وصله‌ مکانیکی میلگرد

به طور کلی وصله‌ مکانیکی میلگرد از انواع مختلفی تشکیل شده‌ است که شامل: وصله‌های مکانیکی کششی، وصله‌های مکانیکی فشاری و وصله‌های مکانیکی کششی و فشاری می‌باشند.

اتصالات مکانیکی فشاری

در این نوع از اتصالات به دلیل وجود تنش‌های فشاری که از میلگرد به میلگرد دیگری که در یک ردیف و یک راستا به یکدیگر متکی هستند انتقال داده می‌شود تنها در اتصالات غلاف دار که با فولاد پر می‌شود، در دیگر بخش‌ها انواع اتصالات صرفاً فشاری لازم است که در انتهای میلگرد با انجام برش کاری آماده می‌شود. این نوع برشکاری به صورت گونیا است که در امتداد سطوح صاف و انتهای میلگرد مطابق با سطح عمود بر محور میلگردها تا از 1.5 درجه بزرگ‌تر نشود. همچنین برای تنظیم کردن میلگرد بعد از اجرا این زاویه در محدوده حداکثر 3 درجه می‌باشد. یک وصله اتکایی باید وجود داشته باشد که توانایی نگهداری میلگردها را به طور محوری داشته باشد در ادامه برخی از انواع وصله‌های مکانیکی فشاری ارائه می‌شود.

اتصال مکانیکی غلاف دار با گوه قفل شونده

انواع اتصال میلگرد وجود دارد، این نمونه از اتصالات رفتاری مشابه با اتصالات پیچ فولادی و غلاف دار است، لذا در این نوع اتصالات به جای پیچ از گوه استفاده می‌شود. هنگامی‌ که گوه به درون غلاف هدایت شود با بستن جانبی غلاف منجر به نگه داشتن اتصال اتکایی انتهای دو میلگرد می‌شود. در واقع غلاف این نوع اتصال استوانه‌ای است که دارای دو زبانه مسطح شده که به صورت طوقه بر روی آن قرار دارد. زبان‌ها در یک انتها به یکدیگر نزدیک می‌شوند و در طول وصله نیز از یکدیگر فاصله می‌گیرند. طول غلاف بین 140 میلی‌متر تا 305 میلی‌متر است که متناسب با سایز میلگرد تغییر می‌کند و فاصله جانبی بین دو میلگرد حداقل بایستی 76 میلی‌متر باشد تا عملکرد نصب بدون هیچ مشکلی انجام شود.

اتصال مکانیکی غلاف دار با پیچ فولادی

اتصال مکانیکی غلاف دار با پیچ فولادی

دو نمونه از این اتصالات وجود دارند که مانند اتصال مکانیکی غلاف دار با پیچ فولادی و اتصال مکانیکی غلافی تسمه دار فولادی است. با توجه به سفت کردن پیچ‌های غلاف این اطمینان حاصل می‌شود که با اتکای هم محور میلگردهای وصله شده فراهم می‌شود. لوازم و تجهیزات لازم برای بستن این نوع اتصال آچار خوب است. نمونه‌ی اول این نوع اتصالات غلاف دار با پیچ فولادی از یک پوسته‌ی استوانه‌ای شکل تشکیل می‌شود که در یک بخش آن باله‌هایی جداگانه از هم وجود دارند بر روی این باله‌ها سوراخ‌هایی طراحی شده است که پیچ داخل آن‌ها سفت می‌شود و غلاف در پیرامون میلگردها محکم می‌کند. به این نوع اتصالات وصله غلاف فولادی راستا گفته می‌شود. طول این نوع وصله‌ی خالی از حاصل تغییر قطر می‌باشد این شرایط این امکان را برای وصله میلگرد با قطرهای مختلف ایجاد می‌کند که بسیار کاربرد دارد. حداقل فاصله‌ای که بین دو میلگرد وصله شده مجاور برابر با 50 میلی‌متر است این فاصله این قابلیت را ایجاد می‌کند تا فرایند اجرا به صورت کاملاً صحیح و به درستی انجام شود.

نمونه‌ی دیگری از اتصالات غلاف دار با پیچ فولادی از یک پوسته نیم استوانه‌ای با زبانه‌هایی خم شده در یک طرف و شیارهایی که در سوی دیگر وجود دارند تشکیل می‌شوند. تسمه‌هایی که بر روی آن‌ها سوراخ‌هایی وجود دارد از یک سوی دیگر در شیارها قرار می‌گیرد و از سوی دیگری نیز با پیچ بر زبانه‌های خم شده محکم می‌شوند. این نمونه از اتصالات وصله غلافی تسمه دار فولادی نامیده می‌شود. طول این وصله‌ها بر مبنای قطر میلگرد تا 305 میلی‌متر است.

اتصال مکانیکی غلاف دار پر شده با فولاد

اتصال مکانیکی غلاف دار پر شده با فولاد

این نوع اتصالات به علت متناسب با طول وصله این امکان را دارند تا در اثر فشار و هم در کشش مورد استفاده قرار بگیرند. ویژگی‌ها و چگونگی نصب این نوع اتصالات مکانیکی میلگردها است که در قسمت‌های وصله‌های کششی-فشاری بیان می‌شود. این نوع اتصالات برای وصل کردن میلگردها با قطرهای مختلف می‌باشد که در انتهای میلگردها نیاز است که آماده سازی‌های خاصی در این مورد صورت بگیرد لذا در صورت هر نوع خم شدگی در طول میلگردها که مانع از قرار گرفتن میلگرد در وصله شود باید خودداری کرد.

در اتصالات غلاف دار پر شده از فولاد به علت داشتن قرارگیری میلگرد از طریق تزریق فلز فولاد پر می‌شود، اما می‌توان انتهای میلگردها را توسط هوا به راحتی برش داد و در صورت لزوم نیز می‌توان به دلیل وجود ناهمواری‌های که از طریق تزریق فولاد این فضاها پر می‌شود و می‌توان اطمینان حاصل کرد که اتصال اتکایی اتفاق افتاده است.

چنانچه که این اتصالات در طول کم کاربرد اتصال فشاری را دارد اما بر اساس طبیعت می‌تواند مقدار محدودی مقاومت کششی نیز به وجود بیاورد که می‌تواند آن را نادیده گرفت. با توجه به فاصله مناسبی که بین دو میلگرد مجارو برای فرآیند اجرا وصله 1.5 برابر قدرت اس می‌میلگرد می‌باشد. با توجه به مطالبی که بیان شد طول اتصال رفتار آن را کاملاً مشخص می‌کند. به عنوان مثال اتصال با طول 76 میلی‌متر مناسب با قطر میلگرد می‌تواند یک اتصال مکانیکی فشاری باشد در صورتی که نوع اتصال با طول 229 میلی‌متر باشد رفتار فشاری و کششی مناسبی را از خود نشان می‌دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *