور سازی به این منظور که با غوطه ور کردن فولاد در خزینه بر روی مواد مذاب نام دیگر این روش حرارتی گفته می‌شود. روش استفاده از برق به این صورت که روی سطح فلز روی را آبکاری سرد می‌کنند از این شیوه برای نوارهای فولادی ورقه یا سیم استفاده می‌کنند.

1. پاکسازی طرح برای گالوانیزه کردن

در زمان انجام عملیات فرم دادن به روی یا ماشین کاری احتمال این که یک سری از روغن و چربی به سطح فلز چسبیده باشد. شیوه برداشتن چربی از طریق بخار، تمیز کردن حلال‌ها یا امولسیون‌ها و همچنین محلول‌های چربی گیری برای تمیز کردن سطح از چربی استفاده می‌کنند. پس از پایان کار برداشتن چربی از روی سطح بایستی قطعات را وارد مرحله‌ی اسید شویی کنند تا تمامی رسوبات و اکسیدهای سطحی از بین برود به این منظور باید برای این عمل از محلول‌های آبی اسید سولفوریک با اسید کلریدریک استفاده کنند.

2. گالوانیزه کردن با استفاده از روش غوطه وری گرم

عملیات گالوانیزاسیون به روش غوطه وری گرم برای ایجاد پوشش بر روی سطح آهن یا فولاد با فرو بردن آن در حمامی که حاوی روی ذوب شده است. به دلیل سادگی فرایند گالوانیزه شدن که یکی از خصوصیت‌های بارز این روش نسبت به سایر روش‌های دیگر این است که در برابر خوردگی‌ها محافظت می‌کند. میزان مقاومت این محصول را می‌توان با رنگ کردن یا پوشش کویل افزایش داد.

ورق‌های گالوانیزه روغنی

روش گالوانیزاسیون با روش غوطه وری گرم نسبت به هر روش دیگری فولاد را در برابر خوردگی این محصول محافظت می‌کند. گالوانیزاسیون به روش شناور کردن گرم یا محافظت مرزی از روش‌های قدیمی و طرفدارترین روش‌ها در محافظت از خوردگی می‌باشد که با استفاده از به وجود آوردن یک لایه محافظ بین الکترولیت در محیط و فولاد یا آهن انجام می‌دهد. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین خواص این لایه محافظ شده میزان چسبندگی آن به فلز پایه و مقاومت به سایش آن می‌باشد. عملیات گالوانیزه بیش از یک لایه محافظ می‌باشد این لایه در واقع جزیی از سطح فولاد است که وابسته به فولاد زیر لایه، آن می‌باشد. زیرا روی با محیط اطراف واکنش نشان می‌دهد و موجب تغییر بر روی پوشش گالوانیزه می‌شود این تغییرات به صورت پیوسته انجام می‌شود روی با محیط اطراف برای تشکیل یک لایه محافظ اکسید روی، هیدروکسید روی و کربنات روی، واکنش نشان می‌دهد.کربنات روی با گذشت زمان به صورت یک زمینه مناسب و مطلوب برای رنگ کردن عمل می‌کند.

بنابراین گالوانیزه کردن برای محافظت و مراقبت از آهن و فولاد به علت قیمت پایین و کاربرد آسان و تعمیرات و نگهداری مناسب می‌باشد. نوع گالوانیزه کردن بر روی قیمت ورق گالوانیزه تاثیر می‌گذارد.
از دیگر روش‌های استفاده از روی برای پیشگیری از خوردگی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، به عنوان مثال می‌توان پوشش‌هایی را نام برد که فدا شونده هستند و با عنوان محافظت کاتدی شناخته شده‌اند و یا رنگ‌های روغنی پوشش دهنده از روی که هیچ کدام از این روش‌ها را نمی‌توان با گالوانیزاسیون با روش غوطه‌وری گرم رقیب هم دانست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *