روش‌های تولید میلگرد

مراحل تولید میلگرد برای تولید کردن محصولات نیمه ساخته، از روش‌های متفاوتی استفاده می‌شود. این مقاطع فولادی، در اصل، به عنوان میله، شمش و همین طور انواع پروفیل نیز شناخته می‌شوند.

محصولات معرفی شده در قسمت فوق، در اصل، به محصولات نیمه ساخته گفته می‌شود. هر روش، ساختار مخصوص به خود را دارد. البته به کار بردن میلگرد برای یک سازه ساختمانی، باید با استاندارد‌های مشخص شده برای آن رعایت شود.

البته به کار بردن میلگرد‌های آلوده در ساختمان، یکی از راه‌های زیان بار برای ساختار یک سازه است. برای بهره‌مندی از میلگرد، ابتدا باید آن را تمیز کرد. قبل از تماس مواد زیان بار به آن، باید میلگرد را در ساختمان به کار برد.

البته، تا زمانی میلگرد کارایی خود را از دست نداده که بتواند خاصیت‌های فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی خود را حفظ نماید. موارد فوق، از جمله استاندارد‌های قابل توجه در رابطه با بهره‌مندی از میلگرد است.

دسته های میلگرد زرد شده

انواع روش‌های تولید میلگرد

انواع روش‌های تولید میلگرد عبارت است از:

  1. تولید میلگرد به کمک روش نورد
  2. تولید میلگرد به کمک شمش فولادی
  3. تولید شمش به روش ریخته گری مستمر
  4. نورد کاری برای تولید میلگرد
  5. تولید میلگرد به روش نورد گرم
  6. تولید میلگرد به روش نورد سرد
  7. تولید میلگرد به روش آلیاژ سازی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. تولید میلگرد به کمک روش نورد

یکی از مراحل تولید میلگرد، تولید آن به شیوه نورد است. مقاطع فولادی به شکل کاربردی، در صنعت، به شرح زیر می‌باشد:

  • شمش
  • پروفیل
  • میله

این نوع از محصولات فوق، محصولات نیمه ساخته شده نیز گفته می‌شود. البته برای تولید کردن این محصولات به شکل نیمه ساخته، فرایند‌های تولیدی متفاوتی وجود دارد که شامل:

  • نورد کاری
  • پرس کاری
  • آهنگری

2. تولید میلگرد به کمک شمش فولادی

یکی از مراحل مهم برای تولید میلگرد، وجود شمش فولادی است. تولید شمش فولادی، یکی از ارکان مهم برای تولید میلگرد بشمار می‌رود. البته ساخت شمش، به دو صورت قابل به تولید است. روش‌های کاربردی برای تولید شمش فولادی به شرح زیر است:

  • ایجاد شمش به کمک قابل
  • تولید شمش به کمک روش ریخته گری مستمر
  • روش تولید شمش به کمک قالب

یکی از روش‌های موجود برای تولید میلگرد، تهیه شمش به روش استفاده از قالب است. در این روش، ابتا مواد مذاب، به کمک ابزاری به نام پاتیل، در قالب‌های مناسب برای این کار قرار می‌گیرد. بعد از قرار دادن مواد مذاب در قسمت پاتیل، باید مدت زمانی را برای خنک شدن آن اختصاص داد. بعد از خنک شدن شمش موجود در داخل قالب، می‌توان شمش‌ها را از قالب جدا کرد.

2. تولید شمش به روش ریخته گری مستمر

یکی از روش‌های دیگر برای تولید شمش مورد نیاز برای ساخت میلگرد، روش تولید شمش با ساختار ریخته گری مداوم است. در این روش، ابتدا مواد مذاب را به داخل قسمت مورد نظر می‌ریزند.

در این مرحله، مواد مذاب، از محفظه‌های آن خارج شده و در این مرحله وارد قالب ویژه می‌شوند. به این شکل، دمای اولیه به دست آمده برای فولاد، خنک می‌شود. بعد از گذراندن مراحل فوق، شمش‌های مورد نظر در ابعاد استاندارد بریده می‌شوند.

با بریدن شمش در اندازه موردنظر، مرحله خنک سازی برای شمش انجام می‌شود. استفاده از این روش، یکی از شیوه‌های متداول برای قالب سازی است. هنگامی که شمش به ساختار مطلوبی دست یافت، برای استفاده از آن در مرحله بعدی به کار برده می‌شود.

شاخه های میلگرد روی هم

بعد از تهیه شمش، نوبت به تولید میلگرد می‌رسد. در این مرحله، شمش‌های ساخته شده به دو روش معین را، از مراحل دیگری نیز گذر می‌دهند. مراحلی که برای میلگرد باید طی شود شامل:

  • برشکاری
  • از بین بردن پوسته‌های سطح شمش
  • زنگ زدایی

در واقع، میلگرد‌ها از چهار روش تولید می‌شوند.

4. نورد کاری برای تولید میلگرد

نورد کاری، یکی از روش‌های دیگر برای تولید میلگرد است. البته به کار بردن نورد کاری برای تولید میلگرد، به روش‌های متفاوتی انجام می‌شود.

روش‌های کاربردی برای تولید میلگرد به این شکل است که شامل:

  • شیوه نورد گرم
  • روش نورد سرد

5. تولید میلگرد به روش نورد گرم

ابتدا برای تولید میلگرد، از شمش‌های استاندارد برای این کار استفاده می‌شود. به کار بردن شمش فولادی، در کارخانه و در داخل کوره، حرارت بالایی به آن داده می‌شود.

بعد از دادن حرارت به شمش‌های فولادی، مرحله نورد شروع می‌شود. در این مرحله، عبور غلتک به میزان سه بار، بر روی شمش‌ها با مقطع دایره و قطر مناسب انجام می‌شود. مرحله دیگر برای تولید میلگرد، آج کاری است. مرحله آج کاری، در زمان خنک شدن میلگرد‌ها انجام می‌گیرد.

6. تولید میلگرد به روش نورد سرد

یکی از فرایند‌های دیگر برای تولید میلگرد، به کار بردن روش نورد سرد است. میلگرد به روش سرد، مراحل را مانند فرایند نورد گرم طی می‌کند. البته در این روش، نورد بیشتری بر روی میلگرد انجام می‌شود.

در نورد سرد، انجام دادن بیش از اندازه آن، برای بالا بردن مقاومت و استحکام برای میلگرد است. در این روش، میلگرد از مقاومت و سختی بسیار بالایی برخوردار می‌شود. میلگرد‌های تولید شده در نورد سرد، برای ساخت‌هایی که میزان مقاومت برای آن سازه، از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین به کار بردن میلگرد با مقاومت بالا، برای میلگرد ساخته شده با نورد سرد، مهیا است.

7. تولید میلگرد به روش آلیاژ سازی

یکی از روش‌های دیگر برای تولید میلگرد، روش آلیاژ سازی است. در این روش، مواد کاربردی برای تولید میلگرد استفاده می‌شود که شامل:

  • تیتانیوم
  • نیوبیوم
  • وانادیوم

این مواد، به نوعی مواد مذاب، برای میلگرد است. در ساختار تولید میلگرد به روش آلیاژ سازی، با قرار دادن آن در معرض هوا، سرد می‌شود. به همین دلیل، به دست آوردن میلگرد به این روش، برای بالا بردن میزان مقاومت آن مفید است. البته در این روش میلگرد خاصیت دیگری را در روند تولید به خود می‌گیرد که شامل:

  • استحکام بالا
  • کشش و منعطف بودن آن

البته به کار بردن این نوع میلگرد، نسبت به میلگرد‌های دیگر، از هزینه بسیار بالا‌تری برخوردار است. بعد از مراحل تولید برای میلگرد، روش‌های دیگری برای برش آن وجود دارد.
برش میلگرد، به کمک دستگاه‌های مناسب برای این کار انجام می‌شود. هر دستگاه قابلیت برش دادن میلگرد را با روش مخصوص به خود انجام می‌دهد. برش‌های ایجاد شده برای میلگرد، به دو سبک انجام می‌شود که شامل:

  • برش به شیوه سرد
  • برش به روش گرم

این دو نوع برش، ساختار متفاوتی را برای میلگرد از خود دارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *