انواع روش‌های کاشت میلگرد

در این گفتار قصد داریم درباره مقایسه انواع روش‌های کاشت میلگرد که شامل کاشت میلگرد با مهار مکانیکی، کاشت میلگرد با چسب مخصوص، کاشت میلگرد با مواد پایه سیمانی بپردازیم.
مراحل کاشت میلگرد در بتن یک روش بسیار پرکاربرد و مقرون‌به‌صرفه است که باعث تقویت و مقاوم‌سازی سازه‌های بتنی می‌شود. در حقیقت کاشت میلگرد یک تحول عظیمی در ساخت‌وسازهای بتنی ایجاد کرده است به شکلی که از طریق این شیوه می‌توان به آسانی بتن جدید را به قدیم متصل نمود و یا از اجزا و سازه‌های فولادی را به سازه‌های بتنی متصل کرد.
روش کاشت میلگرد از طریق اشکال مختلفی انجام می‌شود که قابلیت اتصال اجرایی و حتی تغییر دادن طرح‌های مقاوم‌سازی ساختمان‌ها را دارد.

انواع روش‌های کاشت میلگرد

انواع روش‌های کاشت میلگرد عبارت است از:

  1. از طریق مهار مکانیکی
  2. توسط مواد پایه سیمانی
  3. با استفاده از چسب مخصوص

1. روش کاشت میلگرد با مهار مکانیکی

نقش میلگرد در بتن و برای ساختمان سازی بسیار پر رنگ است. در روش کاشت میلگرد با مهار مکانیکی در ابتدای امر یک سوراخ به قطر 2 میلی‌متر در بتن ایجاد کنید. سپس میلگرد یا آرماتور را از طریق مهار مکانیکی در داخل سوراخ قرار دهید. میلگردها در بخش انتهایی خود دارای پره‌هایی است که با چرخاندن پیچ بالی آرماتور باز شده و آن را به دیواره سوراخ بچسبانید تا زمانی که چرخاندن پیچ آرماتور ادامه پیدا کند تا پره‌ها به صورت کامل به دیواره محکم بچسبد.
نکته بسیار مهم دیگری که در روش کاشت میلگرد از طریق مهار مکانیکی وجود دارد طول مهار است که بسیار کوتاه است. نکات مشترکی که در دیگر روش‌های کاشت میلگرد وجود دارد استفاده از پره‌های بتن موجود در محیط است در آن شیوه بارهای مکانیکی توصیه نمی‌شوند و بیشترین کاربرد را برای کارهای استاتیکی دارند. قطر و مقاومت میلگردهای مکانیکی ویژگی‌هایی دارند که موجب ایجاد حد مجازی نیروی برشی یا کششی در میلگرد خواهد شد. در واقع این حد مجاز توسط کارخانه تولیدی ارائه خواهد شد.
قیمت میلگرد بر روی قیمت سایر محصولات فولادی همچون قیمت ورق گالوانیزه و یا قیمت پروفیل تاثیر می‌گذارد.

روش کاشت میلگرد با مهار مکانیکی

2. شیوه کاشت میلگرد با مواد پایه سیمانی

در روش کاشت میلگرد با مواد پایه سیمانی در اجرای ساخت‌وساز، بر روی سازه‌های بتنی یا فولادی خطاهایی انجام می‌شود که این خطاها بیشتر به علت نبود ریشه‌های ستون دیوار برشی است که مشکلات و ایرادات نقشه و غیر رخ می‌دهد که نتیجه آن از اجرای درست ساخت‌وساز جلوگیری می‌کند. این موارد تحت عنوان فرایند بهسازی و بازسازی ساختمان است که از طریق شیوه کاشت میلگرد با پایه سیمانی انجام می‌شود. به این صورت که نخست سوراخی به قطر 5 میلی‌متر در بتن ایجاد می‌کنند. توجه داشته باشید که قطر سوراخ از قطر میلگرد و طول مهار میلگرد بزرگ‌تر باشد.

بعد از ایجاد سوراخ آن را با استفاده از ملات روان و رقیق پر کنید. دلیل رقیق بودن مات به این خاطر است که مواد رقیق کلیه شکاف‌ها و درزها را پر می‌کند. بعد از پر کرد سوراخ از ملات رقیق نوبت به وارد کردن میلگرد می‌رسد. در این شیوه با کمک گرفتن از جک هیدرولیکی، میلگرد را با فشار بسیار به داخل سوراخ هدایت کنید، پس از اینکه مواد داخل سوراخ خشک شدند میلگرد را سر جای خودش محکم کنید.

کاشت میلگرد با مواد پایه سیمانی

3. روش کاشت میلگرد با چسب مخصوص

چسب‌های مخصوصی که برای مقاومت و چسبندگی بالا محصولات مهندسی مورد استفاده قرار می‌گیرند. چسب‌های مخصوص کاشت میلگرد یا اصطلاحاً رزین‌های اپوکسی به دلیل داشتن قدرت چسبندگی بالا تا حدودی سطح‌های بتنی و فولادی را محکم به یکدیگر می‌چسبانند. به همین دلیل امکان جداسازی آن‌ها به حداقل ممکن صفر است. این نوع چسبندگی بسیار فوق‌العاده است که به صورت مجزا بسته‌بندی و حمل می‌گردد؛ تا در صورت حمل و بسته‌بندی ترکیبی به یکدیگر بچسبد و از بین نرود.

رزین اپوکسی یا چسب مخصوص کاشت میلگرد به صورت چند جزیی یا به صورت چند کپسول مجزا ارائه می‌شود. البته حالت فله‌ای نیز دارد که می‌توانید از بازار تهیه کنید که تحت عنوان چسب کاشت کارتریجی نامیده می‌شود.

کاشت میلگرد با چسب مخصوص

در نظر داشته باشید که چنانچه رزین اپوکسی به صورت فله‌ای تهیه می‌کنید حتما خمیر کاشت میلگرد را همراه آن تهیه کنید؛ زیرا این خمیر به شکل بسته‌بندی شده در بازار قابل دسترس است. تفاوتی در چگونگی عملکرد چسب مخصوص کاشت میلگرد به صورت فله‌ای یا کپسولی وجود ندارد.
شیوه عملکرد هر دوی آن‌ها به یک شکل است در دو حالت ابتدا یک سوراخ از طریق فرچه یا پمپ در محصول ایجاد کنید. سپس آن را تمیز کنید و توسط یک ابزار تزریق رزین، سوراخی که ایجاد کرده‌اید را پر از چسب کنید.

همانطور که می‌دانید چسب اپوکسی دو جزیی است و هر دو جز آن در هنگام تزریق به داخل سوراخ با یکدیگر ترکیب می‌شود و در نتیجه میلگردها به صورت چرخشی به داخل سوراخ هدایت می‌شوند.

مزایای چسب مخصوص کاشت میلگرد

مهم‌ترین مزیت استفاده از چسب مخصوص کاشت هنگام استفاده از آن طول سوراخ یا طول مهار کوچک شود که در نهایت باعث خواهد شد تا فرایند سوراخ کاری به راحتی و در مدت زمان کوتاهی انجام شود.

معایب چسب مخصوص کاشت میلگرد

از معایبی که می‌توان در مورد کاشت میلگرد با چسب اپوکسی گفت تنها قیمت بالای آن است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *