طرز استفاده از پروفیل

کاربرد پروفیل در ساختمان‌سازی بسیار زیاد است، از جمله ساخت درب و پنجره، ساخت نرده و حفاظ پله‌ها و دیوارهای کارخانه یا زمین‌ها، نرده‌های کنار خیابان و پیاده‌روها، پروفیل‌ها در اشکال z برای ساخت سقف سوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید که از پروفیل برای ساخت لوازم و تجهیزات پزشکی مانند تخت‌های بیمارستانی، وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی استفاده می‌شود.
البته ناگفته نماند هنوز استفاده از پروفیل در صنعت پزشکی رایج نیست و علت آن هم این است که به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله تولید داخل این محصول، هزینه‌بر بودن و همچنین پیچیدگی و دشواری اتصال این مقاطع به یکدیگر باعث شده است که کمتر مورد استقبال قرار گیرد. جنس پروفیل‌ها بیشتر از آلومینیوم است، به همین دلیل پروفیل‌ها‌ با نام پروفیل‌های آلومینیومی نامیده می‌شوند.

فرایند تولید پروفیل

یکی از مطالبی که باید برای انواع پروفیل بیان کرد. این است که تولید پروفیل به دو صورت انجام می‌شود و شامل: نورد گرم و نورد سرداست و آن‌ها را در اشکال و ابعاد مختلف تولید می‌‌کنند.

مراحل تولید پروفیل

  1. تأمین مواد اولیه
  2. برش کلاف به نوار
  3. تولید لوله و پروفیل

در ادامه مراحل فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. تأمین مواد اولیه

خوشبختانه در حال حاضر بخش عظیمی از مواد اولیه مصرفی برای تولید پروفیل در بیشتر کارخانه‌های کشورمان تولید می‌شود. بخشی از این مواد توسط شرکت فولاد مبارکه و بخشی دیگر آن از کشورهای اروپایی، برزیل و آسیای میانه تهیه می‌شود.
ورق مصرفی برای تولید پروفیل از ترکیبات شیمیایی خاصی استفاده می‌شود که خاصیت مکانیکی مناسبی دارند تا در زمان تولید برای تولیدکننده و در پایان برای مصرف‌کننده مشکلی ایجاد نشود.
ورق مصرفی مطابق با استاندارد ST37.2 یا JIS G 3131 یا G 3132 حاوی ترکیبات شیمیایی مشخصی از جمله: منگنز 0.5، گوگرد 0.04، سیلیس با 0.35، کربن با 0.3 تا 0.1 می‌باشند؛ لذا ممکن است در مواقعی خاص این استاندارد تغییر کند.
بعد از اینکه ورق‌های فولادی وارد کارخانه شدند وزن آن‌ها اندازه گرفته می‌شود. سپس مطابق با ابعاد، کاربرد آن‌ها در بخش‌های مختلف انبار می‌شوند تا هنگام تولید مورد استفاده قرار گیرند.

پروفیل

2. برش کلاف به نوار

با استفاده از دستگاه‌های برش، تمامی کلاف‌ها با عرض مشخص برش داده می‌شوند. دستگاه‌های برش متناسب با نوع سفارش و چگونگی استفاده از بخش‌های مختلف با یکدیگر متفاوت هستند. برخی از آن‌ها تمام اتوماتیک هستند و برخی دیگر نیمه اتوماتیک می‌باشند. در واقع دستگاه‌های برش از بخش‌های سیستم کنترل‌کننده کناره به منظور تنظیم بهتر، ذخیره کلاف، قسمت اصلی برش، غلتک‌های تغذیه ورق، کلاف گیر، میز حمل‌کننده، صاف کننده ورق، نگهدارندِ نوارها، سیستم باز کننده طوقه‌های کلاف ضربه‌گیر، گیوتین و قرقره‌های هدایت ورق، غلتک‌های جداکننده نوارهای بریده‌ شده، نوار جمع کن تشکیل می‌شوند.
زمانی که کلاف بر روی کلاف‌گیر خود که به صورت چرخشی حرکت می‌کند قرار بگیرد باعث چرخش کلاف گیر می‌شود. سپس بعد از باز شدن طوق‌ها سر ورق زیر غلتک‌های صاف‌کننده فرستاده می‌شود.  این کار باعث می‌شود که ورق‌ها به صورت مسطح و صاف در جای خود قرار بگیرند. سپس توسط گیوتین سر ورق را برش می‌دهند تا برای جوشکاری در سایر قسمت‌های دیگر مشکلی ایجاد نشود.
در مرحله بعدی ورق توسط غلتک‌های تغذیه به سمت دو عدد شافت اصلی محرک بر روی تیغه‌های فولادی هدایت می‌شود تا فرایند حرارتی بر روی آن‌ها انجام شود تا میزان سختی آن بین 59 الی 60 راکول برسد. سپس فاصله آن‌ها را متناسب با عرض نوار تنظیم کنید و به حرکت در بیاورید. زمانی که ورق از میان تیغه‌ها عبور کرد فرایند برش انجام می‌شود.

تولید درب و پنجره پروفیل

ورق به سمت جلو هدایت می‌شود به این خاطر که نوارهای بریده‌ شده با دقت به سمت جلو حرکت می‌کنند تا از روی دو عدد شافت جداکننده که بر روی آن‌ها تیغه‌های کوچکی طراحی شده است عبور کند و در نهایت سر نوارهای برش داده می‌شود، سپس در گیره مخصوص که داخل نوار جمع کن است، قرار می‌گیرد. با استفاده از سیستم هیدرولیک قطر نوار جمع کن تا چندین سانتی‌متر باز می‌شود.
این کار باعث می‌شود که دو لبه گیره و سر نوارها جمع شوند از طرفی نیز تخلیه نوارها با جمع شدن نوار گیر که درونی‌ترین لایه ورق است از هم جدا می‌شوند و به سهولت می‌توان نوارها را به سمت بیرون هدایت کرد. این فرایند توسط میز متحرک و صفحه‌ای که در جهت محور اصلی در حال حرکت است صورت می‌گیرد. سپس ورق توسط نوار جمع کن کشیده می‌شود. با این اقدام کل طول کلاف ادامه پیدا می‌کند. در پایان نوارها دسته‌بندی می‌شوند. سپس به بخش‌های مختلف خطوط تولید انتقال پیدا می‌کنند.

3. تولید لوله و پروفیل

به طور کلی با دو روش مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند قوطی و لوله را تولید کرد. این روش بستگی به طراحی ماشین شما دارد. تولید پروفیل به روش باز انجام می‌شود.

دستگاه‌ها و ماشین‌آلات تولید لوله و پروفیل از بخش‌های تغذیه نوار، قسمت جوش سر و ته نوار، گیوتین، انباره، شتاب‌دهنده، فرمینگ، براده‌برداری، سایزینگ، جوش دو لبه پروفیل، خمش و پیچش‌گیر برش خودکار و در پایان از میز تخلیه تشکیل شده است. بر اساس اینکه دستگاه برای تولید چه نوع محصولاتی طراحی شده است و چگونه تولید می‌شود بخش‌های فوق با توجه به تغییرات کمی از نظر تعداد و اندازه ساخته می‌شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *