ویژگی‌های پروفیل فولادی

امروزه و در صنعت ساخت و ساز، مواد و مصالح مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع قوطی‌ها، پروفیل‌ها و باکس‌ها از جمله مصالحی هستند که هر یک کاربرد خاصی را در صنایع ساختمان سازی ارائه می‌کنند. قیمت نبشی و یا میلگرد و همچنین سایر مصالح بر روی تصمیم‌گیری خریداران تاثیر می‌گذارد.
با این حال ویژگی‌های پروفیل فولادی با توجه به کاربرد فراوانی که در صنعت ساخت و ساز دارند، امروزه بیشتر از هر زمان دیگری مورد توجه مصرف کنندگان و سازندگان قرار گرفته‌اند. از این رو شناخت انواع پروفیل و ویژگی‌هایی که ارائه می‌دهد، باعث می‌شود تا به خوبی بدانید از کدام یک برای پروژه ساختمانی خود استفاده کنید.

پروفیل چیست؟

منظور از پروفیل قطعاتی است که دارای ساختاری تو خالی هستند. کاربرد پروفیل در ساختمان سازی بسیار زیاد است، پروفیل‌ها یا همان HSS یکی از مهم‌ترین مواد ساختمانی در کشورهایی مانند آمریکا می‌باشند. سطح مقطع این پروفیل‌ها ممکن است به شکل مستطیلی، مربع و یا حتی بیضی شکل باشند. گاهی اوقات پروفیل‌ها را با فولاد ساختاری تو خالی اشتباه می‌گیرند. با این حال بهتر است بدانید که این قطعات چهار گوش در ساختار لوله‌ها نیز به کار گرفته می‌شوند. پروفیل‌ها با توجه به استانداردهای تعیین شده تولید می‌شوند. هر چند که سطح مقطع آن‌ها به شکل چهارگوش و مستطیلی است، با این حال گوشه‌ها را گرد می‌کنند. این پروفیل‌های HSS بیشتر در ایالات متحده استفاده می‌شوند، با این حال در کشورهایی مانند انگلستان این عبارت به کار گرفته نمی‌شود.

پروفیل

پروفیل چگونه تولید می‌شود؟

برای تولید پروفیل در زمان ساخت و اجرا، از ورق‌های فولادی استفاده می‌شود. قیمت ورق و هزینه‌هایی که برای خرید ورق پرداخته می‌شود بر روی هزینه‌‌ی نهایی پروفیل تاثیر می‌گذارد. این قطعات تحت فرایند تغییر شکل می‌یابند تا اطمینان حاصل شود که لبه‌های ورق‌ها برای جوشکاری آماده هستند. پس از آن به کمک جوشکاری لبه‌ها به هم متصل می‌شوند تا لوله اصلی یا همان لوله مادر ایجاد شود. در طی اجرای فرایند، لوله مادر مجددا تحت تاثیر تغییر شکل قرار می‌گیرد و در نتیجه سطح مقطع به شکل مربع و یا مستطیل دیده می‌شود.

جنس پروفیل از چیست؟

معمولا برای ساخت پروفیل از ورق‌های فولادی استفاده می‌شود. دلیل انتخاب فولاد این است که این ماده بسیار مستحکم بوده و جوش پذیری بالایی دارد. از این رو یک گزینه مناسب و ایده آل برای تولید پروفیل خواهد بود. با توجه به استحکام و جوش پذیری بالای ارائه شده توسط فولاد، این ماده در اکثر پروژه‌های ساختمانی و تولید مصالح به کار گرفته می‌شود.

پروفیل

تفاوت میان پروفیل و لوله‌های فولادی

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های میان پروفیل‌ها و لوله‌های فولادی این است که ساختار پروفیل توخالی است. این مصالح به شکل پروفیل‌های توخالی چهارگوش، پروفیل توخالی مستطیلی و پروفیل توخالی حلقوی در بازار وجود دارد.

در دهه 1990 انجمن آمریکایی ساخت فولاد، تصمیم گرفت که به جای ساخت لوله‌های فولادی، پروفیل‌های توخالی را بسازد. هر چند در کشورهایی مانند ایران هنوز هم به کمک سیستم‌های قدیمی لوله‌های فولادی ساخته می‌شوند. با این حال امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان، پروفیل‌های توخالی فولادی جای آن‌ها را گرفته است.

کاربرد پروفیل

با توجه به خواص و ویژگی‌هایی که این ماده ارائه می‌دهد، می‌توان در بخش‌های مختلف مانند ساخت نرده و در و پنجره ساختمان از آن استفاده کرد. همچنین برای نرده کشی در مزارع، کارخانه‌ها و جاده‌ها، استفاده از پروفیل‌های فولادی گزینه مناسبی خواهد بود.

به کمک سفارشی سازی پروفیل می‌توان آن‌ها را در ساخت شاسی‌تریلر و یا نفت کش‌ها به کار برد. اگر سطح مقطع پروفیل مربعی شکل باشد، گزینه مناسبی برای صنعت خودروسازی به شمار می‌آید. به طور کلی می‌توان کاربرد پروفیل را با توجه به سطح مقطع آن مشخص کرد. به عنوان مثال نمونه‌های مربعی برای پایه‌های صندلی و میزهای فلزی کاربرد دارند، یا پروفیل‌های نوع Z گزینه مناسبی برای سقف سوله‌های انبار هستند.

این مسئله با توجه به روش تولید که یعنی از طریق نورد سرد بوده و یا نورد گرم نیز متفاوت خواهد بود. به این دلیل که خواص هر یک متفاوت است. اگر پروفیل‌ها تحت روش نورد سرد تولید شده باشند، می‌توان از آن‌ها برای ساخت نبشی و ناودانی استفاده کرد. پروفیل‌های نبشی گزینه مناسبی برای ساخت چارچوب درهایی هستند که در ابعاد بزرگ ساخته می‌شوند. علاوه بر آن به منظور ساخت قطعات فلزی ماشین آلات، نبشی‌ها کاربرد قابل توجهی دارند. پروفیل‌های ناودانی به منظور ساخت کرکره‌های فروشگاه‌ها و پاساژها ایده آل هستند. از این رو با توجه به نوع پروفیل و کاربرد آن، قادر خواهید بود هر یک از آن‌ها را برای اهداف ساخت و ساز خود تهیه نمایید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *