میلگردهای تقویتی

میلگردهای مختلفی در بازار تولید می‌شوند. یکی از نمونه‌های آن که مقاومت بسیار بالایی دارد و در صنعت ساختمان نیز کاربرد فراوانی دارد میلگردهای تقویتی هستند. نقش میلگرد در طول عمر ساختمان‌ بسیار زیاد است، احتمالا شما هم دیده باشید یا شنیده‌‌اید که برخی از ساختمان‌ها هنگام زلزله یا گودبرداری غیر اصولی، باعث تخریب ساختمان‌ها شده است؛ اما در برخی از اوقات علی‌رغم استفاده از انواع میلگردهایی که در بخش‌های مختلف ساختمان به کار می‌رود فشارهایی که به سازه وارد می‌شود خیلی زیاد است و ساختمان نمی‌تواند بیش از ظرفیت و گنجایش فشار یا نیرو را تحمل کند.
در این هنگام برای جبران کردن ضعف‌هایی که در ساختمان وجود دارد بهترین راهکار استفاده از میلگرد های تقویتی است این میلگردها باعث می‌شود که از ایمن بودن ساختمان خیالتان آسوده باشد.

میلگرد، مقطعی مقاومت و استحکام بالایی دارد

یکی از مصالح پرمصرف در ساختمان بتن است. بتن‌ها از مقاومت و استحکام بسیار بالایی در برابر آتش‌سوزی و فشارهای وارد شده به ساختمان برخوردار می‌باشند. برخلاف این مقاومت، بتن در معرض نیروی کششی و خمشی دارای نقص است. این نقطه ضعف بتن‌ها که در زمان رویداد حوادث طبیعی، به ویژه زلزله کاملا واضح است. برای جبران کردن این نقایص، می‌توان از انواع میلگرد در بتن استفاده کرد.

میلگردها به عنوان پرکاربردی‌ترین مقطع فولادی، محصول نورد گرم شمش فولادی است. در واقع این نوع مقطع فولادی به علت داشتن ویژگی‌های ساختاری، مقاومت بسیار خوبی در برابر نیروهای کششی از خود نشان می‌دهند.

برای نخستین بار در قرن 19 میلادی یک فرد اروپایی دریافت که با اضافه کردن میله‌های فولادی به بتن می‌تواند استحکام و مقاومت سازه خود را افزایش دهد این افزایش در برابر انواع نیروهایی که به سازه وارد می‌شود باعث می‌گردد از اواسط قرن 20 میلادی در آمریکا برای ساخت تمامی ساختمان‌ها از این نمونه میلگرد استفاده شود.

نیروها و فشارهای متعددی بر ساختمان وارد می‌شوند. این نیروها از قبیل نیروهای برشی که برای پایه‌های ساختمان، نیروی فشاری، لنگر خمشی استفاده می‌شوند. هنگامی که تحمل میلگردها کم می‌شود می‌توان از میلگرد تقویتی استفاده کرد میلگرد های تقویتی برای بخش‌های مختلف ساختمان کاربرد دارند که شامل فونداسیون، دیوارهای برشی و تیرچه‌ها هستند که در آن میلگردهای تقویتی به کار می‌روند. در واقع فاصله‌ی بین میلگردهای تقویتی از یکدیگر در میزان استحکام ساختمان مؤثر هستند. نکته‌ی مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که فاصله میلگردها به قطر و ارتفاع مقطع میلگرد وابسته است.

کاربرد میلگرد تقویتی

کاربرد میلگردهای تقویتی

کاربرد میلگردهای تقویتی عبارت است از:

  • فونداسیون
  • دیوار برشی
  • تیرچه بلوک

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

فونداسیون

فونداسیون یا پی به مجموعه‌ای از خاک و قسمتی از سازه که با آن در ارتباط است گفته می‌شود. این قسمت از مهم‌ترین نقطه برای تحمل نیروی ایستایی و دینامیکی ساختمان در معرض زلزله و باد است. برای سازگاری و افزایش مقاومت و استحکام فونداسیون در برابر فشارهای وارد شده از میلگرد تقویتی استفاده می‌شود. این نوع میلگردها بر اساس محاسبات خم و برش داده می‌شوند که در نتیجه فونداسیون به کار می‌روند.

دیوار برشی

چنانچه برای ساختمان نیاز به استفاده از دیوار برشی داشته باشید می‌توانید از میلگردهای تقویتی استفاده کنید؛ اما دقت داشته باشید که این کار باعث می‌شود که شما در حین فرآیند اجرایی و بتن‌ریزی دچار مشکل خواهید شد. بر همین اساس به شما توصیه می‌شود که در این موقعیت با بالا بردن شماره میلگرد سراسری و نزدیک کردن فاصله‌های میلگردها به همدیگر از تعداد میلگردهای تقویتی کمتری در سازه‌های خود استفاده کنید.

تیرچه بلوک

مهم‌ترین بخش در سقف تیرچه بلوک است؛ زیرا تیرچه موظف است که در برابر نیروهای کششی بیشترین مقاومت و استحکام را داشته باشد. برای بالا بردن استحکام تیرچه بلوک از میلگردهای تقویتی استفاده می‌شود. البته شیوه قرار گرفتن و فاصله گرفتن میلگردهای تقویتی در تیرچه بلوک، بر میزان دوام و پایداری آن مؤثر است.

یکی از عمده‌ترین میلگردهای تقویتی که در تیرچه بلوک ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد میلگرد تقویت اتکا نامیده می‌شود. این نامگذاری به این علت است که اتکا در زبان روسی به معنای اردک است که با توجه به ظاهر میلگرد تقویتی که شکل گردن اردک آرماتوربندی می‌شود به این نام معروف شده است. برای بالا بردن میزان مقاومت و تحمل تیرچه می‌توان با جوش دادن بال تحتانی همچنین استفاده از میلگرد تقویتی اتکا استفاده کرد. این نمونه از میلگرد‌ها امکان خم شدن تا 180 درجه را دارا می‌باشند.

میلگرد تقویتی چیست؟

روش محاسبه میلگرد تقویتی

در حال حاضر مهندسان ساختمان برای محاسبه میزان میلگردهای تقویتی مورد نیاز برای یک سازه از نرم افزاری به نام Etabs کمک می‌گیرند. در روش سنتی مهندسان ساختمان بدون استفاده از نرم افزاری برای برخی از ساختمان‌های مشخص مانند هتل‌ها و بیمارستان‌ها از تعداد زیادی میلگردهای تقویتی استفاده می‌کردند.

البته این مقدار مجموع کل میلگرد مصرفی است. تعداد و محل قرارگیری میلگردهای تقویتی را بر اساس تجربه مورد استفاده قرار می‌دهند. روش دیگری برای محاسبه تعداد میلگردهای تقویتی در سازه‌ها وجود دارد که برحسب وزن و نقشه‌های المان تعداد میلگرد تقویتی مورد نیاز را استخراج می‌کنند. این روش‌ها به علت استفاده از محاسبات ریاضی و بررسی‌های دقیق‌تر با دقت و توجه بیشتری نیاز است.
در حال حاضر از انواع میلگردها در ساخت سازه ساختمانی استفاده می‌شود که علاوه بر آن میلگردهای ساده برای به کار گیری بیشتر آن در بتن از میلگردهای آجدار استفاده می‌شود. در زمان کارگذاری میلگردها در ساختمان باید میلگرد تقویتی و دیگر میلگردها را به صورت همزمان آرماتوربندی کنید. به کلیه فرآیند خم‌کاری و اتصال میلگردها، آرماتوربندی گفته می‌شود. قیمت ورق سیاه و سایر محصولات این حوزه بر روی قیمت میلگرد و قیمت ورق گالوانیزه تاثیر می‌گذارد.

نتیجه‌گیری

در بالا در مورد کاربرد و نقش و اهمیت میلگرد تقویتی به خوبی آشنا شدید بنابراین توصیه می‌شود که هنگام ساخت سازه برای امنیت و ایمن بودن آن حتما از میلگردهای تقویتی استفاده کنید به ویژه به دلیل زلزله‌خیز بودن ایران امکان تخریب ساختمان‌ها وجود دارد، اما ساختمان‌هایی که از این نوع میلگردها در سازه‌های خود استفاده کنند با حداقل خسارت مواجه می‌شوند. درست است که با اضافه کردن میلگردهای تقویتی هزینه ساخت و ساز شما افزایش می‌یابد؛ اما هزینه‌ی آن در مقابل هزینه‌های جبران‌ناپذیر ناشی از زلزله خیلی ناچیز و پایین است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *