قوطی‌‌های ستونی

قوطی‌‌های ستونی پروفیل‌هایی هستند که از ورق سیاه ساخته و تولید می‌شوند، در نتیجه یکی از فاکتورهای مهمی که قیمت قوطی ستونی را تعیین می‌کند، قیمت مواد اولیه برای تولید آن مثل قیمت ورق سیاه می‌باشد. این نمونه از قوطی‌ های ستونی عمدتاً برای ساخت کارگاه‌ها، ستون‌های ساختمان و سوله‌ها همچنین انباره‌ها کاربرد دارد. سایز این دست از قوطی‌ها معمولا به 400 در 400 میلی‌متر می‌رسد. این نمونه از پروفیل‌ها در شاخه‌های 12 متری تولید و بسته‌بندی می‌شوند سپس به بازار ارائه می‌شوند.

پیدایش تولید قوطی‌‌های ستونی

قوطی‌ های ستونی در ابتدای قرن نوزدهم میلادی تولید شدند که بیشترین کاربرد آن برای ساخت پل‌های خرپایی بود. دلیل محدودیت استفاده از این نمونه قوطی‌ها در ساخت انواع سازه‌های حمل بسیار پرهزینه و گران بود. همچنین به دلیل وجود مشکلات اولیه استفاده از این نوع قوطی‌ها که نظیر پایین بودن کیفیت، استفاده زیاد از نیروی انسانی برای اجرای اتصالات، عدم شناخت کافی برای اتصالات مستقیم و غیره می‌باشد.

هنگامی که موتورهای بخار و حمل و نقل در مقیاس‌های صنعتی در میان اقشار جامعه محبوبیت و طرفداران زیادی پیدا کرد میزان تقاضای افراد نیز برای استفاده از این نمونه قوطی‌های نیز افزایش یافت.

نخستین روش تولید قوطی ستونی در سال 1825 توسط شخصی به نام جیمز وایت‌ها وس به ثبت رسید. وی در این روش قوطی‌های ستونی را به یکدیگر جوش می‌داد. سپس ورق‌های فولادی با نورد گرم تولید می‌کردند. بر اساس تکنولوژی تولید در سال 1886 قوطی‌های توخالی فولادی فاقد هر گونه درزی که با استفاده از خطوط نورد گرم توسط برادران مانیسمان اختراع شد.

با پیشرفت و توسعه این محصول جدید به بازار باعث استحکام و دوام هر چه بیشتر قوطی‌های ستونی گردید. در اوایل دهه‌ی 50 تولید قوطی‌های ستونی به صورت اشکال مختلف مانند مربع و مستطیل شروع شد. از مقاطع مربع و مستطیل قوطی‌های ستونی بیشترین استفاده را در سازه‌های ساختمانی و تجاری و عمومی می‌شود. در نهایت نیز قوطی‌های ستونی بر اساس استاندارد PN-EN 10210 تولید می‌شود که بیشترین کاربرد را در صنایع ساختمان‌سازی و صنعتی دارد.

انواع مختلف قوطی ستونی

انواع مختلف قوطی‌‌های ستونی

  • قوطی‌ های ستونی معمولا به دو گروه دسته‌بندی می‌شوند که شامل:
  • قوطی ستونی ساختمانی
  • قوطی ستونی صنعتی

این دو نمونه از نظر میزان ضخامت همچنین نوع کاربرد با یکدیگر کاملا متفاوت هستند.

قوطی‌های ستونی ساختمانی

این نمونه از قوطی‌های ساختمانی که یک نمونه از انواع پروفیل هستند که از ورق‌های سیاه تولید شده است و بیشترین کاربرد و استفاده را در صنایع ساختمان‌سازی دارند. از آنجایی که ساختار مقطع ستونی ساختمانی مربع شکل است و معمولا سایز این محصول از 100 تا 140 میلی‌متر در حال تغییر است میزان ضخامت دامنه این نوع محصول از 2 تا 6 میلی‌متر می‌باشد. همچنین میزان وزن شاخه ستونی ساختمانی نسبت به ستونی صنعتی کمتر است. این نمونه بیشتر برای ساخت اسکلت فلزی بزرگ، ستون ساختمان‌ها و غیره بیشترین کاربرد را دارد. مهم‌ترین و اساسی‌ترین عامل در برآورد هزینه‌های تولید در یک پروژه ساختمانی قیمت قوطی‌های ستونی ساختمان است.

قوطی ستونی صنعتی

قوطی‌های ستون صنعتی یکی از نمونه قوطی‌های فولادی پرکاربردی است که دارای ضخامت 6 میلی‌متر به بالا و طول 12 متر است. در واقع ستون صنعتی مشابه ستونی ساختمانی در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد که معمولا بیشترین کاربرد را در ساخت کارگاه‌ها، انبارها، سوله‌ها و غیره دارند. قیمتی این نوع قوطی‌های ستونی که از ورق آهن تولید می‌شوند که با هر نوع تغییری که در نرخ ورق سیاه ایجاد می‌شود تأثیر مستقیمی بر قیمت قوطی‌های ستونی صنعتی می‌گذارد. این نوع پروفیل‌ها معمولا در شاخه‌هایی به سایز 12 متری تولید می‌شوند.

کاربرد قوطی ستونی

کاربرد قوطی ستونی

از کاربردهای متنوع این پروفیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لوازم خانگی از قبیل انواع مبلمان و سرویس‌های غذاخوری فلزی
  • ماشین آلات و تجهیزات صنعتی مانند جرثقیل‌ها
  • لوازم جانبی آموزشی مانند انواع میزها و صندلی‌های فلزی
  • صنعت ساختمان‌سازی و عمران نظیر انواع حفاظ برای اطراف پارک‌ها و بستان‌ها.
  • صنایع اتومبیل‌سازی و حمل و نقل عمومی شامل ساخت انواع اتاق‌های ماشین‌های سنگین و سبک
  • ساختمان‌سازی و عمران مانند ساخت و تولید انواع پل هوایی

محاسبه نرخ قوطی‌های ستونی به عوامل زیادی بستگی دارد اعم از نوع ورق به کار رفته شده در مراحل ساخت این محصول، تعیین قیمت قوطی ستونی همچنین وزن میزان ضخامت و سایر عوامل دیگر تأثیرگذار است.

ورق پروفیل تحت استاندارد JIS G 3466 و DIN 2395 می‌باشد که از نظر کیفی نیاز مشتریان را برآورده کند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به فروشگاه‌های معتبر و حرفه‌ای یا سایت‌های مجازی که در این عرصه فعالیت می‌کنند مراجعه کنید و با متخصصان و کارشناسان خبره و مجرب مشورت کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *