ورود صنعت فولاد

فولاد یکی از مهم‌ترین صنایعی است که می‌توان از آن در سراسر جهان نام برد بیش‌تر کشور‌هایی که از پیشرفت‌های خوبی بهره برده‌اند به نوعی می‌توان گفت که از صنعت فولاد بی بهره نبوده‌اند. محصولات فولادی بهترین گزینه برای ساخت و ساز هستند.

صنعت فولادبرای این که بتواند هر کشوری را از لحاظ پیشرفت به سمت صعود برساند بسیار اهمیت دارد. در تمامی‌ کشور‌‌‌‌ها و حتی در ایران نیز از این صنعت پر کاربرد بسیار استفاده می‌شود. صنعت فولاد در بیش‌تر قسمت و بخش‌های کشور حائز اهمیت است و از اهمیت زیادی برخوردار است حتی برخی از صنایع را نیز به این صنعت یعنی صنعت فولاد مربوط می‌کند.
ورود صنعت فولاد از سالیان دور در زمانی که هنوز از جنگ جهانی دوم خبری نبود شکل گرفته بود، اما در ایران هنوز از این صنعت استفاده نشده بود یعنی دانش این صنعت وارد ایران نشده بود. بنابراین با گسترش علم در کشور‌های دیگر در ایران نیز برای برخی از کار‌هایی که باید صورت می‌گرفت به این صنعت بسیار نیازمند بود. بنابراین زمان ورود صنعت فولاد به ایران و اولین شرکتی که در ایران به عنوان شرکت فولاد تاسیس شد به بعد از زمان جنگ جهانی دوم بر می‌گردد.

تاریخچه فولاد

البته در ایران دانش این صنعت وجود نداشت بنابراین لازم دانسته شد که از شرکت‌های کشور‌های خارجی برای استفاده از این صنعت کمک و یاری بگیرند. یکی از شرکت‌هایی که از آن‌‌‌‌ها برای این صنعت استفاده شد کشور آلمان بود البته شرکتی بود که در کشور آلمان از صنعت فولاد به خوبی بهره برده بود.

اولین شرکتی که توانست در داخل ایران این صنعت را گسترش دهد شرکتی بود که دولتی نبود و شاید برای‌تان جالب باشد که این شرکت یک شرکت خصوصی بود که این صنعت را وارد ایران کرد. هنگامی‌ که این شرکت خصوصی فعالیت خود را آغاز کرد شرکت‌های دولتی نیز در این راه قدم برداشتند و شرکت‌های دولتی فولاد نیز به وجود آمدند و به نوعی صنعت فولاد در ایران رو به پیشرفت و‌ ترقی رسید.

در این زمان بود که ایران توانست در زمینه فولاد به زمینه‌های مهمی‌ در این صنعت دست بیابد. شرکتی که در ایران به وجود آمد توانست محصولات دیگری را نیز به وجود بیاورد این محصولات به این شکل بودند که موادی مانند سنگ آهن، ذغال سنگ، و سنگ آهک را تولید کردند.

در این زمان بود که صنعت فولاد توانست به اوج خود برسد زمانی که توانست درخواست‌های زیادی را دریافت کند و به این درخواست‌‌‌‌ها در این صنعت جامع عمل بپوشاند.

پروفیل های ضد زنگ در خطوط نقاله

موقعیت ایران در صنعت فولاد

یکی از این درخواست‌هایی که از این شرکت‌‌‌‌ها می‌شد این بود که برای استفاده از این صنعت یعنی آهن و فولاد و استفاده از مواد آن‌‌‌‌ها درخواست‌های زیادی می‌شد. در این هنگام بود که کشور ایران توانست تخصص خوبی را در این زمینه به دست بیاورد و بتواند به خوبی در این زمینه به فعالیت بپردازد. بنابراین هنوز نیز ایران به سمت کشور‌های حرفه‌ای در این زمینه نرسیده بود اما می‌توان گفت که نسبت خوبی را برای این کار برقرار کرده بود.

صنعت فولاد در بیش‌تر قسمت‌‌‌‌ها و بخش‌‌‌‌ها استفاده می‌شد بیش‌تر این صنعت‌‌‌‌ها به صنعت‌های تجاری بر می‌گشت بعد از آن نیز کم کم به همه صنعت‌‌‌‌ها راه پیدا کرد. توانست راه و مسیر خود را در این صنعت‌های گوناگون به دست بیاورد. همه این اتفاقات زمانی به وقوع پیوست که هنوز در ایران انقلاب اسلامی‌ شکل نگرفته بود.

بعد از این که انقلاب اسلامی‌ در ایران شکل گرفت تغییرات اساسی دیگری بر روی این شرکت و این صنعت ایجاد شد یکی از این تغییرات این بود که نام این شرکت تغییر پیدا کرد و اکنون شرکت فولاد در زیر مجموعه‌ای از وزارت صنایع و معادن قرار دارد و به نوعی دیگر به حالت منفرد قرار ندارد و می‌توان گفت که زیر نظر این صنعت به کار خود ادامه می‌دهد. شرکت فولاد از بر‌ترین شرکت‌های تولید ورق‌ گالوانیزه به شمار می‌آید.

برای این که بتواند بازار خوبی را برای این صنعت در داخل ایران و همین طور در کشور‌های خارجی نیز به وجود بیاورد اقدام به بازاریابی از همان سال‌‌‌‌ها کرده است. با این کار می‌تواند سود خوبی را برای شرکت و برای کشور به وجود بیاورد زمانی که جنگ در ایران شروع شد به نوعی تبعات آن را نیز برای این صنعت به همراه داشت. یکی از این تبعات به این صورت بود که میزان تولید فولاد در این زمان به کم‌ترین میزان خود رسید اما بعد از این که جنگ به اتمام رسید توانست دوباره خود را به میزان بالایی به سمت سود دهی برساند.

تاریخچه فولاد

در جدولی که برای میزان تولید فولاد برای کشور‌های سراسر جهان ایجاد شده است ایران نیز در این جدول نام خود را به ثبت رسانده است. البته این جدول برای این است که بخواهند میزان تولید را‌ اندازه گیری کنند و کشور‌هایی را که در مرحله نخست قرار دارند را در این جدول مشخص کنند. بنابراین می‌توان گفت که ایران در این جدول می‌تواند در رده بیست و دوم در این جدول جهانی قرار بگیرد. که این رتبه جای بسی خوشحالی را می‌تواند برای تمامی‌ ایرانیان داشته باشد.

البته باید تلاش‌های بیش‌تری در این صنعت انجام شود تا به توان بر حسب تولید در رتبه بهتری در این جدول جهانی قرار بگیریم و بیش‌ترین تولید فولاد را به خود اختصاص دهیم. کشور‌هایی که بیش‌ترین تولید را به خود اختصاص داده‌اند به نوعی می‌توان گفت که از میزان استفاده بالایی نیز از فولاد برای صنعت‌های خود بهره می‌برند. حتی می‌توانند برای این که سود بیش‌تری نیز به دست بیاورند از فولاد به عنوان بخشی از صادرات خود به کشور‌هایی که تولید کمی‌ دارند یا این که از این صنعت هنوز بهره‌ای نبرده‌اند ارسال کنند و بتوانند سود خوبی را از این طریق کسب کنند.

بنابراین هر چه تولید در زمینه انواع ورق‌های فولادی و محصولات این حوزه بیش‌تر باشد، می‌توان گفت که این صنعت توانسته است از پیشرفت خوبی در این زمینه به دست آورده باشد. بنابراین این تولیدات در صنعت فولاد به این صورت تخمین زده می‌شود که آن را به صورت سالیانه‌ اندازه گیری می‌کنند و میزان آن را در نظر می‌گیرند به این صورت که به آن میزان تولید سالیانه گفته می‌شود. این میزان بسیار برای کشور‌هایی که در این زمینه که در رقابت برای تولید هستند بسیار اهمیت دارد زیرا تولید سالیانه است که میزان پیشرفت کشور‌‌‌‌ها را در صنعت فولاد مشخص می‌کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *