سقف عرشه فولادی

احتمالا تاکنون سقف‌های فلزی شیاردار که دارای الگوهای ذوزنقه‌ای هستند، در برخی از ساختمان‌ها مشاهده کردید. این سقف‌ها همان عرشه فولادی هستند که به کمک ورق یا تیرآهن فولادی، به خوبی حمایت می‌شوند. هر چند که تنها برای سقف ساختار کاربرد ندارند و ممکن است به تشخیص سازندگان لازم باشد تا آن‌ها را در کف نیز استفاده کرد. سقف عرشه فولادی در کنار بتن به عنوان پشتیبان ساختمان محسوب شوند. این محصولات از سقف‌های کامپوزیتی محسوب می‌شوند که مهم‌ترین کاری که در ساختمان انجام می‌دهند، تحمل بارهای جانبی در ساختمان است.

با توجه به هزینه، زمان و پیچیدگی عملیات، در گذشته کمتر از این محصولات استفاده می‌شد. با این حال اخیرا به کمک ظهور روش‌های جدیدتر، به کارگیری آن‌ها رواج یافته است.

منظور از عرشه فولادی چیست؟

زمانی که ورق‌های فولادی دارای مقطع خمشی مختلط باشند، به عنوان عرشه فولادی شناخته می‌شوند. معمولا از ورق‌های فولادی گالوانیزه به شکل ذوزنقه و گل میخ برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شود تا مقاومت بیشتری از خود نشان دهند. برای خرید ورق گالوانیزه و اطمینان از کیفیت ورق باید به دنبال فروشگاه‌های معتبر باشید.

مراحل اجرای سقف‌های عرشه‌های فولادی باید به درستی رعایت شود، هر چند که شرایط نصب سقف در این روش با بقیه سقف‌ها متمایز است، با این حال ابتدا آرماتوربندی و بتن ریزی انجام می‌شود تا پس از آن بتوان برای نصف عرشه فولادی اقدامات لازم را انجام داد.

از آنجایی که سقف عرشه فولادی در مقایسه با سایر سقف‌هایی که برای ساختمان‌های اسکلت فولادی به کار می‌رود سبک‌تر است و وزن کمتری دارد، توصیه می‌شود که از عرشه‌های فولادی استفاده شود تا سرعت بالا برود. هر چقدر که سرعت ساخت بالا باشد، نیاز به هزینه‌ها و روش‌هایی که وقت گیر هستند، کاهش می‌یابد.

عرشه فولادی

بررسی مزیت‌های عرشه فولادی

برخی از مهم‌ترین ویژگی این محصولات شامل این موارد است:

1- سرعت انجام عملیات نسبت به سایر سقف‌ها به کمک این محصول بیشتر است. این باعث کاهش زمان پروژه و در نتیجه کاهش هزینه است. به عبارت بهتر در یک روز می‌توان چیزی نزدیک به 500 تا 1000 متر مربع از یک سقف را تکمیل کرد.

2- از دیگر مزایای مهم عرشه‌های فولادی این است که به کمک آن‌ها می‌توان در مصرف بتن صرفه جویی کنید. از طرفی با توجه به وزن کمتری که نسبت به بتن دارند، ساختمان استحکام بیشتری خواهد داشت و اصطلاحا در کوتاه مدت دچار مردگی نمی‌شود.

3- استفاده از ماشین آلات صنعتی و کاهش دخالت مستقیم انسان، باعث کاهش خطا و افزایش کیفیت نتیجه کار می‌شود.

4- مسئله دیگری که درباره عرشه‌های فولادی وجود دارد این است که فواصل فولاد در اسکلت ساختمان به خوبی قابل تنظیم خواهد بود. در نتیجه از فولاد کمتری استفاده خواهید کرد. این خود باعث کاهش چشمگیر هزینه‌ها خواهد شد.

5- عرشه فولادی در آتش سوزی و حوادث طبیعی مانند زلزله، به خوبی مقاومت می‌کند و سقوط آن‌ها با احتمال کمی رخ می‌دهد. با توجه به امنیت قابل توجه این مصالح، میزان آسیب وارد شده توسط آن، ناچیز خواهد بود.

6- اگر از عرشه فولادی برای ساختمان استفاده کنید، قادر خواهید بود تا در یک زمان تمامی طبقات را بتن ریزی کرده و در عین حال در فضا صرفه جویی می‌کنید. با این کار فضای قابل توجهی برای دپو و نگهداری آن اشغال نمی‌شوند.

7- اگر شرایط ساختمان به شکلی است که باید مرتب به تاسیسات دسترسی داشته باشید، عرشه فولادی گزینه بهتری نسبت به سایر مصالح است.

8- با توجه به ساختار و مقاومت این محصول، می‌توانید اطمینان داشته باشید که در برابر لرزش و انتقال صدا، عملکرد خوبی از خود ارائه می‌دهد.

9- اگر از نظر فنی و مدیریت کیفی این محصول را مد نظر قرار دهید، می‌توانید از شرایط استاندارد آن اطمینان داشته باشید.

مهم‌ترین معایب عرشه فولادی چیست؟

عرشه فولادی در کنار تمام مزایایی که ارائه می‌دهد، معایبی نیز دارد که برخی از آن‌ها شامل این موارد است:

1- زمانی که لازم است در اسکلت بتنی ساختمان از این موارد استفاده کنید، نیاز است تا تمهیدات و تجهیزات خاصی برای آن در نظر بگیرید. این باعث می‌شود که شرایط راه اندازی و نصب کمی دشوار باشد.

2- شاید بگویید که سرعت اجرا بسیار زیاد است، اما مسئله اصلی فراهم کردن شرایط نصب است. به این دلیل که پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. پس بسیار مهم است که طبق مقررات و دستورالعمل‌های ذکر شده در آیین نامه از آن‌ها استفاده شود.

3- اگر با اشتباه محاسباتی نتوانید فواصل تیر ریزی را مشخص کنید، با انتخاب اشتباه ضخامت ورق‌های فولادی، این احتمال وجود دارد که شرایط نصب عرشه فولادی نیز تحت تاثیر قرار گیرد.

4- اگر فلز دچار خوردگی شود، به خوبی قابل مشاهده خواهد بود و همچنین در صورتی که برای نصب نیاز به جوشکاری باشد، وجود مهندس ناظر ضروری است.

عرشه فولادی

حفاظت و پوشش عرشه فولادی

همانطور که به آن اشاره کردیم، یکی از معایب عرشه‌های فولادی این است که در معرض اکسیژن و آب یا سایر عوامل آلاینده محیطی، دچار خوردگی خواهد شد. به همین دلیل به منظور افزایش بهره برداری از آن توجه به پوشش عرشه بسیار مهم است.
برای افزایش طول عمر این محصول و مقاومت در برابر خوردگی، توصیه می‌شود که از روی خام یا گالوانیزه استفاده شود. شرایط گالوانیزاسیون روی کمک می‌کند تا عرشه فولادی در شرایط مختلف آب و هوایی مقاومت بهتری از خود نشان دهد. در نتیجه احتمال زنگ زدگی و خوردگی در کوتاه مدت کاهش خواهد یافت.

مراحل پیاده سازی عرشه‌های فولادی

برای نصب سقف عرشه فولادی مراحل زیر انجام می‌شود:

در مرحله اول ورق‌های کامپوزیت و دپو را به کارگاه منتقل می‌کنند. این فرایند کاری توسط نیروی انسانی و به کمک بالابرهای مکانیکی انجام می‌شود. عرشه‌های فولادی شامل گیره‌های نر و ماده هستند که توسط نیروی انسانی مجرب قابل نصب و راه اندازی خواهند بود. پس از اجرای این مرحله رفت و آمد به خوبی انجام خواهد شد. فرایند نصب گل میخ، گل میخ به منظور اتصال عرشه‌های فولادی بر روی تیر است. این موجب کاهش وزن تیرهای فولادی خواهد شد.

پس از آنکه میلگردها توسط روش معینی به هم متصل می‌شوند، بتن ریزی انجام می‌گیرد. نقش میلگرد در طول عمر ساختمان‌ بسیار زیاد است و نمی‌توان از اهمیت آن غافل شد.
با توجه به مزایای عرشه فولادی، بسیاری ترجیح می‌دهند که از آن‌ها برای ساختمان‌های خود استفاده کنند. هر چند که قیمت این عرشه‌ها با توجه به اجزای سازنده آن و دستمزد دریافتی متفاوت خواهد بود. با این حال بهتر است این کار را به کسانی بسپارید که از تجربه و تخصص کافی در این زمینه برخوردار می‌باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *