ورق‌ های آلومینیومی

آلومینیوم، فلزی فراوان، در دسترس و پرکاربرد است. به همین دلیل است که امروزه صنایع مختلف از ورق‌ های آلومینیومی با اهداف گوناگونی استفاده می‌کنند. از شمش گرفته تا میله، ورق و فویل همگی را می‌توان به کمک ورق آلومینیوم تولید کرد. در حال حاضر صفحات، ورق‌ های آلومینیومی و یا انواع ورق‌های فولادی بیشترین کاربرد را دارند و از صنایع تا موارد تزیینی قابل استفاده خواهند بود.

ورق آلومینیومی چیست؟

صفحات آلومینیوم با فرم اولیه خام تحت فشار قرار می‌گیرند تا به شکل ورق در بیایند. از نظر مشخصات فنی می‌توان گفت که آن‌ها بسیار نازک و سبک ساخته می‌شوند. با این حال به اندازه کافی محکم هستند تا در کنار سهولت در نصب و نگهداری، قابلیت تطبیق پذیری بالایی داشته باشند. همچنین آن‌ها دارای خواص ممتازی می‌باشند که باعث شده به طور گسترده در طیف عظیمی از برنامه‌های خانگی، کاربردهای تولیدی، برنامه‌های صنعتی و کشاورزی قابل استفاده باشند.

طبیعت بسیار سبک ورق‌ های آلومینیومی می‌تواند به ایجاد ماده‌ای ماندگار برای استفاده در فضای باز یا سایر محیط‌های چالش برانگیز موثر عمل کند.
وزن سبک آن باعث شده تا برای تولید قوطی‌های نوشیدنی، ظروف غذا و سایر محصولات روزمره مناسب باشد.

به عنوان مثال در مصارف خانگی برای ساخت کانال کولر یا در صنعت خودروسازی از آن برای ساخت بدنه اتومبیل استفاده می‌شود. همچنین می‌توان ورق‌های آلومینیومی را به منظور بسته بندی صنایع غذایی و آشامیدنی به کار گرفت. از این ورق‌ها همچنین در ساخت لوازم آشپزخانه، صنعت ساخت و ساز و مسکن و موارد دیگر استفاده می‌شود.

ورق‌های آلومینیوم به کمک پیچ و پلاک فلزی و یا روش‌هایی مانند جوشکاری قابل نصب و اتصال هستند. با توجه به مقاومت آن‌ها در برابر خوردگی، گزینه‌های مقرون به صرفه ای به شمار می‌آیند.

کاربرد ورق‌ها بر اساس ضخامت

موارد استفاده از ورق آلومینیوم به ضخامت آن بستگی دارد. به عنوان مثال از نمونه‌های نازک تر برای ساخت وسایل کوچک و ظریف استفاده می‌شود. همچنین اگر به مصارف فویل آلومینیوم دقت کنید، می‌بینید که برای بسته بندی مواد غذایی و آشامیدنی مناسب هستند.
ورق‌های ضخیم‌تر برای ساخت پروژه‌های بزرگ‌تر استفاده می‌شوند. به عنوان مثال برای ساختمان سازی یا صنایع اتومبیل سازی، ورق‌های ضخیم گزینه بهتری هستند.

ورق

نحوه انتخاب ورق آلومینیوم

ابعاد و ضخامت سطح از فاکتورهای اصلی هنگام خرید ورق‌های آلومینیوم می‌باشند. علاوه بر آن مساحت کلی هدف مورد نظر شما نیز مهم خواهد بود. سایر مواد و مصالحی که قرار است در کنار آن به کار ببرید، نقش مهمی در انتخاب نوع ورق مورد نیاز شما خواهند داشت.

به عنوان مثال ورق آلومینیومی آنودایز شده می‌تواند هم در برابر خوردگی مقاومت خوبی ارائه دهد و هم از نظر زیبایی شناختی، عنصر مناسبی برای طراحی‌های بیرونی خواهد بود. این در حالی است که ورق‌های خام و ناتمام، پس از کامل شدن شکل گیری و ساخت، می‌توانند با استفاده از روکش‌های مختلفی محافظت شوند.

برخی از صفحات آلومینیومی به شکلی ساخته شده اند که برای اتصال لازم است از پرچ و یا جوشکاری آن‌ها استفاده کرد. با توجه به ویژگی‌هایی که این ورق فلزی از خود ارائه می‌دهد، بسیار کاربرپسند است و همچنین شکل پذیری بالایی دارد. از این رو می‌توان با برش آن در اندازه‌های متنوع، در اهداف مختلف از آن استفاده کرد.

معمولا ورق‌های آلومینیومی به ضخامت 1 تا 2 میلی متر بریده می‌شوند. هر چند در وزن مشخص می‌توان آن‌ها را به راحتی به کمک ابزار دستی تغییر داد. هر چند برای صفحات ضخیم تر به ماشین آلات خاصی نیاز است تا ورق‌ها به شکل دلخواه تغییر کنند.

بررسی انواع ورق‌ های آلومینیومی

انواع مختلفی از ورق‌های آلومینیوم برای خرید در بازار وجود دارند که متداول‌ترین آن‌ها شامل این موارد است:

ورق‌های آلومینیومی سوراخ دار

از توری‌های آلومینیومی در طراحی‌های داخلی و خارجی استفاده می‌شود. به عنوان مثال ممکن است در ساخت انواع مختلف کف، سقف، دیوارهای حفاظتی، پانل‌های تزیینی و سایر کاربردهای معمولی مثل صنایع غذایی، محیط کارخانه و یا آزمایشگاه استفاده شود. نکته‌ای که وجود دارد مناسب بودن قیمت ورق و آلومینیوم برای پروژه‌های مختلف است.

ورق‌های آلومینیومی شطرنجی

صفحات شطرنجی آلومینیومی، پانل‌هایی از ورق فلزی هستند که شامل یک الگوی برجسته در سراسر ورق می‌باشند. این الگو تقریبا با ارتفاع حدود 1.5 میلی متر وجود دارد. این صفحات آجدار کاربرد زیادی در صنعت دارند. هر چند که نسخه‌های فولادی آن نیز در بازار وجود دارد.

این ورق‌ها نسبتا ضخیم و محکم هستند. به همین دلیل برای افزایش مقاومت در برابر ضربه و تحمل بار، در بخش‌های داخلی و خارجی مناسب هستند. این ورقه‌های آلومینیومی در پارکینگ‌ها و مکان‌هایی که تردد اتومبیل زیاد است، به منظور کاهش سرعت، بسیار مناسب هستند. الگوی برجسته این ورق‌ها می‌تواند آسیب سطح را پنهان کرده و همچنین در برابر لغزش تحمل خوبی ارائه دهد.

ورق

ورق آلومینیومی آنودایز شده

آنودایزینگ یک فرایند الکتروشیمیایی است که به منظور افزایش ضخامت لایه اکسید روی سطح فلزی از آن استفاده می‌شود. ورق‌های آنودایز شده آلومینیومی نه تنها در برابر خوردگی بلکه در برابر ساییدگی مقاومت می‌کنند.

از آنجایی که صفحات آنودایز شده در رنگ‌های مختلفی دیده می‌شوند، برای تابلوهای تزیینی، قطعات خودرو، تلفن‌های هوشمند، ابزارهای مختلف، وسایل آشپزی، ورزشی و معماری کاربرد فراوانی دارند.

ورق‌های آلومینیومی کامپوزیت

این صفحات که اغلب به اختصار به آن‌ها ACP و یا ACS گفته می‌شود شامل روکش سیم پیچ هستند که خارج از هسته ای غیر آلومینیومی متصل شده اند. اکثر آن‌ها به عنوان پانل‌های سبک اما محکم برای روکش‌های فلزی، نمای ساختمان و یا برای پانل‌های عایق و تاشو به کار گرفته می‌شوند.

این ورق‌های کامپوزیت بسیار سبک تر از مدل‌های دیگر هستند. این مسئله باعث می‌شود که نصب و نگهداری آن‌ها راحت تر انجام شود. این مدل‌ها عایق ضد آب هستند و برای کارهایی که نیاز به طراحی پیچیده ای دارند، گزینه خوبی هستند.

خواص ورق آلومینیوم

ورق‌های آلومینیومی یکی از پرکاربردترین مواد در بحث مهندسی هستند. آن‌ها نسبت به گزینه‌های دیگر ارزان بوده و به همین دلیل یک راه مقرون به صرفه برای بسیاری از عملیات به شمار می‌آیند. با توجه به مقاومت این مصالح در برابر خوردگی و زمانی که در معرض رطوبت قرار می‌گیرند، می‌توان با توجه به هدف مصرف از هر یک از این ورق‌ها استفاده کرد.

ورق آلومینیومی ضد حریق است. آن‌ها برای بسته بندی مواد غذایی مناسب هستند، به این دلیل که در معرض این مواد باعث تغییر بود و طعم آن نمی‌شوند.  از طرفی خاصیت‌های دیگر مانند رسانایی برای گرما و برق، باعث شده تا به یکی از پرکاربردترین مواد تبدیل شوند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *