شوره ورق‌ گالوانیزه

یکی از متداول‌ترین معایب ورق‌های گالوانیزه به وجود آمدن شوره‌های سفید برای می‌باشد. قطعاً به دلیل نامناسب در محیط انبار‌ها و وجودم مرتب بودن فضای اعمال باعث می‌شود در دقایق گالوانیزه در اثر رطوبت شوره سفید بزند باعث خوردگی بر روی لایه‌ها و همچنین میزان مقاومت و استحکام ورق‌های گالوانیزه را کاهش می‌دهد.

شوره ورق‌ گالوانیزه چیست؟

یکی از روش‌های مهم برای پوشش دادن فولاد و مراقبت در برابر خوردگی ورق‌های گالوانیزه می‌باشد.
کاربرد و مزایای ورق‌های گالوانیزه بسیار گسترده است، ورق‌های گالوانیزه یکی از پر استفاده‌ترین و پرطرفدارترین ورق‌های پوشش دار می‌باشد که می‌توان در صنایع گوناگون از آن استفاده نمود در واقع ورق‌های گالوانیزه کاربردهای بسیار مختلفی در صنایعی مانند ساختمان، خودروسازی، لوازم خانگی برای پوشش از ضررهای گل با نیزه استفاده می‌شود. برای مراقبت از خروج از خانه خوردگی یا زنگ زدگی به وسیله غوطه وری داغ یا آکواریوم الکترونیکی بر روی فولاد انجام می‌شود وجود روی الکتروشیمیایی بیشترین فعالیت را در عرصه فولاد دارد.

بنابراین روی از نظر الکتروشیمیایی در مقایسه با فولاد به یک میزان فعالیت می‌کنند. ورق‌های گالوانیزه در محیط‌های مرطوب به ویژه در زمان بسته بندی یا در برابر شرایط آب و هوایی و بارانی موجب رطوبت ورق‌های گالوانیزه شده اقدام به شوره‌های سفید بر روی آن‌ها می‌شود. در واقع می‌توان گفت وجود شوره ورق‌ گالوانیزه خوردگی‌های عمومی است که موجب می‌شود مقادیر زیادی اکسیژن و دی اکسید کربن به میزان کمی قابل دسترس باشد قطعات گالوانیزه که به صورت بسته بندی شده و یا در محوطه‌های حساس نگهداری می‌شوند با توجه به نوع لکه‌ها رطوبت‌ای حساس دارند به ویژه اگر فضایی که ورق‌ها در آن نگهداری می‌شود.

  مهم‌ترین دلیل شوره زدن ورق‌های گالوانیزه چیست؟

زمانی لکه‌ها ایجاد می‌شود که اکسید روی و هیدروکسید بر روی ورق‌های گالوانیزه قرار بگیرد. شوره‌های سفید از طریق کلریدها و سولفات‌ها ایجاد می‌شوند. در صورتی که شوره سفید کنترل نشود موجب خوردگی‌های شدید سطح ورق‌های گالوانیزه می‌شود. در نهایت باعث آسیب دیدن پوشش ورق‌های گالوانیزه می‌شود.

اگر به هر دلیلی شوره ورق‌ گالوانیزه از بین نرود، می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.
ورق‌های گالوانیزه زمانی که از جنس روی در آن‌ها به کار رفته شده باشد میزان خوردگی در لایه‌های زیرین فولادی در آن به سرعت پیشرفت می‌کند با تجمع شوره‌های سفید بر روی ورق‌های گالوانیزه موجب کاهش رطوبت نسبی و همچنین موجب طولانی ماندن رطوبت بر روی سطوح می‌شود و پروسه خشک کردن گل پاره شدن ورق‌های  گالوانیزه را نیز بر روی سطوح را تاخیر می‌اندازد.

برای شوره ورق‌ گالوانیزه لازم است در ابتدای امر تمامی آلودگی‌ها و شوره‌ها را از بین برد. برای از بین بردن لکه‌های سفید بر روی ورق‌های گالوانیزه لازم است با استفاده از تکنولوژی‌های فیزیکی و شیمیایی از قبیل شستشوی پوشش‌ها با استفاده از محلول‌های اسید و باز به کاربردن پوشش‌هایی از کرومات و همچنین استفاده نمودن از ابزار آتی مانند قبرستانی می‌توان در سه دوره‌های سفید را کاملاً بر روی صورت را از بین برد.
با این حال محصولات فولادی بهترین گزینه برای ساخت و ساز به شمار می‌آیند.

  مهم‌ترین دلیل شوره زدن ورق‌های گالوانیزه چیست؟

جلوگیری از شوره ورق‌ گالوانیزه

مناسب‌ترین و بهترین روش‌های پیشگیرانه شوره ورق‌ گالوانیزه دور نگهداشتن ورق‌های از هرگونه رطوبتی که بر روی قطعات در انبار ایجاد کند باید دور نگه دارید.

از دیگر راه‌هایی که برای جلوگیری از شوره ورق‌ گالوانیزه وجود دارد، این است که این ورق‌ها را باید در فضا به صورتی بچینید که هیچ گونه رطوبت و آبی وجود نداشته باشد و تمامی قطعات گالوانیزه به خوبی اکسیژن در آن‌ها جریان داشته باشد.

مسئله‌ی مهم دیگری که برای خرید ورق وجود دارد این است که تا حد امکان باید مدت زمانی که ورق‌های گالوانیزه را در داخل انبار به مدت شش ماه نگهداری کنید. لایه‌هایی از ورق‌های گالوانیزه که بر روی آن‌ها شوره‌های سفید زده است را بردارید و سطوح را کاملاً پاکسازی کنید.

در صورت وجود شوره ورق‌ گالوانیزه باعث انباشته شدن لایه‌های قلیایی از کربنات روی بر روی سطوح می‌شود و قطعات به مرور زمان آسیب می‌بینند. در صورتی که شوره‌های سفید بر روی ورق‌های گالوانیزه محدود باشد لازم است که با استفاده از برس و ترکیب محلول‌های مانند کرومات سدیم یا پتاسیم و اسید سولفوریک غلیظ، برس را آغشته به مواد کنید و بر روی ورق‌های گالوانیزه بکشید تا هرچه شوره روی لایه‌های آن نیز ایجاد شده است برطرف شود. بعد از فرایند برس کشی را به مدت 30 ثانیه انجام دهید و اجازه دهید تا مواد کاملاً خشک شود. سپس سطوح را با آب کاملاً شسته و خشک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *