اتصال مکانیکی میلگردها

از آنجایی که در بتن مسلح، نحوه اتصال مکانیکی میلگردها یکدیگر بسیار اهمیت دارد، لازم است با روش وصله آن‌ها آشنا شوید. به عنوان مثال شیوه‌های پوششی، جوش، مکانیکی و اتکایی برای وصله کردن میلگردها به کار می‌رود. به عنوان مثال زمانی که قطر میلگرد تنها 36 میلی متر یا کمتر باشد، از وصله پوششی برای آن‌ها استفاده می‌کنند، در حالی که مهم‌ترین مشکلی که سازندگان در این نوع وصله با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، افزایش مصرف میلگرد تا 20% می‌باشد.

با توجه به اینکه هر یک از اتصالات مزایا و معایب خود را دارند، بسیار مهم است که با آن‌ها آشنا باشید.

بررسی اتصال مکانیکی میلگردها

دلیل اتصال مکانیکی میلگردها محدودیت در طول میلگردها و سایر عواملی مثل عملکرد فشاری و کششی است که در این مصالح فلزی دیده می‌شود، از این رو به نظر می‌رسد که اتصال گزینه بهتری برای استفاده از آن‌ها باشد.

مسئله‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که تکنیک‌های اتصال میلگرد آجدار در عملیات عمرانی نیاز به رعایت اصول و دقت زیاد دارد، از این رو تکنسین‌های مربوطه با توجه به نقشه‌های طراحی و ویژگی‌های فنی که در آن ذکر شده است، این کار را انجام می‌دهند.  از متداول‌ترین روش‌های اتصال شامل شیوه‌های مکانیکی، پوششی، جوشکاری با قوس الکتریکی و همچنین با گاز می‌باشد.

چگونه وصله مکانیکی میلگرد انجام می‌شود؟

اگر با توجه به دستورالعمل‌های آیین نامه، شرایط مناسبی وجود داشته باشد، معمولا اتصال پوششی بهترین گزینه خواهد بود. در غیر این صورت اتصال مکانیکی جایگزین مناسبی برای آن است.
زمانی که قرار است از روش مکانیکی برای وصله کردن میلگردها استفاده شود، مواردی همچون پیکربندی، فرایند اجرایی و تایید الزامات، ضروری خواهد بود.

با این حال معمولا در این شرایط از اتصال مکانیکی میلگرد استفاده می‌کنند:

1- زمانی که ملزم هستید طبق آیین نامه از میلگردهایی با قطر پایین استفاده کنید، اتصال مکانیکی گزینه بهتری است.

میلگرد

2- اگر به دلیل فاصله کم میان میلگردها امکان اتصال پوششی وجود نداشته باشد، بهتر است که از روش مکانیکی استفاده کنید. به عنوان مثال ستون‌های ساختمان نیرو و فشار زیادی را تحمل می‌کنند، با توجه به میزان میلگرد مورد نیاز برای آن‌ها، وصله مکانیکی گزینه مناسبی است.

3- در صورتی که میلگردها قطر زیادی داشته باشند و پوشش و چسبندگی در آن‌ها کم باشد، بهتر است که از روش مکانیکی استفاده نمایید.

4- در صورتی که طبق آیین نامه اتصالات پوششی به دلیل شرایط سازه مجاز نیست، وصله مکانیکی به کار می‌رود.

برای زمان‌هایی که طول میلگرد از 305 میلی متر بیشتر باشد، اتصال مکانیکی عملکرد بهتری ارائه می‌دهد.

بررسی میزان فاصله مورد نیاز بین میلگردها

طبق آیین نامه‌ها میزان فاصله مورد نیاز برای میلگردها در اتصال پوششی و مکانیکی مشخص می‌شود. برای تعیین این فواصل، بسیار مهم است که نوع وصله مشخص شده و همچنین ابزار و وسایلی که برای اعمال آن مورد نیاز است نیز تعیین شود.

گاهی برای ایجاد فاصله مورد نیاز، نصب زیگزاگی در اتصالات به کار می‌رود. علاوه بر آن با توجه به اتصال مکانیکی، ممکن است نیاز باشد تا برای تنظیم و آماده کردن انتهای میلگردها، ابزار و شرایط خاصی فراهم شود. به عنوان مثال اگر نوع اتصال مکانیکی طوقه دار باشد، آماده سازی انتهای میلگرد با حدیده کاری انجام می‌گیرد و اینکه تمام میلگردها در یک راستا باشند، اهمیت زیادی خواهد داشت.

برای جلوگیری از خوردگی و ایجاد هزینه در میلگردهایی که در بتن مسلح به کار می‌رود، استفاده از اپوکسی اهمیت دارد. فرایندی که برای میلگردهای دارای پوشش به کار می‌رود مشابه با نحوه عملکرد اتصال در میلگردهای بدون پوشش است. با این حال زمانی که قرار است عملیات متصل کردن آن‌ها به هم انجام شوند، پوشش همان ناحیه از روی میلگرد پاک می‌شود و برای پوشش مجدد، اقدامات لازم انجام می‌گیرد.

آیا وصله مکانیکی در محل سایت قابل اجراست؟

همانطور که گفتیم با توجه به نوع وصله مکانیکی، لازم است ابزار و شرایط مناسب برای اجرا فراهم شود. به عنوان مثال گاهی محدودیت‌ها و یا قوانین آیین نامه شما را ملزم به نصب زیگزاگی می‌کند.

قوانینی که برای وصل کردن وضع می‌شود، در برخی مواقع به این شکل است:

زمانی که قرار است در اعضای خمشی اتصال مکانیکی انجام شود، اگر مقاومت طولی میلگرد تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش یابد، این کار مجاز نخواهد بود.

میلگرد

بررسی انواع اتصالات مکانیکی

به طور کلی وصله میلگرد به شکل مکانیکی شامل سه دسته فقط فشاری، فقط کششی و نهایتا وصله کششی و فشاری است.

به عنوان مثال در نحوه اتصال فقط فشاری، همانطور که از نام آن بر می‌آید، برای این منظور میلگردهایی که در یک راستا قرار دارند و به هم تکیه کرده‌اند، به کمک تنش فشاری متصل می‌شوند. برای اتصال غلاف دار، پر کردن نقطه اتصال با فولاد انجام می‌شود. با این حال در موارد دیگر تنها برای آماده سازی انتهای میلگرد، برشکاری کافی است.

اگر برای فرایند وصل کردن میلگردها، مدل غلاف دار باشد، از پیچ‌های فولادی برای آن استفاده می‌کنند. به عنوان مثال با سفت کردن پیچ‌ها این اطمینان ایجاد می‌شود که در یک مرکز اتکا، میلگردها به هم متصل شده‌اند.

ابزاری که برای این منظور استفاده می‌شود، آچار مناسب با پیچ است. ممکن است که در مدل غلاف دار از پیچ فولادی استفاده شود و یا اینکه اتصال مکانیکی با فولاد پر شود.

چیزی که اهمیت دارد این است که نباید در زمان اتصال مکانیکی به این روش، طول میلگرد خم شود. علاوه بر آن، فاصله میان آن‌ها با یکدیگر نیز اهمیت دارد و مطابق با آیین نامه، تعیین و اجرا می‌شود.

اگر به جای پیچ از گُوِه استفاده شود، به کمک بستن جانبی غلاف بخش انتهایی دو میلگرد را به هم متصل می‌کنند.

در نهایت بهتر است بدانید که قطر میلگردها از یکدیگر و شرایط قرارگیری آن‌ها در بتن، مشخص کننده نوع اتصال خواهد بود. هر چند قوانین و استانداردهایی که آیین نامه در هر بخش ذکر می‌کند نیز اهمیت دارد. با این حال چیزی که اهمیت دارد این است که اگر فرایند اتصال توسط متخصصان و تکنسین‌های مجرب انجام شود، می‌توانید اطمینان داشته باشید که مواد و مصالح به کار رفته در ساختمان شما دارای استانداردهای تعیین شده می‌باشند و در نتیجه هر کدام با توجه به شرایط مقاومت و پشتیبانی به کار گرفته شده‌اند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *