مراحل کاشت میلگرد در بتن

چگونگی کاشت میلگرد در بتن یکی از به روزترین و مهم‌ترین تغییراتی که در زمینه ساخت‌وسازهای ساختمانی و بتنی است. استفاده از این روش برای افزایش مقاومت و تقویت ساختمان بسیار الزامی است. با روش‌های مختلفی می‌توان کاشت میلگرد را انجام داد که موجب خواهد شد تا اجزا و سازه‌های فولادی را به سازه‌های بتنی متصل کند.

با برقرار شدن این اتصالات به هر دو المان نیروهایی وارد می شود که باید تحمل کنند. به طور کلی شیوه کاشت میلگرد در بتن، در عین کاربردی بودن بسیار مقرون‌ به‌ صرفه است و علت آن هم امکان اصلاح نواقص و ایجاد تغییرات در نقشه‌های اجرایی و طرح‌هایی برای مقاوم‌سازی سازه‌ها می‌باشد.
نقش میلگرد در طول عمر ساختمان‌ بسیار زیاد است و از مصالح پر کاربرد در صنعت ساختمان سازی است، جالب است بدانید قیمت میلگرد، قیمت ورق و سایر مصالح این حوزه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
در این بین نباید فراموش کنید که شما می‌توانید با دانش کافی در زمینه کاشت میلگرد در بتن که امری بسیار مهمی است و در صورتی که به درستی انجام نشود نمی‌توانید به نتایج مدنظرتان دست پیدا کنید. با در نظر گرفتن اجرای این سیستم بایستی میزان مقاومت کشش کل، نسبت به مقاومت کششی میلگرد بیشتر باشد.

نحوه کاشت میلگرد و اجرای آن در بتن

از دیگر مواردی که می‌تواند باعث تقویت و مقاوم‌سازی سازه‌های بتنی باشد کاشت میلگرد در بتن است. یکی از بزرگ‌ترین تحولات در ساخت‌وساز، سازه‌های بتنی است که امکان اتصال بتن جدید به قدیم همچنین اتصال اجزا و سازه‌های فولادی به سایر سازه‌های بتنی موجود از طریق شیوه کاشت آرماتور و بولت را دارد. با اتصال و چسب کاشت طراحی شده مابین این دو نمونه باید جوابگوی نیروهای وارد شده به این دو ویژگی را از هر نظر داشت.

شیوه کاشت بولت و آرماتور از کاربردی‌ترین و مقرون‌ به‌ صرفه‌ترین روش‌های تقویت سازه است که قابلیت اصلاح ایرادات و مشکلات اجرایی و انجام تغییرات نقشه‌های اجرایی همچنین استفاده نمودن در طرح‌های مقاوم‌سازی ساختمان‌ها می‌باشد. با داشتن دانش و تخصص کافی در طراحی و اجرای کاشت میلگرد و آرماتور در بتن بسیار حائز اهمیت است. در این بین استفاده از چسب‌های کاشت میلگرد برای اتصال هر چه بهتر بین بتن و آرماتور بسیار مهم است که در بیشتر موارد اجرای سیستم کاشت به نحوی است که  مقاومت کششی نسبت به مقاومت کششی میلگرد بیشتر است.

در حال حاضر از کاشت میلگرد برای مقاوم‌سازی سازه‌های بتنی استفاده می‌شود که یکی از پرمصرف‌ترین روش‌های تقویت سازه‌ها است. به طول کلی کاشت میلگرد مانند بتن‌ریزی است که برای تقویت و اصلاح یا اضافه کردن عضو جدیدی به سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در صورتی که سازه‌های شما دچار نقاط ضعف و کاستی‌هایی بود می‌توانید از طریق کاشت میلگرد آن را تقویت کنید. در واقع تقویت و مقاوم‌سازی سازه‌های بتنی با استفاده از کاشت میلگرد در بتن امکان‌پذیر است. از مهم‌ترین دستاورد ساخت‌وسازهای بتنی امکان اتصال بتن جدید به قدیم همچنین اتصال اجزا و سازه‌های فولادی به سازه‌های بتنی است که از طریق کاشت آرماتور و بولت تحقق می‌یابد.

مراحل کاشت میلگرد در بتن

بیشتر سیستم‌هایی که در بازار قابل دسترس هستند برحسب نوع رزین چسبی که از ترکیب آن‌ها استفاده شده است و نحوه اجرا و کاربرد تا بسته‌بندی می‌باشد. چسب کاشت شیمیایی بولت یا چسب کاشت شیمیایی آرماتور به دو شکل یا سه شکل تولید می‌شود.
در برخی از مواقع به صورت مجزا داخل کپسول طراحی می‌شوند و در برخی موارد دیگر به شکل چسب‌های کاشت کارتریجی یا به شکل عمده‌ای است که در این صورت خمیر کاشت بولت و آرماتور در بسته‌بندی‌های مختلف ارائه می‌شود.

در کلیه این سیستم‌ها یک سوراخ وجود دارد. فرایند تمیز کردن بسته نسبت به نوع محصول متفاوت است. در بیشتر موارد باید از یک فرچه یا پمپ برای تمیز کردن سوراخ استفاده کرد.

کاشت میلگرد در بتن

1. تمیز کردن بست

در فرایند چسب کاشت میلگرد و سیستم‌های تزریق رزین که از طریق یک ابزار تزریق سوراخ با رزین یا چسب پر می‌شود. چسب کاشت میلگرد از دو جزء تشکیل می‌شود که نظیر مواد آلی اپوکسی، سیمانی و ترکیبات آلی و غیرآلی، پلی‌استر و وینیل استر است. بعد از پر شدن میلگردها سوراخ‌ها به صورت یک حرکت چرخشی به داخل سوراخ وارد می‌شوند.

2. تزریق رزین برای کاشت آرماتور

یکی از فرایندهای مقاوم‌سازی ساختمان تزریق رزین برای کاشت آرماتور یا کپسول شیشه‌ای کاشت میلگرد است که این کپسول تشکیل شده از ترکیبات رزینی که در قسمت محصولات و چسب کاشت میلگرد وجود دارد. در واقع این کپسول در داخل سوراخ تعبیه شده است. میلگرد و بولت از طریق چکش به داخل سوراخ ورود پیدا می‌کنند که موجب خواهد شد تا کپسول شکسته شود و در نهایت کپسول‌ها از بین بروند، رزین یا هر ماده سفت کننده دیگر با هم ترکیب می‌شوند.

3. کاشت میلگرد در بتن

مهم‌ترین و مؤثرترین عامل در کاشت میلگرد عمق سوراخ‌کاری است که این عمق باید در طرح‌های ارائه شده کاملا دقیق انجام شود. چنانچه که عمقی که در نظر گرفته شده است برای سوراخ‌کاری بیش از حد کم باشد اتصال به خوبی انجام نخواهد شد. همچنین ظرفیت باربری در حالت حداکثری هم قرار نخواهد گرفت.

از سوی دیگر اگر عمق کاشت میلگرد خیلی زیاد باشد این امکان وجود دارد که بعد از جاری شدن میلگرد عمق کاشت مازاد بی‌استفاده شود و باعث افزایش هزینه‌های اضافی گردد و در نهایت طرح اتصال، اقتصادی نخواهد بود. مقدار سوراخ‌کاری به منظور کاشت میلگرد بیشتر از طریق قوانین و دستورالعمل‌های مربوطه همچنین استانداردهای ارائه شده از طریق تولیدکنندگان انکرهای شیمیایی مشخص می‌شود که این مقدار مشخص‌شده کیفیت و کارایی مناسب میلگرد کاشته شده را بیان می‌کند.

کاربردهای کاشت میلگرد در بتن

  • تقویت فونداسیون، ستون و تیر در ساختمان‌های بتنی
  • نصب صفحه اتصال برای اجرای تیر و یا ستون جدید
  • نصب صفحات فلزی برای اجرای نما در سازه‌های بتنی
  • نصب تجهیزات و آویزهای تأسیساتی به آلمان‌های بتنی موجود
  • اجرای ژاکت بتنی برای تقویت ساختمان
  • اجزای سازه‌ای جدید به سازه موجود مانند ستون، تیر، دیوار برشی و سقف می‌باشد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *