اتصال میلگرد آجدار

پیدایش و ظهور انواع میلگرد در صنایع تحولی عظیم ایجاد کرد، همان‌طور که می‌دانید بیشترین استفاده میلگردها در صنایع ساختمان‌سازی به کار می‌رود. میلگردهای آجدار حداکثر طولی برخوردار هستند می‌توان آن‌ها را در شاخه‌های 12 متری در صنایع مختلف مشاهده کنید. همچنین شما می‌توانید با اتصال‌دهی میلگردهای آجدار مانع از بین رفتن میلگرد در پروژه‌ها شوید و تا حدود زیادی از بروز خسارات و مشکلات جلوگیری کنید.

روش‌های مختلف اتصال‌دهی میلگرد

روش‌های مختلف اتصال‌دهی میلگردها شامل:

  1. اورلب
  2. مکانیکی
  3. رشو فورج
  4. تکیه‌گاهی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. اتصال دهی میلگردها به روش اورلب

در این روش که تاکنون از متداول‌ترین نوع اتصال در آرماتوربندی است. در این نوع تکنیک دو میلگرد را بر روی همدیگر قرار می‌دهند و به کمک مقداری از مفتول به همدیگر وصل می‌کنند. با پیچیده شدن مفتول‌ها به دور یکدیگر منجر می‌شود که میلگردها به هم چفت نشوند. به این شیوه وصله‌های پوششی گفته می‌شوند.

2. اتصال دهی میلگردها با تکنیک مکانیکی

یکی دیگر از تکنیک‌ها برای اتصال دو میلگرد با یکدیگر روش مکانیکی است که این روش یکی از مطمئن‌ترین و خاص‌ترین روش‌های اتصال میلگرد است که خوب است بدانید که نخست باید دو سر اتصال میلگردها رزوه کاری شود. برای رزوه کاری میلگرد باید از ماشین تراشکاری کمک بگیرید. سپس با قرار دادن میلگردها در ماشین و حرکت دورانی تراش دهنده به حول محور آن رزوه می‌گردد. این کار به نسبت اندازه مشخصی از میلگرد صورت می‌گیرد. بعد از این فرایند برای اینکه داخل آن را بر اساس ابعاد میلگرد رزوه کاری شود از یک قطعه به نام کوپلر یا جفت کننده استفاده می‌کنیم. سپس دو سر میلگردها را مثل پیچ داخل کوپلر قرار دهید سپس به خوبی آن را محکم کنید.
البته بر اساس نوع کوپلر این قابلیت وجود دارد که میلگرد با دو اندازه مختلف در بازار وجود دارند. رزوه کاری میلگرد خدماتی است که گروه آیرومارت بر عهده می‌گیرند. کاربرد و ویژگی‌های اصلی رزوه کاری میلگرد در این نوع از اتصالات کوپلی میلگردها است.

روش‌های مختلف اتصال‌دهی میلگردها

کوپلر چیست؟

در واقع کوپلرها به قطعه‌های اتصال‌دهنده مکانیکی آرماتور گفته می‌شود که سال‌های متمادی است که در کشورهای خارجی آن را جایگزین وصله کرده‌اند. این نوع از قطعات آرماتورها در یک راستا بدون اینکه از مرکز خارج شود به همدیگر متصل می‌کنند آن‌ها وزن بسیار سبکی نسبت به دیگر وصله ‌دارند.
میزان تراکم آرماتورها را کاهش می‌دهد و فرایند بتن‌ریزی را خیلی آسان و راحتی می‌کند همچنین بسیار مقرون ‌به ‌صرفه است و سرعت اجرای آن نیز خیلی بالا است.

انواع کوپلر

انواع کوپلر عبارت است از:

  1. موقعیت
  2. استاندارد
  3. جوشی
  4. تبدیل
  5. پیچی
  6. انتهایی

 کوپلر موقعیت

در این نوع از کوپلرها که به صورتی طراحی‌ شده‌اند که دو آرماتور نمی‌توانند به خوبی حرکت کنند که در دو قسمت سازه بتنی جداگانه از یکدیگر قرار می‌گیرند.

در این نوع از کوپلرها که به سه بخش تقسیم می‌شود:

متصل کردن میلگردها با تکنیک فورج

در تکنیک فورج می‌توانید برای متصل کردن دو میلگرد از حرارت و با وارد کردن فشار این کار را به خوبی انجام دهید. محلی که اتصال انجام شده است را از طریق مشعل یا کویل القایی حرارت داده می‌شود تا فرم خمیری خود را بگیرد سپس با وارد کردن فشار به طرفین میلگرد اتصال بین دو میلگرد صورت می‌گیرد. این روش نیز نسبت به دیگر روش‌ها قیمت بالایی دارد و زمان بیشتری نیز به طول می‌انجامد.

روش تکیه‌گاهی اتصال میلگرد

در این روش نیز دو سر میلگرد را با استفاده از یک بست مخصوص با یکدیگر چفت کنید. هر بستی که برای متصل کردن میلگردها استفاده می‌کنید نیز باید با کمک پیچ کاملاً محکم و فیکس کنید. مدل‌های مختلف و متفاوتی از بست‌ها برای متصل کردن میلگردها در بازار می‌شود است که می‌تواند در این زمینه به شما کمک بسزایی کند. در هر کدام از سازه‌های بتنی تقریباً 15 درصد اورلب در بتن دفن محدودیت‌های قوانین و مقررات به ضایعات تبدیل می‌شود از طریق این نوع اتصالات مکانیکی از دفن آرماتور که به صورت پوششی آرماتور پیشگیری می‌کنند این ضایعات را تا حد ممکن کاهش می‌دهد.

مزیت‌های اتصالات مکانیکی نسبت به اتصال اورلب شامل:

  • کاهش دادن تراکم آرماتور
  • پایین آوردن هزینه‌های آماده‌سازی و نصب
  • مقرون‌به‌صرفه بودن میلگرد مصرفی
  • قابلیت استفاده نمودن از تمام طول شاخه آرماتور و نداشتن ضایعات
  • قابل استفاده در قطرها و شکل‌ها و ابعاد مختلف آرماتور
  • مقاومت و دوام کافی در تحمل فشارها در زمان صدمه دیدن آرماتور
  • یکدست و هماهنگ عمل کردن آرماتور در محل اتصال

مزیت‌های اتصالات مکانیکی نسبت به اتصال اورلب شامل:

 کوپلر استاندارد

یکی از رایج‌ترین مدل‌های کوپلر است که در این نوع برای آرماتورهایی که در ابعاد یکسان و در صورتی که یکی از آرماتورها قابلیت چرخش را دارند به کار می‌رود. رزوه‌های داخلی هر دوی این کوپلرها راست‌گرد است که باید هر کدام از آرماتورها از هر سو تا نیمه کوپلر کاملاً بسته شوند.

 کوپلر جوشی

در این شیوه که برای اتصال آرماتور به سطح یک بنای فلزی بسیار مناسب است این امکان را به وجود می‌آورد که از یک سو کوپلر و از سوی دیگر رزوه‌های باریک هستند که به صورت استاندارد کوچک‌تر هستند و در انتهای کوپلر جوشی به صورت مستقیم به سطح فلز جوش‌خورده می‌شود.

 کوپلر تبدیل

در این نوع از کوپلرها که امکان به هم چسبیده شدن دو آرماتور با ابعاد متفاوت را دارند در صورتی که کوپلر دارای چرخش است هر دو رزوه این نوع از کوپلرها راست گر می‌باشند و چگونگی بسته شدن آن‌ها نیز مشابه با کوپلر استاندارد است که در صورت نیاز مصرف‌کنندگان این مدل از کوپلرها با هر نوع اندازه‌ی دلخواهی تولید می‌شوند.

 کوپلر پیچی

این نوع از کوپلرها که از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون‌ب ه‌ صرفه هستند لازم است که رزوه در انتهای راماتور نباشد و نیازی به چرخاند آرماتور داخل کوپلر نیز نمی‌باشد. در قسمت پایانی آرماتور که در داخل کوپلر که از طریق دو حائل دندانه‌دار پوشش داده‌شده است و پیچ‌های تعبیه‌شده بر روی کوپلر نیز روی آرماتور محکم می‌شوند و در قسمت انتهای مخروطی نیز پیچ‌ها بر روی آرماتور قرار داده می‌شوند.

 کوپلر انتهایی

مهاربندی آرماتورها قسمتی از بتن است که توسط خم انتهای آرماتور به وجود می‌آیند این فرایند موجب بروز مشکلاتی در موقعیت آرماتور و بالا رفتن تراکم می‌گردد. کوپلر انتهایی نیز می‌تواند بهترین گزینه به‌ج ای خم انتهای آرماتور باشد که باعث کاهش تراکم و آسان‌سازی موقعیت آرماتور نیز می‌گردد. میزان فشاری که از سوی کوپلرها برحسب تئوری مخروط برش در بتن صورت می‌گیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *