میلگرد های مختلف

میلگرد، قطعات فولادی و یا آهنی هستند که به منظور تقویت بتن و بهبود مقاومت کششی آن به کار می‌روند. آن‌ها تحت فرایند فشرده سازی، عملکرد خوبی از خود ارائه می‌دهند، با این حال در تنش ضعیف عمل می‌کنند. با افزودن میلگرد های مختلف به بتن، عملکرد کلی سازه‌های بتنی در شرایط بارگیری افزایش می‌یابد.

ممکن است میلگرد در سطح تغییر شکل دهد که البته برای اضافه کردن آن به بتن گزینه خوبی است. علاوه بر آن طرح‌ها و نمونه‌های دیگری از میلگرد وجود دارد که برای برنامه‌هایی مانند آسفالت بزرگراه‌ها از آن استفاده می‌شود. به طور کلی امروزه آهن آلات نقش زیادی در صنایع مختلف دارند که همین امر موجب تقاضای روز افزون آن شده است که البته تاثیر قیمت ورق و قیمت ورق گالوانیزه را در این افزایش تقاضا نمی‌توان نادیده گرفت.

آرماتورهای فولادی با توجه به اندازه، نوع مواد به کار رفته در ساخت، استحکام عملکردی که با درجه فولادی مطابقت دارد و مواردی از این دست تعیین می‌شود. انواع فولاد مورد استفاده در تولید میلگرد شامل فولاد کربن، فولاد کم آلیاژ، فولاد ضد زنگ، ریلی، محوری و فولاد کروم است.

میلگرد های مختلف برای استفاده در ساخت و ساز

میلگرد های مختلف برای استفاده در ساخت و ساز عبارتند از:

  1. میلگرد آهنی
  2. میلگرد بازالت
  3. میلگرد روکش دار اپوکسی
  4. میلگرد فایبرگلاس
  5. میلگرد فولاد ضد زنگ
  6.  توری سیم جوش داده شده (WWF)

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. میلگردهای آهنی

نقش میلگرد در طول عمر ساختمان‌ بسیار زیاد است، یکی از متداول‌ترین مصالح ساختمانی، این نوع است که به عنوان آرماتور فولادی یا نوار سیاه نیز شناخته می‌شود. هر چند به نسبت سایر همتایان خود قیمت مناسب‌تری دارد، با این حال سریع‌تر از آن‌ها دچار خوردگی و زنگ زدگی می‌شود.

میلگرد

2. آرماتور بازالت

این محصولات از الیاف بازالت تشکیل شده‌اند که یک سنگ آتشفشانی بی اثر است و نسبت به نمونه‌های آهنی استاندارد، مزایای بیشتری دارد. این مدل 2 تا 3 برابر از میلگرد آهنی قوی‌تر است. علاوه بر آن، این مواد از نظر الکتریکی و حرارتی غیر رسانا محسوب می‌شوند و در برابر خوردگی مقاومت بهتری از خود نشان می‌دهند.

3. نمونه‌های روکش دار اپوکسی

میلگرد اپوکسی که با عنوان میلگرد سبز نیز شناخته می‌شود، معمولا در پروژه‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که خطر افزایش مواجهه با عناصر خورنده وجود دارد. برنامه‌هایی که از این مواد استفاده می‌شود مانند محیط‌های دریایی، پل‌ها و مکان‌های دیگری است که ممکن است اسیدی و شور یا مرطوب باشد. به همین دلیل روکش اپوکسی فرایند خوردگی و زنگ زدگی این میلگردها را به تعویق می‌اندازد. پوشش اضافه شده مقاومت این محصول را در برابر خوردگی در هر نقطه از 70 تا 1700 برابر نسبت به میلگرد فولاد سیاه، افزایش می‌دهد. با این حال از معایب این مصالح این است که ظریف هستند و در زمان حمل و نقل یا نصب در معرض آسیب قرار می‌گیرند، این مسئله باعث کاهش کارایی پوشش اپوکسی می‌شود.

4. میلگردهای فایبرگلاس

این آرماتورها از رزین فایبرگلاس که به عنوان پلیمر تقویت شده با فیبر شیشه هستند، تولید می‌شوند. به عبارت بهتر می‌توان گفت که آن‌ها از یک سری الیاف شیشه‌ای در هم تنیده شده ساخته شده‌اند که باعث تقویت این مواد می‌شود. مزیت اصلی این مواد، این است که هیچ گاه با قرار گرفتن در معرض نمک و عوامل شیمیایی دیگر، دچار خوردگی نمی‌شوند. علاوه بر این، میلگرد فایبرگلاس از استحکام کششی بالاتر نسبت به فولاد برخوردار است. کاهش وزن قابل توجه آن (75% سبک‌تر از فولاد) باعث شده که در هزینه‌های حمل و نقل و سایر هزینه‌های مربوط به آن صرفه جویی شود. در مقایسه با آرماتورهای آهنی، این مدل دارای خواص الکتریکی غیر رسانا بوده و عایق حرارتی می‌باشد.

میلگرد اپوکسی

5. میلگردهای فولاد ضد زنگ

پیدایش و ظهور انواع میلگرد در صنایع تحولی عظیم ایجاد کرد. در این آرماتورها از فولاد ضد زنگ برای تولید استفاده می‌شود. وجود آن‌ها به عنوان یک ماده تقویت کننده در بتن، باعث می‌شود که مصالح در برابر خوردگی یا سایر عوامل مخرب مقاومت بالایی داشته باشند. خوردگی فولاد کربن به طور معمول از ترکیبی از کربن و کلرید حاصل می‌شود. کلریدها به دلیل ترکیباتی که دارند، به درون بتن نفوذ می‌کنند. واکنش عناصر خورنده بر روی فولاد باعث تشکیل زنگ می‌شود که ممکن است در لایه‌های عمیق‌تر از سطح فلز نیز گسترش یابد. این فرایند در ادامه باعث ترک خوردگی، پاشیدگی و در برخی موارد خرابی ساختار بتن می‌شود.

خواص مقاوم فولاد ضد زنگ در برابر خوردگی، به کاهش یا حذف این فرایندها کمک می‌کند. به طور کلی فولاد ضد زنگ در برابر اثرات خوردگی ناشی از نفوذ کلرید، بسیار مقاوم است و برای مقاومت و محافظت به افزایش قلیای بتن وابسته نیست.

هر چند که هزینه تولید اولیه برای آن کمی بالاست، با این حال زمانی که به هزینه‌های گزاف نگهداری و تعمیرات فکر کنید، بدون شک ترجیح می‌دهید از محصولاتی استفاده نمایید که کل هزینه‌های چرخه عمر پروژه را در طول دوره خدمات آن، کاهش می‌دهند.

6. توری سیم جوش داده شده

هر چند که به نظر می‌رسد توری سیم جوش داده شده متفاوت با میلگرد است. با این حال محصولی است که با استفاده از سیم فولادی با کربن کم یا سیم فولاد ضد زنگ جوش داده شده و دارای یک الگوی شبکه مربع یا مش در اندازه‌های مشخص است که به هم وصل شده‌اند. از آن‌ها برای تقویت صفحات بتنی استفاده می‌شود. این نامر به منظور تقویت استحکام کششی این صفحات به روش سایر میلگردها انجام می‌شود.

انواع دیگر میلگرد

میلگردهای گالوانیزه با یک فرایند آبکاری گرم و سرد یا با استفاده از آبکاری روی، تحت فرایند گالوانیزاسیون قرار می‌گیرند. این کار باعث می‌شود که محافظت سطحی برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی در این محصولات فراهم شود، این مسئله به افزایش مقاومت میلگردها در برابر عوامل محیطی کمک می‌کند تا در اثر این عوامل به سرعت دچار زنگ زدگی یا خوردگی نشوند. به طور کلی خوردگی باعث می‌شود که هزینه‌های تعمیر و نگهداری از این محصولات افزایش یابد. در اروپا از آلیاژی استفاده می‌شود که حاوی عنصر منگنز است و به دلیل قیمت پایینی که دارد، شناخته شده می‌باشد. با این حال راحت‌تر خم می‌شود و برای پروژه‌هایی که در معرض هوای شدید، گردباد، طوفان و زمین لرزه هستند، مناسب نخواهند بود.

میلگردهای شیاردار نیز از دیگر گزینه‌هایی هستند که برای اهداف مختلف ساختمانی از آن‌ها استفاده می‌شود. در نهایت متوجه شدید که بیشترین کاربرد میلگردها در ساخت و ساز به منظور تقویت مقاومت کششی بتن است. هر چند به منظور تنظیم اسکلت فلزی ساختمان و بسیاری از موارد دیگر نیز کاربرد فراوانی دارد و می‌تواند در انواع صنایع به کار گرفته شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *