مشخصات ورق گالوانیزه

هنگامی که صحبت از فولاد و آهن می‌آید باید این مطلب را در نظر داشت که رطوبت یکی از بزرگ‌ترین معایبی است که برای آن‌ها ایجاد می‌شود. بنابراین باید گفت که سازه‌های فولادی از یک تهدید بزرگ به نام رطوبت برخوردار هستند. هنگامی که در بناها و ساختمان‌هایی که ساخته می‌شوند از فلز استفاده شود و این فلز در برابر رطوبت مقاومت نداشته باشد امکان دارد که در برابر بلایا و آسیب‌هایی همچون آتش سوزی، طوفان و یا باران در امان بمانند و مقاومت بالایی را از خود نشان دهد. اما هنگامی که میزان رطوبت در طولانی مدت باعث ایجاد زنگ زدگی در آن‌ها شود امکان دارد که مقاومت آن را نیز کاهش دهد. بنابراین باید از یک فرآیند و محصول دیگر استفاده کرد. مشخصات ورق گالوانیزه به گونه‌ای است که در برابر رطوبت مقاومت خوبی دارد.

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه را بهتر بشناسید

یکی از نکاتی که در رابطه با استفاده از ورق گالوانیزه باید بیان کرد این است که این ورق دارای یک پوشش بسیار مناسب است این پوشش از ایجاد رطوبت و زنگ زدگی در آن جلوگیری می‌کند. این نکته خود باعث شده است که ورق‌های گالوانیزه بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد و استقبال زیادی از آن شده است.
ساختاری که برای انواع ورق گالوانیزه ایجاد شده است به این شکل می‌باشد که هر ورق فولادی دارای یک پوشش مناسب از این پوشش با ایجاد یک فلزی دیگر با نام روی ایجاد شده است. هنگامی که این پوشش از بین برود و به هیچ عنوان زنگ زدگی ایجاد نخواهد شد با این حال این ورق‌ها بسیار مناسب هستند و استاندارد‌های خوبی برای آن‌ها ایجاد شده است.

بنابراین هزینه زیادی نیز برای استفاده از آن‌ها نباید پرداخت و حتی مدت زمان بهره‌وری از آن‌ها نیز بسیار بیشتر از ورقه‌های دیگر می‌باشد. کاربردهایی که برای این محصول وجود دارد به شدت گسترده است که شامل:

  • پل
  • استادیوم
  • دروازه
  • نرده
  • چراغ خیابان
  • سقف منزل و اتومبیل

زنگ زدگی چگونه به وجود می‌آید؟

ابتدا باید در رابطه با این روش اطلاعات خوبی را به دست آورد این که زنگ زدگی چگونه در فولاد به وجود خواهد آمد؟!
آیا این زنگ زدگی می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود آورد یا خیر؟
زنگ زدگی یکی از حالت‌هایی است که در مدت طولانی ایجاد می‌شود به این شکل که امکان دارد آلیاژی که دارای آهن می‌باشد در مدت زمانی که با رطوبت ارتباط برقرار می‌کند و باعث ایجاد زنگ‌زدگی شود که این زنگ زدگی با گذشت زمان باعث می‌شود که شکل و ساختار آهن از بین برود.
بنابراین پیوندهایی که در بین آهن وجود دارد به خوبی به کمک این زنگ زدگی از بین می‌روند و باعث می‌شود که آهن و یا جسم‌های فولادی استحکام و مقاومت خود را از دست بدهند. با این حال باید گفت گالوانیزه کردن یا استفاده از ورق‌های گالوانیزه باعث شده است که یک حالت محافظت خوب برای فولاد و آهن به وجود آید که گالوانیزه باعث شده است ضخامت و دوامی که برای آن‌ها ایجاد شده است به شدت افزایش یابد. روش‌های زیادی برای این که بتوان آهن و یا هر فولاد دیگری را گالوانیزه کرد وجود دارد که این روش‌ها می‌تواند پوشش‌دهی خوبی را بر روی آن‌ها ایجاد کند.

ورق گالوانیزه

شیوه‌های متفاوت برای گالوانیزه کردن فولاد

یکی از روش‌هایی که برای گالوانیزه کردن آهن و فولاد از آن استفاده می‌شود، روش حرارتی است. در این روش یک مخزن وجود دارد که در این مخزن موضوع یک فلز به صورت مذاب در آن ایجاد شده است که آهن و یا هر فلز دیگری در آن غوطه ور می‌شود. بنابراین در هنگام غوطه ور شدن فولاد در این فلز مذاب شده باعث می‌شود که بعد از بیرون آوردن آن فولاد خنک شود بنابراین بعد از خنک شدن یک مقاومت و سختی خوبی برای آن ایجاد می‌شود.

به این شکل که یک پوشش به صورت حفاظت شده بر روی فولاد ایجاد می‌شود و فولاد‌های گالوانیزه می‌توانند بسیار مناسب و از نظر هزینه نیز مقرون به صرفه می‌باشد. قیمت ورق گالوانیزه با توجه به کاربری بالایی که دارد مناسب است، بنابراین کیفیت و دوام بسیار زیادی برای آن‌ها وجود دارد و در برابر زنگ زدگی و خوردگی‌هایی که امکان دارد در مدت زمان مشخصی برای آن‌ها ایجاد شود به دور خواهد ماند.
پوششی که بر روی فولاد یا آهن ایجاد می‌شود دارای دو خاصیت مهم می‌باشد که شامل میزان چسبندگی و مقاوم بودن و استحکام آن در برابر اصطکاک است.

  • نکته

یکی از نکاتی که در رابطه با ورق گالوانیزه باید بیان نمود موقعیت و شرایط آب و هوایی می‌باشد که برق در آن قرار می‌گیرد. ابتدا باید گفت محیط‌هایی مانند محیط‌های دریایی و شور را مد نظر قرار داد. محیط‌های دریایی و شور باعث می‌شوند که میزان رسانای الکتریکی در آب بسیار زیاد باشد که این امر خود موجب زنگ زدگی می‌شود و باعث می‌شود که برق‌ها نتوانند در طولانی مدت کار خود را به درستی انجام دهند.

فولاد گالوانیزه

فولاد گالوانیزه خود دارای مشخصه‌های خاصی می‌باشد که این مشخصه‌ها تنها برای فولاد گالوانیزه مطرح شده است. برای فولاد گالوانیزه یک نوع پوشش ایجاد شده که باعث شده است مواد خورنده در آن ایجاد نشود و همین طور این که خوردگی فلزات و همین طور استحکام بالا در این فولاد ایجاد شده است.

بنابراین اگر پوشش گالوانیزه بر روی فولاد استحکام خوبی داشته باشد و به درستی و با استاندارد ایجاد شده باشد می‌تواند سال‌های بسیار زیادی بدون این که آن را تعمیر کرد می‌توان از آن استفاده نمود و دوام بسیار بالایی دارد. به راحتی می‌توان فولاد گالوانیزه را جایگزین فولادهای ضد زنگ نمود. فولاد گالوانیزه توان بیشتری نسبت به فولادهای ضد زنگ دارد. با توجه به این که اگر پوششی که برای فولاد گالوانیزه ایجاد شده است ازبین برود این نکته باعث می‌شود که قسمت‌های زیرین آن زنگ نزند و به خوبی بتوان از آن استفاده کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *