روش تولید فولاد

تولید فولاد با روش‌های مختلفی انجام می‌شود، به همین خاطر نکته‌ای که در رابطه با ساخت فولاد وجود دارد مراحل متعددی است که برای آن در نظر گرفته شده است.

انواع روش تولید فولاد

انواع روش تولید فولاد شامل:

  1. آهنگری
  2. ریخته گری
  3. نورد
  4. کشیدن
  5. شکل دهی سرب

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. ریخته گری

یکی از نکاتی که در رابطه با روش ریخته گری وجود دارد طریقه به کار بردن آن است. ریخته گری روشی که در آن فولاد به دست می‌آید به این شکل است که فولاد به شکل مذاب در می‌آید و فولاد مذاب شده در قالب‌های خاصی ریخته می‌شود؛ بنابراین برای آنکه شکل دلخواه خود را به دست آورید. این شکل دلخواه بستگی به قالبی دارد که مایع فولاد در آن ریخته می‌شود. یکی از نکاتی که برای قالب‌های موجود برای فولاد وجود دارد جا باز کردن فولاد می‌باشد به همین خاطر برای این که مایع موجود در قالب اندازه شود از قالب‌های بزرگ‌تری استفاده می‌شود.
این قالب‌ها ساختار‌های مخصوص به خود را دارند که می‌توان از آن‌ها برای منقبض شدن آن بهره‌مند شد.

آهن

2. آهنگری

یکی از روش‌های دیگری که برای فولاد و ساخت آن وجود دارد آهنگری می‌باشد. در این روش فولاد‌هایی که به آن‌ها حرارت داده شده است به شکل خمیری در می‌آیند به همین خاطر باید این مطلب را در نظر داشت که زیر فشار پرس در می‌آیند و عملیات چکش خواری در آن‌ها صورت می‌گیرد. یکی از محصولاتی که از این روش به کمک مایع فولاد به دست می‌آید گل میخ می‌باشد.

3. نورد

یکی از روش‌های دیگر نورد است برای این که بتوان از این روش بهره‌مند شد باید ابتدا فولاد را حرارت داد بعد از این که فولاد حرارت داده شد شکل و ساختار آن به صورت خمیری در می‌آید.
این خمیر بین غلتک خاص قرار داده می‌شود تا شکل و ساختار مناسبی برای آن به دست آید. یکی از روش‌هایی که می‌توان شکل و ساختار مناسبی را برای فولاد به دست آورد میزان نورد کردن است که یکی از روش‌های بسیار ارزان می‌باشد و هزینه‌ای در بر نخواهد داشت.
ابزار‌هایی که برای ساختمان سازی به کار برده می‌شود دارای شکل‌های متفاوتی است که هر کدام از آن‌ها را می‌توان به صورت قطعه به کار برد.
قطعات به کار برده شده در مصالح ساختمانی شامل:

  • تیر
  • ریل
  • ورق
  • میلگرد
  • لوله

نورد در دو حالت کار خود را انجام می‌دهد که همچون شکل سرد و گرم آن است که به کار برده می‌شود. نورد سرد در مواردی به کار برده می‌شود که می‌توان از آن برای فولاد‌هایی با قطع نازک به کار برد که به سرعت حرارت خود را از دست می‌دهند.
فرایند نورد گرم را که ایجاد می‌کند به صورتی می‌باشد که بتوان از آن به شکل خمیری به کار برد.

4. کشیدن

حالت دیگری که برای به دست آوردن میله‌های فولادی، کشیدن به صورت گرم و سرد می‌باشد. بنابراین با این روش می‌توان میله‌های فولادی و همین طور سیم فولادی را تهیه نمود. یکی از ساخت‌هایی که برای فولاد به دست می‌آید به این صورت است که می‌توان کابل‌های فولادی را با یک دسته فولاد در هم پیچید تا قوام بیشتری به دست آورد و به صورت کلاف بتوان از آن استفاده کرد.

5. شکل دهی سرد

یکی از فاکتور‌های دیگری که برای ایجاد ساختار فولاد به کار برده می‌شود شکل دهی سرد می‌باشد برای این که بتوان این شکل دهی را به کار برد باید ابتدا از یک دستگاه مخصوص بهره‌مند شد. یکی از نکاتی که برای روش شکل دهی سرد وجود دارد میزان ارزان و کم هزینه بودن آن است.
بنابراین حتی هزینه‌ای که برای شکل دهی سرد وجود دارد نسبت به شکل دهی گرم ارزان‌تر می‌باشد و با توجه به این موضوع باید این نکته را در نظر داشت که برای افرادی که نسبت به هزینه‌ها بسیار حساس هستند می‌توانند از این فرایند بهره‌مند شوند. فولاد برای ساخت انواع محصولات فولادی کاربرد دارد و هزینه‌ی ساخت آن بر روی قیمت ورق گالوانیزه و یا قیمت ورق سیاه و همچنین سایر محصولات تاثیر می‌گذارد.

محافظت از فولاد

یکی از کار‌هایی که برای فولاد باید انجام داد محافظت از آن می‌باشد به همین خاطر ابتدا باید میزان قطعاتی را که در یک ساختمان به کار برده می‌شود را مورد بررسی قرار داد. قطعات فولادی شکل باید ابتدا در یک مکان تمیز و همین طور به دور از رطوبت باشند. اگر رطوبت محیط به صورتی باشد که با قطعات فولادی در تماس باشد باعث زنگ زدگی آن می‌شود به همین خاطر باید این مطلب را در نظر داشت که اگر قطعات فولادی زنگ زده شوند قابلیت استفاده از آن‌ها به شدت کم می‌شود.

آهنبنابراین نباید از قطعات زنگ زده و همین طور پوسیده استفاده کرد؛ زیرا به کار بردن آن‌ها مجاز نمی‌باشد و باعث از بین رفتن مکانی می‌شود که در آن‌ها از این قطعات استفاده شده است و امنیت خوبی نخواهد داشت. اگر فولاد‌های زنگ زده به صورتی باشند که بتوان آن‌ها را تمیز کرد و یا به کمک برس حالت زنگ زدگی را از آن‌ها خارج نمود می‌توان از این نوع فولاد بهره‌مند شد.
روکش کردن فلزات نکته دیگری است که برای هر نوع از فلز به کار برده می‌شود و یکی از نکاتی که از روکش استفاده می‌شود برای زیباسازی فلز می‌باشد.
روکش‌هایی که برای فلز به کار برده می‌شود دارای انوع‌های متفاوتی است که هر کدام از آن‌ها نیز کاربرد‌های مخصوص به خود را دارند که شامل:

  • نقاشی کردن
  • لعاب کاری
  • روکش پلاستیکی
  • آب کاری
  • گالوانیزه کردن

یکی از نکات دیگری که در رابطه با قطعات فولادی وجود دارد قرار ندادن آن‌ها در برابر گچ و آهک می‌باشد. بنابراین گچ و آهک می‌توانند باعث ایجاد خوردگی در فلزاتی همچون فولاد شوند. یکی از نکات دیگری که در رابطه با فولاد وجود دارد به کار بردن آن‌ها در داخل بتن می‌باشد. هنگامی که از فولاد در داخل بتن استفاده می‌شود نباید آن را رنگ یا روغن زد.
برای این که میزان مقاومت زیادی را برای قطعات فولادی به دست آورد و آن‌ها را در برابر آتش نیز مقاوم و مستحکم سازد در ابتدا باید از عایق‌های حرارتی برای آن‌ها استفاده کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *