شبکه مش فولادی

شبکه مش فولادی نوعی متداول از صفحات فلزی است که از میلگرد‌های موازی و متقاطع تشکیل شده است. اگرچه از نظر ظاهری و کاربرد با میلگرد متفاوت می‌باشد، با این حال یکی از اهدافی که شبکه مش فولادی دنبال می‌کند مشابه میلگرد، تقویت بتن می‌باشد. با توجه به قیمت مقرون به صرفه این محصولات و همچنین این مسئله که وزن آن‌ها برای پروژه‌های ساخت و ساز بسیار مناسب است، نیاز به زمان کمتری برای نصب دارند و با توجه به ساختارشان که در نقاط مشخصی به هم متصل شده‌اند، از مقاومت قابل توجهی برخوردار می‌باشند.

روش ساخت توری مش

انواع توری‌های فولادی و سیم‌های فلزی به شکل متقاطع در اثر جوشکاری و یا به کمک بافتن میله‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند و به همین دلیل به شکل مشبک وجود دارند.

شبکه سیمی جوشکاری شده

این سیم‌های فلزی دارای ردیف و ستون‌های موازی هستند که در نقطه تقاطع جوش داده می‌شوند. هنگامی که سیم در اندازه تایید شده کشیده شود، با استفاده از دستگاه چندین ردیف سیم در نقطه تقاطع جوشکاری می‌شوند. بسیار مهم است که میله‌ها به صورت عمود بر هم قرار بگیرند تا توری فولادی بدون تاب خوردگی قابل نصب باشند.

این توری‌های فلزی به صورت ورقه‌ای ساخته می‌شوند. با توجه به اینکه مواد اولیه از نوع استیل ضد زنگ گالوانیزه و یا کربن سیاه می‌باشند، ویژگی‌های شبکه مش متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال توری‌های ساخته شده از جنس فولاد ضد زنگ برای مناطق با آب و هوای مرطوب گزینه بهتری هستند، زیرا در برابر اکسیژن و واکنش با آن مقاومت می‌کنند. مسئله‌ای که در هنگام ساخت بسیار مهم است و می‌تواند در کیفیت محصولات تاثیرگذار باشد، دستگاه‌های تولید و همچنین کیفیت نقاط جوش در زمان اتصال میلگردها به یکدیگر است.

شبکه مش فولادی

دستگاه جوش معمولا سیم‌ها را با استفاده از مقاومت الکتریکی به یکدیگر متصل می‌کند. به طور کلی روش‌های مختلفی در جوشکاری قابل استفاده است که از مقرون به صرفه‌ترین آن‌ها در ساخت شبکه‌های مش استفاده می‌شود.
میلگردهایی که برای ساخت توری مش جوشی به کار گرفته می‌شود از جنس کربن استیل ضد زنگ یا گالوانیزه هستند و در دو مدل ساده یا آجدار مورد استفاده قرار می‌گیرند. ممکن است اندازه میله‌ها متفاوت و در ابعاد ۶، ۱۰ و ۱۲ میلیمتری انتخاب شوند.
مواردی مانند ضخامت میلگردها و جنس به کار رفته در ساخت این محصولات یا حجم سفارش مشتری می‌تواند در هزینه توری‌های مشکی تاثیرگذار باشد. به همین دلیل بهتر است قبل از خرید به این موارد توجه کنید:

کاربرد توری‌های جوشی چیست؟

علاوه بر این که از این مصالح در بتن به منظور افزایش مقاومت کششی آن استفاده می‌شود، کاربردهای بسیار زیاد دیگری نیز دارند. به عنوان مثال به منظور استفاده در سقف‌های کامپوزیت، دیوار، ساختمان‌ها و قطعات اصلی ساخته شده برای ساخت و ساز تونل، متروی شهری، پل سازی، سد بتنی و سایر پروژه‌های ساخت و ساز به کار گرفته می‌شود.

از شبکه مش برای جلوگیری از ورود حشرات یا جانوران موذی به یک منطقه مشخص استفاده می‌شود. برای همین منظور لازم است که توری‌هایی که چشمه آن‌ها ابعاد کوچک‌تری دارد برای این اهداف در نظر گرفته شوند.
یکی از ویژگی‌های توری‌های جوشی این است که به منظور افزایش حفاظت در برابر امواج رادیویی داخل مایکروویو نیز به کار گرفته می‌شوند. همچنین ممکن است از آن‌ها به عنوان فیلتراسیون استفاده شود.

احتمالا نمونه‌هایی از آن را که در پارک‌ها و برای تولید نیمکت یا سبد‌های زباله مورد استفاده قرار گرفته‌اند را مشاهده کرده‌اید. در صنعت موسیقی از شبکه مش جوشی برای درام الکترونیکی استفاده می‌شود، به همین دلیل می‌توان گفت که حتی در هنر نیز نقش مهمی ایفا می‌کنند.

مزایای شبکه مش جوشی چیست؟

علاوه بر اینکه این محصولات بسیار پرکاربرد و مقرون به صرفه هستند، به دلیل اینکه به کمک جوشکاری به هم متصل شده‌اند، بسیار مقاوم و محکم می‌باشند. از آنجایی که میلگردهای آن از استیل ضد زنگ است، در برابر اکسیداسیون از مقاومت خوبی برخوردار بوده و دچار خوردگی نمی‌شوند. همچنین ساختار کلی آن باعث افزایش دوام و پایداری این محصولات شده است. از این رو برای طولانی‌تر شدن عمر بتن به شکل موثری عمل می‌کنند.
از آنجایی که این شبکه‌ها از پیش ساخته شده است، حمل و نقل آن‌ها آسان‌تر بوده و نصب این مصالح در هنگام ساخت آسان‌تر خواهد بود.

توری فولادی

وجود چشمه‌های یکسان در سراسر ساختار آن به تهویه بیشتر هوا کمک می‌کند. به همین دلیل برای استفاده در منطقه‌های محافظت شده کاربرد فراوانی دارند. در صورت بروز آتش سوزی خاموش کردن منطقه‌ای که از شبکه‌های مش در آن استفاده شده است آسان‌تر خواهد بود زیرا آب به آسانی از چشمه‌های آن عبور می‌کند.

توری فلزی بافته شده

در روش تولید این توری‌ها از دستگاه‌های اتوماتیک استفاده می‌گردد. با توجه به اهداف ساخت یا بر اساس سفارش مشتری ضخامت مفتول متغیر خواهد بود. برخی از مفتول‌ها پس از خرید به شکل قرقره‌ای هستند که این باعث ایجاد انحنای حلقه‌ای در ساختار آن می‌شود. به همین دلیل لازم است قبل از بافت توری به وسیله دستگاه صاف شوند و همچنین برای افزایش مقاومت این توری‌ها، آن‌ها را به وسیله فرایند گالوانیزاسیون یا رنگ آمیزی روکش می‌کنند. هر چند که با گالوانیزه کردن توری‌ها نیازی به رنگ آمیزی آن نخواهد بود.

همانطور که اشاره کردیم برای تولید این توری‌های فولادی فرایند به شکل خودکار انجام می‌گیرد. اگرچه قابل کنترل است. محل تقاطع مفتول‌ها با یکدیگر مشخص کننده چشمه شبکه مش می‌باشند که منظور همان قاب‌های لوزی یا مربعی شکل است که در سراسر توری تکرار می‌شوند. فرایند جوشکاری روی توری‌های بافتنی انجام نمی‌شود و به کمک سیم پیچی اتوماتیک محکم می‌شوند تا در زمان نصب مفتول‌ها از یکدیگر جدا نشوند.

پس از پایان تولید توری بافته شده در طول ۲۰ تا ۳۰ متر رول می‌شوند.

برنامه‌های کاربردی توری بافته شده

از توری مش برای اهداف متفاوتی استفاده می‌شود. به عنوان مثال به عنوان نرده برای جداسازی زمین، به منظور افزایش ایمنی ماشین آلات و تجهیزات و برای تقویت بتن به عنوان قفس به کار گرفته می‌شوند. از آنجایی که کاربرد شبکه‌های جوشی با مدل‌های بافته شده متفاوت است برای انتخاب هر یک بهتر است از کارشناسان و متخصصان این حوزه کمک بگیرید تا گزینه‌ای که برای هدف پروژه شما بهتر است را انتخاب کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *