کاربرد قوطی پروفیل 

کاربرد قوطی پروفیل در صنعت ساخت و ساز و برای افزایش میزان مقاومت و بالا بودن کیفیت آن است فوق‌العاده است. این نوع پروفیل، با مقاطع، مربع و مستطیل شکل به صورت توخالی وجود دارند.

یکی از کاربردی‌ترین مصالح ساختمانی، به کار بردن قوطی پروفیل است. یکی از کاربرد‌های مهم قوطی پروفیل، در صنعت خودرو سازی است. یکی از ویژگی‌های مطلوب در رابطه با قوطی پروفیل، میزان کیفیت و جوش پذیری بسیار بالا برای آن است. البته میزان شکل پذیری برای این محصول، یکی از بهترین حالت‌های ممکن برای افزایش کیفیت پذیری آن است.

کاربرد قوطی پروفیل

یکی از نکات مهم قبل از یادآوری کابرد‌های قوطی پروفیل، شناخت آن در صنعت ساخت و ساز است. قوطی پروفیل، یکی از پروفیل‌های توخالی با مقاطع مستطیل و مربعی شکل است. کاربرد قوطی پروفیل به شرح زیر می‌باشد:

  • استفاده از این نوع پروفیل در صنعت خودروسازی
  • به کار بردن آن در صنعت حمل و نقل عمومی
  • کاربرد قوطی پروفیل برای تهیه تجهیزات پزشکی
  • تهیه لوازم آموزشی
  • تهیه لوازم خانگی
  • کاربرد قوطی پروفیل برای عمران و ساختمان سازی
  • به کار بردن لوازم ورزشی و تفریحی

انواع پروفیل قوطی مناسب ساخت و ساز

ساختار قوطی پروفیل به چه شکل است؟

ساختار قوطی پروفیل، در واقع به نسبت طول و عرض به کار رفته در آن و نوع ضخامت مطرح می‌شود. یکی از مراحل تولید برای قوطی پروفیل، استفاده از روش نورد سرد است.

یکی از نکات قابل توجه برای سازه‌های ساختمانی، به کار بردن مصالح استاندارد و با دوام برای آن‌ها است. از این رو، برای ایجاد ساختاری مقاوم، ابتدا باید نوع مصالح ساختمانی کاربردی را در نظر داشت.

در این میان، نوع سازه نیز در میزان استفاده از هر نوع مصالح ساختمانی بسیار مهم است. در سازه‌های بتنی، به کار بردن قوطی پروفیل، مشکل زا است. انواع پروفیل دارای مقطع توخالی است. توخالی بودن آن، در یک سازه بتنی، به هیچ عنوان کاربرد ندارد. اما به کار بردن قوطی پروفیل، در سازه‌های فلزی، مناسب است.

آیا برای کاربرد قوطی پروفیل محدودیت وجود دارد؟

یکی از نکات مهم در رابطه با بهره‌مندی از قوطی پروفیل، میزان محدودیت‌های آن در سازه ‌های ساختمانی چند طبقه است. در ساختمان‌های چند طبقه، به کار بردن پروفیل استاندارد، یکی از نکات مهم است.

البته در یک سازه ساختمانی و در قسمت ستون‌های آن، نمی‌توان از قوطی پروفیل توخالی بهره‌مند شد. مخصوصأ برای ساختمان‌های چند طبقه بهره بردن از این مورد، قابل قبول نیست.

البته به کار بردن قوطی پروفیل در سازه‌های فلزی، قابلیت بهره‌مندی از قوطی پروفیل به شکل قابل قبولی وجود دارد. کاربرد پروفیل برای ساختار ستون در یک ساختمان، مناسب برای ساختمان‌های یک طبقه است.

میزان شدت ضعف و یا قوت بهره‌مندی از قوطی پروفیل، در ساختمان‌های چند طبقه، با بروز زلزله مشخص می‌شود. البته امکان تغییر در میزان مقاومت برای یک سازه ساختمانی، با استفاده از قوطی پروفیل وجود دارد. البته بسیاری از متخصصان در این زمینه در صورت استفاده از قوطی پروفیل برای ساختمان‌های طبقه‌ای، به کار بردن بتن و عیار مناسب در قسمت داخلی آن را توصیه می‌کنند.

پروفیل قوطی

کاربرد قوطی در ساختمان چگونه است؟

مقطع‌های توخالی مستطیل و مربعی شکل، با نام قوطی پروفیل نامگذاری می‌شوند. قیمت قوطی ستونی را کیفیت و برند قوطی ستونی مشخص می‌کند.

از این قوطی‌ها، در ساخت بسیاری از ملزومات استفاده می‌شود که شامل:

  • لوازم پزشکی
  • ساخت لوازم آموزشی
  • لوازم خانگی
  • کاربرد آن در ساختمان سازی

به کار بردن نوع قوطی پروفیل در صنعت ساختمان سازی، بسیار متنوع است. البته به کار بردن نوع مقطع برای سازه‌های فولادی با توجه به سازه‌های بتنی، متنوع‌تر است. قوطی پروفیل، در سازه‌های فولادی، یک مقطع توخالی است. البته در سازه‌های فلزی از این مقطع توخالی می‌توان استفاده کرد.

اما در سازه‌های بتنی، به کار بردن این مقاطع توخالی امکان پذیر نیست. به کار بردن قوطی پروفیل، در ستون‌های یک ساختمان، البته به شکل چند طبقه، ساختار خوبی را به دست نمی‌دهد. به همین خاطر، در بخش اتصال تیر به ستون، باید تقویت دهندگی مناسبی را برای قسمت مقطع ستون انجام داد.

مقطع مناسب برای سازه فولادی و بتنی چیست؟

در یک سازه فولادی، به کار بردن مقطع با تنوع بالا وجود دارد. البته با توجه به عدم محدودیت در یک سازه بتنی، مهم بودن جدا ناپذیری برای اجزای به کار رفته در ساختار آن، اهمیت بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است. اجزای به کار رفته در بتن، بسیار مهم و از آن جدا ناپذیر نمی‌باشند. در همه بخش‌های قالب، از اجزای جدا نشده استفاده شده است.

در هر صورت برای مقاطع بتنی، شکل‌های بسیار ساده‌ای در نظر گرفته می‌شود. اشکال به کار برده شده برای مقطع‌های بتنی شامل موارد زیر است:

  • مربع
  • مستطیل
  • دایره

به کار بردن مقطع دایره‌ای شکل، برای یک سازه ساختمانی، گزینه مناسبی نیست. یکی از دلایل عدم بهره بردن از مقطع دایره‌ای شکل، میزان محدودیت‌های موجود در فرایند میله گذاری در آن است. فرایند میله گذاری در مقطع دایره‌ای شکل، مشکلات زیادی را برای قرار دادن میله در آن ایجاد می‌کند. البته به کار بردن مقطع دایره‌ای ، بیشتر در سازه‌هایی مانند: پل و یا ساختمان با ستون‌های بسیار خاص، از این مقطع استفاده می‌شود.

بتن خود متراکم چیست؟

البته به کار بردن بتن‌های دیگری در سازه ساختمانی با نام، بتن خود متراکم نیز وجود دارد. این نوع بتن، دارای توانمندی بیشتر برای قالب بندی‌های موجود به شکل تونلی هستند.

با توجه به این که در بتن، از فوق روان کننده‌ها استفاده می‌شود. این مواد، روان بودن بتن را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. بنابراین با روان شدن بتن، می‌توان آن را در قالب‌های متنوع با اشکال خاصی قرار داد.
البته برای مقاطع فلزی، به کار بردن این نوع از محدودیت بسیار کم است. یکی از مقطع‌های متنوع و پرکاربرد برای سازه‌های فلزی، به کار بردن مقطع I شکل است.

این مقطع، به طور قابل ملاحظه‌ای، در ساختار تیر به کار می‌رود. در صنعت ساخت و ساز، به کار بردن مصالح و ابزار کاربردی، برای ایجاد یک ساخت ایده آل، همواره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *