ورق گالوانیزه

شاید برایتان جالب باشد که بدانید که ورق‌های گالوانیزه در چه سالی و توسط چه کسی وارد صنعت شد. ورق‌های گالوانیزه با پوشش آهن و با غوطه ور شدن در مواد مذاب روی در سال 1742 توسط شیمیدان  فرانسوی ملوین وارد این حوزه شد و به خوبی درخشید. فرآیند گالوانیزه کردن از میان صدها شیوه موجود در برابر خوردگی‌ها و زنگ زدگی در سن حدوداً 140 سالگی پشت سر نهاده و موفقیت‌های تجاری زیادی دست پیدا کرده است.

ورق‌های گالوانیزه در واقع آهنی است که با روی پوشش داده شده است. از خصوصیات‌های منحصر به فرد این نوع ورق‌های می‌توان به ضد زنگ زدن این نوع ورق‌های اشاره نمود که در اثر شکسته شدن و یا خوردگی از بین نخواهد رفت. ورق‌های گالوانیزه از ورق‌های سرد روغنی ساخته می‌شوند و عملیات که بر روی سطح آن‌ها انجام می‌شود نسبتا طولانی است تا باعث مقاومت بیشتر ورق در برابر زنگ زدگی شود. 

کتینگ چیست‌؟

هر چه از میزان فلز روی که توسط روی آن را پوشش می‌دهد بیشتر باشد اصطلاحا می‌گویند ورق از کتینگ بیشتری برخوردار است. وجود آهن در آهن گالوانیزه به این صورت است که بین آهن و روی پیلی الکتروشیمیایی به وجود می‌آید که روی جایگزین آهن مانند آند و آهن جایگزین روی به عنوان کاتد مورد استفاد قرار می‌گیرد. روی در آند اکسیده می‌شود به همین دلیل فلزی فعالتر از آهن تبدیل می‌شود.

واردات ورق‌های گالوانیزه 

واردات ورق‌های گالوانیزه امروزه در کشور به طور چشمگیری رو به افت است. در حالی که کشور ایران یکی از بزرگترین کشورها در عرصه صادرات انواع ورق‌های ارگانیزه بود.

 یکی از عمده‌ترین دلایل کاهش واردات ورق‌های ارگانیزه می‌توان تحریم‌های که از طرف کشورهای پیشرفته و توسعه یافته که علیه ایران هستند و افزایش دلار می‌باشد.

همه چیز در مورد ورق گالوانیزه

کاربردهای ورق‌های گالوانیزه 

ورق‌های گالوانیزه کاربردهای متفاوتی دارند اعم از:

ورق‌های گالوانیزه در صنعت 

این ورق‌ها در صنعت از جمله صنایع کشتی سازی، خودرو سازی، صنایع کشاورزی، هواپیماسازی، صنعت فولاد و سایر صنایع دیگر کاربرد دارد. 

ورق‌های گالوانیزه در حمل و نقل 

در صنعت حمل و نقل از ورق‌های گالوانیزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این صنعت از قبیل تجهیزات کارگاه ها، ایستگاه‌های مسافربری و باربری مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در این صنعت خودروسازی و هواپیما نیز کاربرد زیادی دارد.

لوله کشی 

در قدیم برای جلوگیری از سرما زدگی اطراف لوله‌ها را که از جنس چدن سرب بودن را می‌پوشاندند  این لوله‌ها عمدتا برای لوله کشی آب سرد کاربرد داشت. در اوایل دهه بیست و یکم لوله گالوانیزه به علت افزایش عمر بیشتر جای خود را به لوله‌های چدن و سرب داد. بعد از جنگ جهانی دوم استفاده از لوله‌های مس و پلاستیک برای شبکه لوله کشی آب داخل ساختمان‌ها متداول شد اما لوله‌های گالوانیزه به علت مقاومت بالا همچنان در شبکه‌های لوله کشی فضای باز و شرایط نامساعد آب و هوایی قرار دارند.

سیم بکسل 

به کار بردن پوشش‌های فلزی که از جنس روی داغ برای محصولاتی از جمله طناب که در شرایط فشار عصبی قرار می‌گیرد باعث می‌گردد کاهش میزان مقاومت فولاد می‌شود و آن را شکننده می‌کند. به همین خاطر برای محصولاتی که از قبیل کابل برق، قفل و پنجره، مصالح متصل کننده ساختمانی و فولاد ضد زنگ استفاده می‌شود.

گاردریل گالوانیزه

امکانات و وسایل زمین بازی 

برای وسایل زمین بازی مثل سالن‌های ورزشی، چرخ‌های فلزی، قفسه دوچرخه ها، طناب بازی و سایر تجهیزات و امکانات دیگر که توسط فلز ساخته می‌شود و باید در برابر زنگ زدگی مقاومت بالایی برخوردار باشد بنابراین فولاد گالوانیزه می‌تواند برای مورد ذکر شده گزینه مناسبی باشد.

گاردریل گالوانیزه 

برای مراقبت و نگهداری کنار جاده‌ها از در بعضی از موارد برای جدا کردن لاین‌های رفت و برگشت از نرده‌هایی استفاده می‌شود که به دو صورت است بتنی و نرده‌های فلزی گالوانیزه که این نمونه بیشتر مورد استفاده قرار می‌ گیرد. قطعاتی که در گاردریل گالوانیزه به کار می‌رود به دو روش گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد که با استفاده از فلز پوشش داده شده است. 

براساس تحقیقات و مطالعات صورت گرفته شده و طبق قوانین و دستورالعمل‌های وزارت راه کشور، برای مقاومت و پایداری بیشتر قطعات گاردریل فرایند آبکاری بعد از پرش و فرم دهی انجام می‌شود. 

با این عملیات مکان‌هایی که برش و سوراخ کاری نیز پوشش داده شده است از میزان آسیب‌ها و خوردگی‌ها کاسته می‌شود. همچنین موارد استفاده از ورق‌های گالوانیزه آماده بیشتر در جاده‌های مناطق خصوصی از قبیل کارخانه ها، جاده‌های موقت، مزارع مورد استفاده قرار می‌گیرد که بسیار مقرون به صرفه نیز می‌باشد.

برای تولید و ساخت گاردریل‌ها که توسط ورق‌های گالوانیزه که حالت چسبنده دارند و همچنین از انعطاف پذیری فوق العاده ای نیز برخوردار هستند اما در زمان برخورد وسیله نقلیه با گاردریل کنار جاده انرژی که از برخورد با ضربه جذب کرده از خارج شدن خودرو جلوگیری می‌کند. به کار بردن این نوع از گاردریل‌ها که از ورق‌های گالوانیزه فرم داده شده استفاده می‌شود از جان مسافران محافظت و مراقبت می‌کند و مانع از صدمات و آسیب‌های جدی به آن‌ها می‌گردد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *