انواع دسته‌بندی میلگرد

یکی از نکاتی که برای میلگردهای فولادی باید بیان کرد جنس آن می‌باشد. جنس میلگرد از فولاد است که دارای مقاومت کششی پایین می‌باشد. جنس میلگردی که از فولاد است را به راحتی می‌توان به شکل سیمی یا به شکل میلگرد درآورد. البته در مواردی می‌توان از فولاد صورت جداگانه برای فعالیت‌های ساختمانی استفاده کرد.

با این حال اصلی‌ترین کاربرد‌هایی که برای میلگرد در نظر گرفته می‌شود برای فعالیت‌های ساختمانی است که به صورت موثر از آن استفاده می‌شود. البته مقاومت و استحکام آن باعث شده است که در فعالیت‌های ساختمانی از آن استفاده شود. نقش میلگرد در طول عمر ساختمان‌ بسیار پر رنگ است.

شکل دیگری از میلگرد‌ها که به صورت شناس بسته می‌شوند تحت عنوان خاموت نامیده می‌شوند. خاموت‌ها برای ساختن ساختمان پل و سد استفاده می‌شوند. البته با استفاده از میلگرد‌ها و انواع پروفیل هم می‌توان آن‌ها را به یکدیگر وصل کرد و یک شکل خاصی را ایجاد نمود.

انواع دسته‌بندی میلگرد

یکی از نکاتی که برای میلگرد و استانداردهایی که برای آن در نظر گرفته می‌شود باید مشخص نمود خواص مکانیکی آن می‌باشد. در بیشتر نقاط جهان از میلگرد با استانداردهای بسیار متفاوتی استفاده می‌شود؛ بنابراین میلگرد می‌تواند با کیفیت‌های متفاوتی تولید شود. یکی از نکاتی که در رابطه با میلگردهایی که در ایران تولید می‌شود باید بیان نمود به این شکل است که تنها کارخانه‌ای که در ایران می‌تواند میلگردهای با کیفیتی را تولید کند کارخانه‌هایی که در اصفهان وجود دارند.

با استفاده از استانداردهایی که در تمامی کشورهای جهان وجود دارد این استانداردها در میلگردهایی که در ایران تولید می‌شود نیز مطابقت دارد. نوع میلگردهایی که در ایران تولید می‌شود بسیار متفاوت است و شاخص‌های خاصی را به خود دارد. با توجه به این نکته باید در نظر داشت که فولاد و یا میلگرد خود دسته بندی‌های متفاوتی دارد که باید از این دسته بندی‌ها در حالت‌های متفاوت و خاصی استفاده کرد. دسته بندی‌های که برای فولاد میلگرد به کار برده می‌شود به سه دسته می‌باشد دسته که شامل:

  • دسته اول فولاد A1
  • دسته دوم فولاد A2
  • دسته سوم فولاد A3

هر کدام از این دسته‌ها دارای استاندارد و ویژگی‌های خاص خود می‌باشد که باید نسبت به آن‌ها دقت ویژه‌ای داشت برای فولاد A1 می‌توان این ویژگی‌ها را به کار برد که بسیار صاف و از استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند.

میلگرد

نوع دیگری که برای فولاد میلگرد به کار برده می‌شود نوع آجدار آن می‌باشد این نوع می‌تواند کیفیت بالایی داشته باشد و از نظر استحکام بسیار مقاوم است.

البته هر کدام از مدل‌هایی که برای فولاد میلگرد ساخته شده است دارای استحکام متفاوتی نسبت به یکدیگر می‌باشد. بنابراین هر سه آن‌ها دارای مقاومت بالایی هستند و این مقاومت تفاوت‌های زیادی دارد که باید نسبت به تفاوت‌های آن دقت کرد. باید تنوعی را که برای میلگردها و استانداردهایی که برای آن وجود دارد را مورد ارزیابی قرار دهید. با توجه به این نکته که تولیدکنندگان می‌توانند قدرت‌های متفاوتی را برای میلگرد ایجاد کند که هر قدرت برای هر فعالیت به صورت جداگانه استفاده می‌شود.

یکی از ویژگی‌هایی که برای میلگرد نوع A1 باید در نظر داشت این است که این میلگرد بسیار نرم است و در بیشتر موارد صاف است. کاربردی که برای این میلگرد بسیار هدفمند و موثر در نظر گرفته شده است فعالیت‌هایی نظیر آهنگری است. در فعالیت آهنگری به راحتی می‌توان تغییر شکل و ایجاد عملیات‌های متفاوتی را بر روی آن انجام داد حتی می‌توان کارهایی نظیر جوشکاری را نیز به صورت بسیار موثر بر روی این میلگرد اجرا نمود.

میلگرد A2 نوع دیگری از میلگرد می‌باشد که به آن میلگرد نیمه خشک یا نیمه نرم گفته می‌شود. البته این میلگرد دارای عاجی که در آن به کار برده شده است و فنری شکل است.  یکی از کاربرد‌هایی که برای میلگرد نوع دوم یا A2 به کار برده می‌شود این است که از آن برای عملیات ساختمانی استفاده می‌شود و همین طور عملیات جوشکاری نیز می‌توان بر روی آن انجام داد. البته در بیشتر موارد سفارش شده است که از فعالیت‌های نظیر جوشکاری بر روی میلگرد A2 پرهیز شود.

میلگرد

بهتر است میلگرد A2 از پنجره فاصله داشته باشد. معمولا این نوع میلگرد به صورت نیمه طراحی شده است، به همین دلیل امکان دارد مناسب نباشد.

میلگرد دیگری که می‌توان از آن صحبت به میان آورد میلگرد A3 است که این میلگرد یکی از میلگرد‌های خشک می‌باشد که در بیشتر موارد برای عملیات‌های ساختمانی به کار برده می‌شود. البته این میلگرد در بیشتر موارد به شکل جناغی است.
میلگرد نوع A3 به هیچ عنوان حالت‌های تغییر پذیر در آن ایجاد نمی‌شود و برای عملیات‌هایی نظیر آهنگری و جوشکاری از آن استفاده نمی‌شود؛ زیرا منعطف نیست و نمی‌توان آن را به اشکال و فرم‌های مختلف تغییر داد. به همین منظور برای فعالیت‌هایی که برای تغییر شکل میلگرد ایجاد شده است مناسب نمی‌باشد.

برای این که بتواند از میلگرد به درستی استفاده کرد ابتدا باید استانداردهای موردنظر را مورد بررسی قرار داد تا به خوبی بدانیم از چه استانداردی استفاده شده است. چهار فرآیند برای استاندارد میلگرد ایجاد شده است که این استاندارد را به صورت جهانی و در بازار به صورت کلی وجود دارد. البته استانداردهایی که ایجاد شده است تنها به صورت عددی و برای هر میلگرد و با هر نوعی به شکل متفاوتی ایجاد شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *