نقش میلگرد در بتن

یکی از مهم‌ترین و در عین حال بهترین اقدامات بشر، تولید مصالح ساختمانی براساس تکنولوژی‌ روز دنیا است. هر کدام از مصالح ساختمانی، مزایا و کاربردهای خاصی دارند از جمله آن‌ها می‌توان به میلگردهای فولادی اشاره کرد که در نوع خود بی‌نظیر هستند. باید این نکته را در نظر داشت که صنعت ساخت و ساز بسیار بروز و پیشرفته شده است که حاصل آن دانش، ایده‌ها، خلاقیت مهندسان و معماران در این حوزه است. در نتیجه منجر به احداث بناهایی فوق‌العاده، شگفت انگیز، مستحکم و مقاوم شده است.

ترکیب میلگرد و بتن

نقش میلگرد در بتن بسیار پر رنگ است، انتخاب میلگرد برای ساختمان بسیار مهم و حیاتی است که باید با دقت انجام شود. زمانی که میلگرد و بتن با یکدیگر ترکیب شدند، این ترکیب باعث استحکام و مقاومت بیشتر ساختمان خواهد شد. در حالی که بتن خود به تنهایی در ساختمان‌سازی کاربردی ندارد؛ اما زمانی که بتن با میلگرد مورد استفاده قرار گیرد کاربرد آن دو چندان خواهد شد؛ بنابراین میلگرد و بتن در کنار هم می‌توانند گزینه مناسبی باشند تا بتن نیز بتواند در امر ساختمان‌سازی مفید واقع شود.

میلگردها به اشکال مختلفی ما بین بتن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند تا موجب استحکام و مقاومت سازه شوند. نکته بسیار مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که چنانچه که بودجه‌ای برای خرید میلگرد در نظر گرفته‌اید بیشتر از حد انتظار باشد، بالطبع آن هزینه ساخت و ساز شما نیز افزایش خواهد یافت. در حال حاضر از میلگردها در بخش‌های مختلف ساختمان اعم از قسمت فوقانی، ستون‌ها، کف ساختمان استفاده می‌کنند به همین دلیل نقش میلگرد در ساختمان‌سازی بسیار حائز اهمیت است.

میلگرد و بتن

چرا بتن بدون همراهی میلگرد کارایی ندارد؟

احتمالا یکی از سوالاتی که در رابطه با ترکیب میلگرد و بتن در ذهن شما ایجاد خواهد شد این است که میلگرد و بتن چه نیازی دارند؟ آیا بتن به تنهایی از خود مقاومتی ندارد؟ بتن به تنهایی بسیار مقاوم است برای آنکه بتواند به قطعات کوچک‌تری تقسیم شود باید فشار زیادی را تحمل کند تا از یکدیگر جدا شوند. با توجه به مقاومت بالای بتن‌ها برای از بین بردن آن‌ها نیاز به نیروی زیادی است؛ اما با این حال بتن‌ها نقاط ضعفی هم دارند بتن‌ها قادر هستند در برابر نیروهایی که به صورت کششی بر روی ساختمان ایجاد می‌شوند مقاومت زیادی از خود نشان دهند؛ بنابراین علاوه بر نیرو‌های کششی، نیرو‌هایی که به صورت چرخشی به بتن وارد می‌شوند هر دوی این‌ها برای بتن قابل تحمل نخواهد بود. در این مرحله استفاده از  میلگرد می‌تواند گزینه‌ای باشد برای اینکه بتوان از بتن نیز در امر ساختمان‌سازی استفاده کرد.
فولاد به عنوان فلز تقویت کننده در این مرحله از سازه‌های ساختمانی مراقبت می‌کند و تمامی نیرو‌هایی را که به صورت چرخشی و کششی بر ساختمان وارد می‌شوند را تحمل می‌کند. بنابراین میلگرد آستانه تحمل‌پذیری را که برای بتن بسیار کم است را افزایش می‌دهد.

میلگرد و بتن در ساختمان سازی

امنیت بالا در ترکیب میلگرد و بتن

استفاده از میلگرد و بتن باعث افزایش ایمنی و استقامت سازه می‌شود، به همین دلیل زمانی که حوادثی مانند سیل، زلزله یا سایر بلاهای طبیعی رخ می‌دهد از میزان خرابی‌ها و خساراتی که در زمان وقوع آن‌ها ایجاد می‌شود جلوگیری می‌کند. یکی از حوادثی‌ که بیشتر از همه می‌تواند برای یک ساختمان اهمیت داشته باشد و میزان امنیت آن را به خطر می‌اندازد زلزله است.
میلگرد یکی از تقویت کننده‌هایی است که در بتن قرار داده می‌شود تا بتواند عملکردی را که بتن نمی‌تواند به تنهایی آن را انجام دهد به کمک میلگرد به سرانجام برساند.
به همین دلیل میلگردها با مقاومت و استحکام بالایی تولید می‌شوند.

در رابطه با ساختار میلگرد باید این مطلب را در نظر داشت که میلگرد دارای آج‌هایی است که این آج‌ها به صورت بسیار مستحکمی در داخل بتن قرار می‌گیرند. وجود آج‌ها در میلگرد موجب افزایش مقاومت میلگرد شده همچنین میزان شکستگی بر روی میلگرد و بتن را کاهش می‌دهد.

با این حال نقش بتن و میلگرد با کمک یکدیگر برای ساختمان‌سازی به شدت حیاتی است. به همین دلیل است که میلگرد تمامی قسمت‌هایی را که در یک سازه قرار دارند را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. در صورتی که اگر از میلگرد استفاده نشود و تنها بتن به کار برده شود. باید بدانید که بتن و ستون‌هایی که به این صورت هستند نمی‌توانند دوام و مقاومت بالایی داشته باشند و تمامی بخش‌های سازه و یا ساختمان مورد نظر را تحت پوشش خود قرار دهند. با توجه به این موضوع چنانچه ستون‌ها به صورت بتنی باشند در اثر ضربه یا فشاری به راحتی از بین خواهند رفت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *