فرایند نورد گرم

فرایند نورد گرم یک فرایند صنعتی برای تولید انواع محصولات فولادی است. سازه‌های فلزی به کمک این روش ذوب شده و برای انتقال آن، فولاد مذاب به شکل‌های مختلفی خنک می‌شوند. شکل‌هایی که تولید می‌شوند در ابعاد و اندازه‌های گوناگون تولید می‌شوند. همچنین از این فرایند برای تولید ورق‌های گالوانیزه استفاده می‌شود.

برای اینکه بهتر با روش آشنا شوید، بهتر است بدانید که نورد گرم با تحت حرارت قرار دادن شمش‌های فولادی در دمایی بالاتر از 1100 درجه سانتی گراد، آغاز می‌شود. درجه حرارت در این شیوه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در فرایند نورد گرم و طراحی انواع پروفیل به روش اکستروژن، کار شامل نقطه تبلور مجدد فولاد در دماهای نسبتا بالاست.
در فرایند آسیاب، ماده گرم شده از طریق تعداد متغیری از غرفه‌ها عبور می‌کند و با توجه به نوع محصول یک سری از فعالیت‌ها بر روی آن انجام می‌شود. در نتیجه شکل نهایی پروفیل با توجه به اندازه غرفه‌ها تعیین می‌شود. لازم است که پس از حرارت، فرایند خنک شدن کاملا کنترل شود.

آسیاب نورد گرم پروفیل‌های معمولی

در این مرحله به طور معمول بخش‌هایی از فولاد در ابعاد مختلف برای تولید محصولاتی از جمله پروفیل و ورق‌های فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. فرایند تولید شامل عبور میله‌های فولادی در دمای بالاست. این امر از طریق رولت‌های چرخان برای کاهش ضخامت سطح ورقه‌ها و شکل پذیری آن‌ها رخ می‌دهد. فرایند سرد شدن در طی انتقال از مرحله‌ای به مرحله دیگر کنترل می‌شود و برای شکل گیری نهایی آماده می‌گردد.

نورد گرم در تولید پروفیل فولادی

کارخانجات در مقیاس بزرگ برای ساخت و تولید دسته‌های متفاوتی از پروفیل‌ها اقدام می‌کنند، این مسئله می‌تواند با توجه به نیاز و سفارش مشتری متغیر باشد. به طور معمول کارخانه‌های بزرگ حداقل 100 تن سفارش را در سال برای هر بخش فولاد دریافت می‌کنند. این امر به دلیل سودآوری‌هایی است که این بخش از تولید ایجاد می‌کند. بین تولید پروفیل‌های فولادی در نورد سرد و فرایند نورد گرم تفاوت‌هایی وجود دارد.

فرایند نورد گرم یکی از محبوب‌ترین و اقتصادی‌ترین فناوری برای تولید پروفیل‌های فولادی و دیگر محصولات فولادی است. بسته به نوع ماده اولیه، شکل مورد نظر، خصوصیات مکانیکی و وضعیت سطح آن، روند نورد گرم بسیار مناسب و مقرون به صرفه است.

اهمیت انتخاب نوع فرایند

بسیاری از انواع فلز نیز برای انتخاب وجود دارد که با توجه به ویژگی‌ها و ماهیت خود، کاربردهای متفاوتی را در زمان مصرف ارائه می‌دهد.

هر یک از مواد و روش‌های به کار رفته در تولید مزایا و کاربردهای مخصوص به خود را دارا می‌باشد. برخی از انواع فولاد از نظر ظاهری برای ساخت لوازم خانگی بسیار مناسب است. این در حالی است که برخی دیگر از مواد تنها برای صنایع سنگین، ساختمان سازی، صنایع دریایی، خودروسازی و مواردی از این دست مفید واقع می‌شوند. تفاوت دیگری که روش تولید فولاد در ساخت محصولاتی همچون پروفیل فولادی ایجاد می‌کند بسته به روش تولید، می‌تواند کیفیت‌های مختلفی داشته باشد.

امروز فرایند نورد گرم از آن جهت بسیار پرکاربرد است که در مقایسه با دیگر روش‌ها به نیرو و انرژی کمتری نیاز دارد. روش‌های آهنگری، ماشین کاری و اکستروژن نیز ممکن است در این شیوه به کار گرفته شود. معمولا فولاد را برای تولید محصولاتی مانند پروفیل فولادی در دمای بالاتر از 1000 درجه سانتی گراد قرار می‌دهند.

نورد گرم در تولید پروفیل فولادی

ماده‌های اولیه معمولا تخته‌های فلزی و یا اسلب شکلی هستند که در دمایی بالاتر از 1000 درجه نیز گرم می‌شوند. مرحله بعدی تغذیه ماشین آلات نورد با استفاده از این مواد است.
فرایند نورد گرم موجب توسعه پروفیل‌های نما در سال‌های اخیر شده است.

خواص محصولات در نورد گرم

از آنجایی که تشکیل محصولات مورد نظر در دماهای بالا و بدون تاخیر اضافی بسیار آسان است، می‌توان آن‌ها را در مقایسه با نورد سرد در حجم بیشتری تولید کرد. این مسئله باعث می‌شود که هزینه‌های تولید در نورد گرم به میزان قابل توجهی کاهش یابد. تفاوت در تولید پروفیل‌‌های نورد گرم و پروفیل‌های نورد سرد وجود دارد که این مساله بر روی تصمیم مصرف‌کننده با توجه به اهداف پروژه تاثیر می‌گذارد.

معمولا در فرایند تولید پروفیل فولادی در نورد سرد آن‌ها در دمای اتاق قرار می‌گیرند. ریز ساختار مواد به گونه‌ای تغییر می‌کند که منجر به افزایش شکل پذیری و چقرمگی نیز می‌شود. انعطاف پذیری یکی از مسائلی است که از اهمیت ویژه‌ای در هنگام تشکیل مواد برای تولید شکل مورد نظر مشتری برخوردار است.

بسیاری از مصرف کنندگان بر این باورند که پروفیل‌های فولادی تولید شده به کمک نورد گرم بهترین کیفیت را ارائه نمی‌دهند. از طرفی فرایند خنک شدن ممکن است باعث شود تا آن‌ها کمی کوچک شده و تحت فشارهای داخلی قرار گیرند. در نتیجه این فشار اندازه گیری‌های غیر یکنواخت باعث ایجاد تلرانس‌های ابعادی از 2 تا 5 درصد متفاوت خواهد بود.

شناسایی محصولات تولید شده به کمک نورد گرم به کمک لمس آن‌ها به سادگی امکان پذیر خواهد بود، به این دلیل که فرایند منجر به ناهمواری سطح می‌شود.

با توجه به خواص و ویژگی‌های ذکر شده در محصولات تولید شده توسط نورد گرم، دور از ذهن نخواهد بود که محبوبیت محصولاتی مثل پروفیل‌های فولادی در میان مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش چشمگیری مواجه شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *