کاربرد میلگرد در ساختمان سازی

کاربرد میلگرد در ساختمان سازی برای ایجاد اسکلت بندی ساختمان و ایجاد مقاومت بالا برای سازه ساختمانی است. انواع میلگرد برای ساختمان سازی با شکل و ساختار متفاوت، کاربرد‌های خاص به خود را دارد. گاهی اوقات، برای بهره‌مندی از کاربرد میلگرد، باید آن را خم کرد. برای خم کردن میلگرد، از تجهیزات و دستگاه‌های مجهزی استفاده می‌شود.

البته برای خم کردن میلگرد، بهره بردن از دمای مناسب بسیار مهم است. یکی از نکات مهم برای خم کردن میلگرد، مکان خم شدن آن است. به هیچ عنوان برای خم کردن میلگرد، آن را در داخل بتن خم نمی‌کنند. گاهی اوقات، نیز برای میلگرد، شکستگی‌هایی به وجود می‌آید. البته دلایل بسیار متفاوتی برای نوع شکستگی برای میلگرد وجود دارد. هر میلگرد، دارای استاندارد‌های متفاوت و مخصوص به خود است.

مهم‌ترین کاربرد میلگرد در ساختمان سازی

میلگرد در شکل و ساختار متفاوتی تولید می‌شود. البته بیشتر محصولات به دست آمده برای میلگرد، کاربرد‌های متفاوت و خاص به خود را دارند.

انواع دسته‌بندی میلگرد عبارت است از:

  • میلگرد راستا
  • میلگرد خاموت
  • میلگرد از نوع سنجاقک
  • میلگرد خرک
  • میلگرد رکابی

در رابطه با میلگرد راستا، مقاومت آن باید در نظر گرفته شود. البته مقاومت به کار رفته برای آن، برای بالا بردن میزان مقاومت کششی برای بتن است. میلگرد خاموت، نوع دیگری از میلگرد است. این میلگرد تحمل پذیری بسیار بالایی را در برابر سایر مشکلات در یک سازه ساختمانی را دارد. از این نظر، میلگرد خاموت، برای عدم بیرون زدگی، بر اثر کمانش، در یک سازه به کار برده می‌شود.

به کار بردن میلگرد در ساختمان

1. کاربرد میلگرد سنجاقک و خرک در ساختمان سازی

یکی دیگر از انواع میلگرد و کاربرد آن، میلگرد سنجاقک و خرک است. میلگرد سنجاقک، برای بالا بردن حالت مقاوم سازی و تقویتی آن برای برش‌های خاموت است. یک اتصال استاندارد بین میلگرد با ساختار طولی و خاموت است. در رابطه با میلگرد خرک، این نوع از میلگرد، برای بتن ریزی در قسمت کف یک سازه و همین طور برای قسمت فونداسیون کاربرد دارد.

2. کاربرد میلگرد در بتن

نقش میلگرد در بتن بسیار پر رنگ است، قرار دادن میلگرد در بتن، اهمیت بسیار زیادی دارد. در صورتی که، در بسیاری از ساخت و ساز‌ها، لزوم برش و حفاری برای سازه‌های بتنی وجود دارد. از این نظر، با توجه به عدم آگاهی در رابطه با میلگرد، امکان بروز آسیب‌های زیادی برای یک سازه به وجود می‌آید.

با مشخص کردن میلگرد موردنظر برای بتن، باید از دستگاه‌های مناسب برای این کار استفاده کرد. دستگاه‌های کاربردی برای بهره‌مندی از میلگرد مناسب، از بروز خسارت‌های جبران ناپذیر جلوگیری به عمل می‌آورد. البته برای شناسایی میلگرد در بتن نیز، از دستگاه‌های مخصوص برای این کار استفاده می‌کنند. با این حال، برخی از میلگرد‌ها در داخل بتن، به کمک دستگاه قابلیت شناسایی برای آن‌ها وجود ندارد.

آزمایش میلگرد

برای اطمینان از کارکرد میلگرد در سطح یک سازه ساختمانی، ابتدا آن را مورد آزمایش قرار می‌دهند. با آزمایش میلگرد، میزان کیفیت مورد نظر برای آن، به درستی قابل به تشخیص است. انجام دادن آزمایش بر روی میلگرد برای نشان دادن میزان کیفیت و همین طور مقاومت آن، بسیار مهم است.
مواردی که در هنگام آزمایش میلگرد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است شامل:

  • مشخص کردن میزان مقاومت کششی
  • تنش گسیختگی
  • کشش پایانی
  • خمش
  • کشش
  • خستگی

امروزه، برای بالا بردن میزان استحکام و مقاومت یک سازه ساختمانی، از بتن بهره می‌برند. به کار بردن بتن، در یک سازه ساختمانی، یکی از ارکان مهم برای ایجاد یک ساختمان با کیفیت و کاربرد بسیار بالا است. البته با توجه به این ، بتن دارای میزان زیادی مقاومت در برابر فشار است. اما مسئله دیگر در رابطه با بتن، میزان ضعف‌های موجود برای آن است.

دسته هایی از میلگرد

یکی از نقاط ضعف، برای بتن، ضعیف بودن آن در برابر نیرو‌های کششی و چرخشی است. نیرو‌های موجود در بتن، مقاومت زیادی را از خود نشان نمی‌دهند. در این مرحله به کار بردن میلگرد برای نیروی محافظتی برای بتن، شکل بسیار مهمی را به خود می‌گیرد.

یکی از موارد طبیعی، وقوع زلزله در هر بخش از زمین است. در بروز زلزله، میزان مقاومت کششی در یک سازه بسیار کاهش پیدا می‌کند. بنابراین با کاهش میزان کششی در یک سازه، مشکلات زیادی از جمله تخریب برای ساختمان به وجود می‌آید. البته به کمک بهره‌مندی از میلگرد، میزان مقاومت برای بتن افزایش یافته و تخریب ساختمان شکل نمی‌گیرد.

بنابراین با عدم بروز تخریب برای ساختمان، ساکنین در ساختمان، از امنیت بسیار بالایی برخوردار می‌شوند. یکی از نکات مهم در رابطه با بتن و فولاد، ضریب انبساطی در بتن است. ضریب انبساطی، از عدم تنش‌های اضافی ایجاد شده در ساختار یک ساختمان، جلوگیری به عمل می‌آورد. البته این موضوع، به میزان قابل توجهی، از تخریب زود هنگام برای بتن جلوگیری می‌کند.

چگونه از میلگرد مراقبت کنیم؟

برای مراقبت از میلگرد، باید شرایط خاصی را برای این کار در نظر داشت. البته قبل از این که از میلگرد بهره برد باید آن را مورد آزمایش قرار داد. در آزمایش‌های مربوطه برای میلگرد، ابتدا میزان مقاومت، گسیختگی، میزان زیاد شدن طول، مورد ارزیابی قرار داده می‌شود.

برای نگهداری از میزان زیادی میلگرد، ابتدا باید آن را در یک انبار نگهداری کرد. با قرار دادن میلگرد در انبار، به راحتی آن را در برابر مواد خورنده و تماس مستقیم آن با مواد زیان بار در امان نگه داشته‌اید. از تابش مستقیم نور و حرارت به میلگرد باید جلوگیری کرد. قرار دادن میلگرد در انبار، برای کاهش حرارت دهی و نور به میلگرد مناسب است. البته اگر میزان دمای موجود در میلگرد وجود داشته باشد ابتدا باید به کمک آب آن را خنک کرد. بر روی میلگرد‌های حرارت داده شده، مقداری آب ریخته می‌شود. در اصل میلگرد‌های حرارت دیده را آب پاشی می‌کنند.

با آب پاشی میلگرد، میزان خنک کنندگی مناسبی برای آن به وجود می‌آید. در این مرحله، آب پاشی برای میلگرد، باید قبل از انجام عملیات بتن ریزی صورت بگیرد. میلگرد ساخته شده، باید بدون ایجاد علامت‌های خم شده گی به کارگاه و یا انبار مربوطه داده شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *