کاربرد آهن در ساختمان سازی

یکی از مواردی که در رابطه با اشکال آهن وجود دارد رنگ و مشخصه‌هایی است که تنها برای آهن به کار برده می‌شود و در فلز‌های دیگر مشاهده نمی‌شود. هر فلز ویژگی‌های و مشخصه‌های مخصوص به خود را دارد؛ بنابراین برای بهره‌مندی از هر کدام باید نسبت به کاربرد آن‌ها نیز اطلاعاتی را در دست داشت.
آلیاژ آهن یکی از فلزات بسیار پرکاربرد است که یکی از ویژگی‌های معروف و خاص آن زنگ زدگی است که برای آهن به وجود می‌آید به همین خاطر باید این نکته را در نظر داشت که فلز آهن در برابر رطوبت به شدت زنگ زده می‌شود. بنابراین در زمانی که رطوبت به آهن نرسد هیچگونه تغییری در آن دیده نمی‌شود.
فاکتور دیگری که برای فلز آهن وجود دارد میزان اسید‌هایی که در آن وجود دارد، بنابراین اسید‌هایی قابل حل یکی از مواردی است که برای آهن در نظر گرفته می‌شود.

کاربرد آهن در ساختمان سازی

در زمان‌های گذشته از آهن برای اسکلت و بدنه ساختمان‌ها استفاده می‌شد؛ اما این مسئله منجر به این شد که در اثر زلزله استحکام کافی را نداشته باشد و از بلوک و سایر موارد دیگر از آن بهره برده می‌شد. در هر صورت آهن تنها برای اسکلت و بدنه ساختمان به کار برده نمی‌شد، یکی از موارد دیگری که از آهن می‌توان بهره‌مند شد نرده‌های آهنی بود که دارای استحکام و مقاومت بسیار بالایی هستند.

فلز آهنهنگامی که از نرده‌های آهنی در منزل مسکونی و یا ساختمان‌های اداری استفاده می‌شود در بیشتر موارد رنگ کاری بر روی آن‌ها صورت می‌گرفت.
رنگ کاری موجود برای آهن به این خاطر بود که زیبایی نرده حفظ شود؛ زیرا آهن به راحتی زنگ زده می‌شد و زیبایی و همین طور ظاهر خود را از دست می‌داد به همین خاطر رنگ می‌توانست تمامی فاکتور‌هایی را که برای زیبایی آهن وجود داشت را محافظت نماید. یکی از قابلیت‌های دیگری که برای آهن وجود دارد قابلیت انعطاف آن می‌باشد. آهن یکی از فلزات قابل انعطاف است که می‌توان آن را به شکل‌های گوناگونی در آورد. حتی برای نرده‌های ساختمان نیزی طرح‌ها و ساختار خاصی برای نرده به کار برده شده است.
نرده‌های آهنی از بوته و گل و همین طور طرح‌های پیچ در پیچ ساخته شده‌اند که این نکته باعث زیبا‌تر شدن نرده‌های آهنی می‌شود. در گذشته نرده‌های آهنی به شکل ساده‌تری به کار برده می‌شد و طرح خاصی برای آن‌ها ایجاد نمی‌شد. با این حال نرده‌های آهنی نیز به مرور زمان دارای طرح و ساختار خاص و منحصر به فرد خود شدند.
آهن یکی از فلزات بسیار کم هزینه و کاربردی است که در بیشتر صنایع و ساخت و ساز‌ها از آن بهره برد می‌شود به همین خاطر این فلز هم مقاومت بسیار بالایی دارد و هم این که از آن می‌توان به شکل‌های مختلفی استفاده کرد. البته قیمت آهن بر روی سایر محصولات این حوزه از جمله قیمت پروفیل و یا قیمت ورق گالوانیزه تاثیر می‌گذارد.
نوع‌هایی که برای فلز آهن وجود دارد شامل:

  • چدن
  • فولاد کربن
  • آهن فرفورژه
  • فولاد آلیاژی
  • اکسید آهن

آهن به عنوان یکی از فلزاتی است که در جهان به وفور یافت می‌شود و باید این مطلب را مورد ارزیابی قرار داد که آهن با توجه به این که دارای کاربرد‌های زیادی است به سهولت قابل دسترسی است تا با کمبود آن در طبیعت مواجه نشوید.
برخی از فلزات، به ندرت در طبیعت یافت می‌شوند به همین خاطر باید این مطلب را در نظر داشت که برای به دست آوردن آن‌ها سختی‌های زیادی را باید متحمل شد در هر صورت فلز آهن هیچگونه کمبودی در به دست آوردن آن ندارد و در سراسر جهان نیز می‌توان آن را به دست آورد.
آهن به صورت بازیافت شده نیز به دست می‌آید که درصد بازیافت آهن در جهان سیصد میلیون تن می‌باشد.
برای به دست آوردن آهن بسیاری از کشور‌ها دارای منابع استخراج آن می‌باشند به همین خاطر باید این مطلب را در نظر داشت که شاخص به دست آوردن آهن به کشور‌های زیر مربوط می‌شود که شامل:

  • چین
  • برزیل
  • استرالیا
  • روسیه
  • اوکراین

فلز آهنبیشترین مقدار آهن استخراج شده نیز به کشور‌های دیگری بر می‌گردد که شامل:

  • ایالات متحده آمریکا
  • کانادا
  • ونزوئلا
  • هند

کاربرد دیگری که برای فلز آهن وجود دارد به کار بردن آن در ساخت ابزار و سلاح است.
بنابراین آهن در برابر حرارت قابلیت تغییر پذیری و ایجاد ساختار را به خود می‌دهد. به همین خاطر فلز اصلی یعنی آهن می‌تواند خود را به فناوری‌های جدیدی که در آینده به وجود می‌آید تطبیق دهد.
یکی از نکات دیگری که برای آهن وجود دارد میزان روکشی است که برای آن به کار برده می‌شود روکشی که برای آهن وجود دارد به خاطر میزان زنگ زدگی بالایی است تا در مدت زمانی که از آن استفاده می‌شود ایجاد می‌شود.
مخصوصا برای ابزار‌هایی که در برابر هوای آزاد قرار دارند و میزان زیادی از رطوبت را به خود اختصاص می‌دهند به همین خاطر باید این مطلب را در نظر داشت که آهن به عنوان یکی از فلزات روکش دار خواهد بود و به هیچ عنوان بدون روکش از آن استفاده نمی‌شود؛ زیرا ساختار آن از بین می‌رود و نمی‌توان از آن به شکل درستی بهره برد.
یکی از وسایلی که در آن از آهن استفاده شده است بدنه اتومبیل می‌باشد. بدنه اتومبیل دارای ساختار آهنی شکل است که می‌توان از آن بهره‌مند شد و این نکته را باید برای آن در نظر داشت که بدنه اتومبیل باید دارای مقاومت بسیار بالایی باشد. در نتیجه آهن می‌تواند این فاکتور را برای اتومبیل به وجود بیاورد. در اصل به کار بردن آهن برای اتومبیل به خاطر میزان استحکامی است که برای آن وجود دارد و باعث می‌شود که به راحتی بدنه اتومبیل از بین نرود.
نکته دیگری که برای اتومبیل وجود دارد اتصالاتی است که برای آن به کار برده می‌شود.
اتصالاتی که برای اتومبیل به کار برده می‌شود همچون میخ و در بیشتر موارد پیچ‌ها هستند که از آن‌ها برای قرار دادن اتصالات در کنار هم استفاده می‌شود.
در هر صورت آهن یکی از از فلزات بسیار کاربردی در هر صنعتی می‌باشد که بیشتر صنایع از آن بهره‌مند می‌شوند. مخصوصا در زمان حاضر به کار بردن آهن به صورت پیشرفته‌تری به کار برده می‌شود و ساختار‌های خاص و متفاوتی ایجاد می‌کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *