انواع ورق گالوانیزه

انواع ورق گالوانیزه از جمله محصولاتی است که در بسیاری از نقاط جهان متقاضیان زیادی دارد. طبق اعلام انجمن گالوانیزه در آمریکا، سال 2010 تولیدکنندگان جهانی چیزی بیش از 3.4 میلیون تن از این محصول را تولید کردند.

مهم‌ترین دلایل استفاده از انواع ورق گالوانیزه

مهم‌ترین دلایلی که بسیاری از صنایع از انواع ورق گالوانیزه استفاده می‌کنند، شامل این موارد است:

  1. هزینه مقرون به صرفه
  2. ماندگاری بالای ورق گالوانیزه
  3. سخت‌ترین پوشش
  4. پایداری ورق گالوانیزه

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. هزینه مقرون به صرفه

زمانی که از پوشش‌های محافظ برای محصولات ساخته شده از فولاد ضد زنگ استفاده می‌شود، گالوانیزه از ارزان‌ترین گزینه‌ها به شمار می‌آید. به این دلیل که حتی اگر هزینه اولیه گالوانیزه نسبت به سایر پوشش‌های محافظ گران‌تر باشد، به دلیل مزایایی که در بلند مدت ارائه می‌دهد، یک گزینه عالی برای بسیاری از پروژه‌های ساختمانی است. خرید ورق گالوانیزه برای پروژه‌های ساختمانی مقرون به صرفه و مناسب است.

2. ماندگاری بالای ورق گالوانیزه

بخشی از اهمیت مصالح مورد استفاده در پروژه‌های ساختمانی این است که آن‌ها به اندازه کافی در برنامه ساخت و ساز عمر کنند. ورق گالوانیزه این امکان را در اختیار شما قرار خواهد داد. به این دلیل که ماندگاری بالایی دارند و اگر روکش آن دچار مشکل شود، به راحتی توسط چشم مورد بررسی قرار می‌گیرد. بسیاری از این محصولات از تست ضخامت غیر مخرب عبور می‌کنند تا دوام و استحکام آن‌ها تایید شود. ماندگاری بالا به همراه منصفانه‌ترین قیمت ورق گالوانیزه این محصول را به محبوب‌ترین مصالح تبدیل کرده است.

ورق گالوانیزه

پس از کنترل کیفیت، به منظور آماده سازی سطح فرایند رنگ آمیزی انجام می‌گیرد. به این دلیل که ساختارهای گالوانیزه آماده مونتاژ مستقیم هستند. حتی پس از استفاده از محصول، پیمانکاران توصیه می‌کنند که سالانه تنها به کمک آب قلیایی و پارچه‌های نرم آن‌ها را تمیز کنید.

3. سخت‌ترین پوشش

فرایند نورد گرم گالوانیزه، به کمک غوطه وری ورق و قطعات فلزی در حمام روی مذاب و به منظور محافظت از فلز انجام می‌گیرد.

این لایه محافظ از رسیدن و نفوذ مواد خورنده به لایه‌های عمیق‌تر فولاد و یا آهن جلوگیری می‌کند. علاوه بر آن، روی به عنوان یک آند قربانی عمل می‌کند. به این دلیل که اصلی‌ترین وظیفه آن، محافظت از فلز در برابر خوردگی و زنگ زدگی است.

به معنی بهتر اگر پوشش دچار سایش و خراشیدگی شود، فولاد تحت حفاظت روی، باقی می‌ماند. در نهایت روی قبل از آهن خورده می‌شود و با این کار از فلز پایه محافظت می‌نماید.

این ساختار متالورژیکی منحصر به فرد، مقاومت قابل توجهی در زمان حمل و نقل، نصب و خدمات در هر مرحله ارائه می‌دهد تا از هر نقطه از ورق فلز محافظت لازم به عمل آید.

4. پایداری ورق گالوانیزه

اگر صاحب پروژه و یا پیمانکار هستید، برای سرمایه گذاری در شیوه‌های ساخت و ساز سازگار با محیط زیست، ورق‌های گالوانیزه همان چیزی است که به دنبال آن هستید.

روند اجرای گالوانیزاسیون به این شکل است که ورق‌های فلزی را در حمامی از روی مذاب قرار می‌گیرند و با این کار می‌توان یک لایه محافظ را روی فلز ایجاد کرد. دوام، ماندگاری و کاهش ضایعات در این روش باعث شده که ورق‌های گالوانیزه از محبوبیت زیادی در بسیاری از صنایع برخوردار باشند. از طرفی این ویژگی‌ها به سازندگان کمک می‌کند تا از منابع کمتری برای تعمیرات و یا جایگزینی قطعات استفاده کنند.

محصولات فولادی بهترین گزینه برای ساخت و ساز به شمار می‌آیند. از ورق گالوانیزه در صنایع مختلف به کار می‌رود. متداول‌ترین صنایعی که از این محصول استفاده می‌کنند در کشاورزی برای ساخت انواع ماشین آلات و ابزار، خودروسازی، ساخت و ساز، پل سازی و ساخت بزرگراه است. انواع مختلفی از آهن آلات مثل لوله، قوطی پروفیل، اتصال دهنده‌ها، سیم، میخ و موارد دیگر را به کمک این ورق‌ها می‌سازند.

ورق گالوانیزه

روش‌های مختلف تولید ورق گالوانیزه

فرایندهای گالوانیزاسیون به چند روش قابل اجرا می‌باشند.

نورد گرم

اولین و مهم‌ترین روش برای فرایند گالوانیزاسیون، نورد گرم است. این روند مشابه نام آن است. به این دلیل که فولاد یا آهن در استخر مذاب روی که دمای آن حدود 460 درجه سانتی گراد است، غوطه ور می‌شوند. با قرار گرفتن فولاد در این استخر، یک پیوند متالورژیکی بین روی و فلز گیرنده آغاز می‌شود. پس از خارج کردن فلز از حمام روی، با قرار گرفتن در معرض جو واکنش نشان داده و روی خالص با اکسیژن مخلوط می‌شود تا اکسید روی تشکیل شود. اکسید روی نسبت به دی اکسید کربن واکنش نشان می‌دهد و کربنات روی بر ورق آهنی یا فولادی تشکیل می‌شود که این پوشش محافظ نهایی بر روی ماده خواهد بود.

نورد گرم یک انتخاب اقتصادی است که می‌تواند به سرعت در دو روش ساده و پیچیده اجرا شود. از فولاد تحت پوشش، برای کاربرد در درجه حرارت‌های بالا تا 392 درجه فارنهایت استفاده می‌شود. با این حال استفاده از آن در دماهای بالاتر، موجب ذوب شدن لایه روی خواهد شد.

گالوانیلینگ

این کار نتیجه ترکیب فرایند گالوانیزه بازپخت و گرم کردن به منظور تولید روکش تخصص روی فولاد است که نتیجه آن ایجاد یک رنگ خاکستری مات روی ماده است.

فولاد گالوانیل، محصولی از آلیاژ روی است که در آن فلز پایه به کمک گرمازدگی تحت پوشش قرار می‌گیرد. پس از گرم شدن القا آلیاژ بین پوشش روی مذاب و فولاد انجام خواهد گرفت. محصولی که در این روش به دست می‌آید، برای جوشکاری و سطح آن برای رنگ آمیزی بسیار عالی است.

الکتروگالوانیزاسیون

یکی از روش‌های منحصر به فرد برای تولید ورق‌های گالوانیزه، این است که یک جریان الکتریکی در یک محلول الکترولیتی ایجاد شود تا لایه‌ای روی فولاد اعمال شود. این کار باعث کاهش یون‌های روی با بار مثبت بر روی این فلز می‌شود و پس از آن به فولاد با بار مثبت منتقل می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *