آنیل کردن ورق‌های فولادی

آنیل کاری یک فرایند عملیات حرارتی است که باعث نرم شدن فولاد می‌شود. آنیل کردن ورق‌های فولادی می‌تواند به کمک دستگاه‌هایی که در این زمینه وجود دارند، راحت‌تر انجام شود.
فلزات از ساختارهای مستحکمی تشکیل شده‌اند که مستقیما به خواص مکانیکی آن مربوط می‌شود. اگر ساختار را تغییر دهید، می‌توانید سختی، چقرمگی، استحکام کششی و مواردی مانند آن را نیز تنظیم کنید.
برای آنیل کردن ورق‌های فولادی تا دمای 100 درجه فارنهایت و به مدت یک ساعت آن را گرم می‌کنند. پس از آن اجازه می‌دهند که فلز با سرعت 70 درجه فارنهایت در ساعت خنک شود.

برای درک بهتر اینکه فرایند آنیل کردن ورق‌های فولادی چگونه انجام می‌گیرد، بهتر است به مراحل آن توجه کنید.

فرایند آنیل کردن ورق‌های فولادی

همانطور که به آن اشاره کردیم، در مرحله اول لازم است تا در دمای مناسب و تا زمانی که انواع ورق‌های فولادی به رنگ قرمز در آیند، حرارت را افزایش داد. با نگه داشتن آن‌ها در درجه حرارت مشخص به مدت یک ساعت، می‌توانید فرایند خنک سازی را اجرا کنید.

دو رویکرد اصلی برای این منظور وجود دارد: استفاده از کوره‌های قابل تنظیم یا منبع حرارت غیر قابل تنظیم.

فرهای قابل تنظیم

از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت این کوره‌ها این است که می‌توان فرایند را تحت کنترل قرار داد و به همین دلیل بهترین نتایج از آن‌ها حاصل می‌شود. برای زمانی که می‌خواهید ورق‌های فولادی را به طور کامل آنیل کنید، نیاز به این فرها دارید. قابلیت کنترل کمک می‌کند تا پس از تنظیم فر، از آن دور شوید. آن‌ها برای قطعات با ضخامت متغیر، تاثیر قابل توجهی دارند.

با این حال از جمله معایب آن این است که برای قطعات کوچک وقت گیر هستند و ضرورتی نیست که از آن‌ها برای این منظور استفاده شود. همچنین اگر نیازی به آنیل کاری کامل نیست، فرهای قابل تنظیم، گزینه خوبی نخواهند بود. علاوه بر آن کوره‌های عملیات حرارتی برای بسیاری از افراد به راحتی قابل دسترسی نیستند.

ورق فولادی

برای اجرای صحیح فرایند آنیل کردن، بهتر است که این کار را به کمک درجه دقیقی از فولاد انجام دهید.
بسیاری از تولیدکنندگان دما را از 1500 درجه فارنهایت آغاز می‌کنند و اگر عملکرد آن مطابق برنامه انجام نشود، بهتر است که از دمای 1550 درجه شروع کنید.
پس از گرم شدن کوره، لازم است که فلز را در دمای مناسب نگه دارید. تا زمانی که به اندازه کافی گرم شود. پس از آن سایر مراحل را انجام دهید.
در صورتی که ورق‌های فولادی از کیفیت قابل توجهی برخوردار نباشند، ممکن است لازم باشد که برخی از قسمت‌های ضخیم‌تر را بیشتر از بخش‌های نازک‌تر در دمای تعریف شده نگه دارید.
نکته قابل توجهی که درباره استفاده از کوره‌های عملیات حرارتی وجود دارد این است که خنک کردن فلز به آسانی قابل اجراست. تنها کافی است که فر را خاموش کنید و درب آن را ببندید. با این کار کنترل فرایند خنک سازی به خوبی ممکن می‌شود.

حتی می‌توانید قبل از خنک شدن کامل، ورق‌های فولادی را از کوره خارج کنید. از آنجایی که قابل تنظیم هستند، می‌توانید میزان سختی آن را تست کنید تا اطمینان حاصل کنید که روند کار طبق برنامه ریزی انجام می‌شود.

استفاده از فرهای غیر قابل تنظیم

از مهم‌ترین ویژگی‌های این کوره‌ها این است که برای آنیل کردن ورق‌های فولادی کوچک‌تر یا سیم و گیره، عملکرد سریعی دارند. آن‌ها برای اکثر افراد قابل دسترس هستند. زمانی که در دمای بالا به تغییر رنگ فولاد توجه کردید، نیازی به دانستن دمای دقیق آن نخواهید داشت.
با این حال از معایب آن این است که به سختی می‌توان به حداکثر انعطاف پذیری رسید. به مهارت و توانایی بیشتری نیاز دارند و برای قطعات بزرگ‌تر و با ضخامت متغیر، وقت گیر و چالش برانگیز هستند.

به یاد داشته باشید که بهتر است ورق‌های فولادی نازک‌تر و کوچک را از شعله مستقیم دور نگه دارید. به این دلیل که آن‌ها خیلی راحت داغ شده و ذوب می‌شوند. اگر ضخامت‌های متغیری در آن وجود دارد، سعی کنید تا شعله را روی قسمت‌های ضخیم به مدت زمان بیشتری نگه دارید و اجازه دهید که گرما کار خود را انجام دهد.

معمولا زمانی که رنگ ورق فولادی به شکل قرمز و نارنجی درآمد، بهتر است که مدتی آن را در همین حالت نگه دارید و سپس اجازه دهید تا خنک شود.
یک مورد دیگر برای این که ورق فولادی به اندازه کافی گرم شده است و یا خیر، بررسی آن به کمک آهنرباست. زمانی که این فلز در دمای بحرانی خود قرار بگیرد، خاصیت مغناطیسی خود را از دست می‌دهد. پس از آنکه اطمینان حاصل کردید که ورق‌ها دیگر خاصیت مغناطیسی ندارند، صبر کنید تا مدتی در این شرایط باقی بمانند.
فلز را به طور مداوم گرم کنید و به آن زمان کافی بدهید تا بخش مرکزی آن نیز داغ شود. پس از آنکه بخش‌های دیگر آن به رنگ قرمز و نارنجی درآمد، دما را کاهش دهید تا فرایند خنک سازی آغاز شود.

غلتک

گزینه‌های خنک کننده ورق

چندین روش مختلف وجود دارد که پس از آنیل کردن به خنک سازی ورق فولادی کمک می‌کند. برخی از این روش‌ها شامل این گزینه‌هاست.

شن و ماسه

یک روش موثر برای فرایند خنک سازی، استفاده از شن و ماسه است. این عایق خوبی است که برای حفظ گرما نیز عالی می‌باشد. نکته مهم این است که باید کاملا خالص باشد.

عدم استفاده از ماسه مرطوب

اگر در فرایند خنک سازی ورق‌های فولادی رطوبت وجود داشته باشد، نتایج نامطلوبی به همراه دارد. این مسئله باعث می‌شود که نه تنها گرما حفظ نشود، بلکه خیلی سریع خنک خواهد شد و احتمالا مجبور خواهید بود تا مجددا فرایند آنیل کردن را اجرا کنید. همچنین ممکن است که با وجود رطوبت، ورق‌ها دچار ترک خوردگی می‌شوند.

ترفند برای خنک کردن قطعات کوچک

یک قطعه بزرگ‌تر را به همراه قسمت‌های کوچک در کوره قرار دهید. زمانی که قطعات بزرگ در تماس با قطعات کوچک‌تر هستند، با کاهش دما، گرما کاهش می‌یابد و به مرور خنک می‌شوند. این یک روش مناسب برای خنک کردن ورق‌ها خواهد بود. به کمک این روش‌ها متوجه خواهید شد که فرایند آنیل کاری چگونه انجام می‌گیرد و در این صورت قادر خواهید بود تا این شیوه را به بهترین شکل ممکن اجرا نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *