فولاد ارگانیزه

در این گفتار می‌خواهیم به صورت ویژه در مورد ورق فولاد ارگانیزه بپردازیم اما پیش از آن یک توضیح مختصری در مورد پیدایش ورق‌های ارگانیزه و انواع آن را خدمت شما عرض می‌کنیم.

ورق ارگانیزه چیست؟

پوشش گالوانیزه که بر روی فلزات روی پوشانده می‌شود بسته به میزان ضخامت ورق دارد در واقع گالوانیزه که با ذوب شدن فلزات روی انجام می‌شود. روکش گالوانیزه فلز روی یکی از گزینه‌های مناسب و مطلوب برای مراقبت کردن از فولاد در محیط‌های خورنده و مرطوب و همچنین اسید است. از مهم‌ترین و اساسی‌ترین ورق‌های گالوانیزه این مسئله است که اگر هر گونه خط و خشی روی آن‌ها به وجود بیاید و یا حتی کاملاً شکسته شود. اما به هیچ عنوان زنگ نمی‌زند و در برابر این آسیب بسیار مقاوم است.

روش‌های مختلف گالوانیزه کردن ورق

برای گالوانیزه کردن ورق همانطور که می‌دانید شیوه‌های متنوعی وجود دارد، اما می‌توان گفت که یکی از این روش‌های مقرون به صرفه این است که ورق‌ها را در یک وان مذاب به صورت غوطه ور شده قرار دهید.
بسیاری از شرکت‌های مطرح و معتبر که در صنعت آهن فعالیت می‌کند. هنگام تولید ورق‌های ارگانیزه برای ثابت ماندن میزان ضخامت روی بر روی نقاط مختلف ورق متفاوت می‌باشد که بین 100 تا 350 گرم بر متر مکعب بر روی نقاط مختلف ورق متفاوت می‌باشد. معمولا پوشش گالوانیزه بر حسب جرم می‌باشد.

تولید ورق‌های گالوانیزه

ویژگی‌ها و خصوصیات ورق گالوانیزه

ورق فولاد ارگانیزه دارای ویژگی‌ها خاص و منحصر به فردی است که عبارتند از:

  • محافظت کامل با پوشش‌های گالوانیزه
  • کنترل آسان
  • ارزش و اعتبار
  • قیمت ناچیزی برای تعمیرات و نگهداری
  • افزایش طول عمر
  • محافظت اتوماتیک در برابر آسیب‌های محیطی
  • افزایش مقاومت بالای پوشش
  • قیمت مناسب
  • دست پیدا کردن به هدف در کوتاه‌ترین زمان ممکن

در ادامه هر یک از ویژگی‌های ورق فولاد ارگانیزه را بیشتر توضیح خواهیم داد.

1. محافظت کامل از طریق پوشش‌های گالوانیزه

یکی از مزیت‌های ورق فولاد ارگانیزه محافظت کامل از طریق پوشش‌های گالوانیزه که می‌توان گفت که عامل به شرایط آب و هوایی وابسته نیست و می‌تواند در تمامی فصول سال و در هر دمایی به خوبی مقاومت کند. کیفیت از مهم‌ترین عواملی است که بر روی قیمت ورق گالوانیزه اثر می‌گذارد.

2. کنترل آسان

ورق فولاد ارگانیزه با خوبی و فاقد هرگونه آزمایش که منجر به آسیب یا خطری داشته باشد انجام می‌شود. تنها توسط با مشاهده از طریق چشم به آسانی قابل بررسی و بازرسی خواهد بود. البته برای کنترل کیفیت لازم است که آزمایش‌های دقیق‌تر و با ریسک بالاتری انجام شود.

3. ارزش و اعتبار

از دیگر مزیت‌های ورق فولاد ارگانیزه می‌توان گفت با توجه به این که‌ نوع ورق‌ها از استانداردهای لازم و متنوعی در رابطه با گالوانیزه نمودن ورق‌های فولادی در خصوص پوشش‌های نازک مطرح می‌شود و این موضوع نمایانگر آن است که میزان طول عمر و روش‌های پروسه لایه روی برای مصرف کنندگان دارای اعتبار و ارزش بسیار بالایی دارد. هنگام خرید ورق گالوانیزه لازم است ارزش و اعتبار ورق در نظر گرفته شود.

قیمت ورق‌های گالوانیزه

4. قیمت ناچیزی برای تعمیرات و نگهداری

زمانی که ورق‌های گالوانیزه دچار صدمه و آسیب می‌شوند و نیاز به تعمیر و ترمیم دارند، اما باید گفت که یکی از مزیت‌های خوبی که دارند این است که تعمیرات آن نیاز به صرف پول و هزینه‌های زیادی نیست به همین دلیل به تمامی افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند. می‌توان گفت که این در صورتی که این روش در مقایسه با روش‌های پیشگیری از خوردگی از هزینه‌ی زیادی برخوردار است اما می‌توان گفت که باز هم از این روش استفاده می‌شود و بسیار نیز مورد توجه و استقبال قرار می‌گیرد.

5. افزایش طول عمر

میزان طول عمر ورق‌های پوشش داده شده بر روی در محیط‌هایی که باعث ایجاد خوردگی در سطح زیادی است باعث شده است که میزان عمر ورق‌های گالوانیزه را در حدود 20 الی 30 سال افزایش می‌دهد.

6. محافظت اتوماتیک در برابر آسیب‌های محیطی

پوشش‌های گالوانیزه در بین انواع ورق‌های فولادی به این علت که در فولاد نفوذ کرده است، به عنوان کاتد فعالیت می‌کند.
دارای این توانمندی و قابلیت است که می‌تواند در مقاطع زیر موجود بر روی سطح فولاد را در برابر صدمات و آسیب‌های محیطی و خورندگی‌ها محافظت و مراقبت نماید.

تولید ورق‌های گالوانیزه

7. افزایش مقاومت بالای پوشش

ورق‌های گالوانیزه که با پوشش دهی بر روی سطح فلز روی به دلیل ساختار متالوژیکی خاصی که دارند و این که این نوع از ورق‌های گالوانیزه دارای مقاومت بالا و خوبی در مقابل آسیب‌های مکانیکی و همچنین اصطکاک و خوردگی برخوردار است.

8. قیمت مناسب

یکی از مهم‌ترین خصوصیت و مزیت‌هایی ورق‌های گالوانیزه قیمت مناسب و پایین آن نسبت به سایر پوشش‌های دیگر می‌باشد.
دست پیدا کردن به هدف در کوتاه‌ترین زمان ممکن زمانی که نیاز دارید ورق‌های گالوانیزه را در محیط کار استفاده کنید در این شرایط لازم نخواهد بود که زمان زیادی را صرف آماده نمودن سطح مورد نظر، رنگ کاری کردن و یا بازرسی بگذارید. استفاده از ورق‌های گالوانیزه و تحول در صنعت ساختمان سازی به دلیل قیمت و کیفیت این محصول طی چند سال اخیر رشد چشمگیری داشته است.

کوتینگ ورق گالوانیزه چیست؟

کوتینگ مقدار پوشش روی است که در هر دو سطح ورق می‌باشد. هر چه میزان فلز روی بیشتری پوشیده شود در اصطلاح به آن می‌گویند که کوتینگ ورق بیشتر است. ورق‌هایی با کوتینگ بالاتر به مراتب می‌توان گفت که از کیفیت بالاتر و بهتری نیز برخوردار هستند، که در بازار آهن به این نوع ورق‌ها با پوشش بالاتر را مرغوب‌تر و استاندار ‌تر از سایر ورق‌های دیگر با پوشش‌های ضعیف‌تر و نازک‌تر می‌دانند. ورق‌های چینی کوتینگ که بین 100 الی 120 است و روق‌های ژاپنی، کره‌ای، هندی و سایر نیز تا 180 کوتینگ نیز می‌رسد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *