ورق‌های گالوانیزه

یکی از موضوعاتی که برای بشر امروز اهمیت دارد استفاده از منابع طبیعی است. استفاده از منابع طبیعی می‌تواند برای افرادی که می‌خواهند زندگی آسوده‌تری داشته باشند اهمیت دارد.

یکی از مسائلی که در این مسیر وجود دارد این است که از این منابع به روش‌های متنوعی استفاده شود و هدر ندادن آن می‌تواند برای افراد مهم باشد و اصولا با پیشرفت علم، می‌توانند استفاده‌های بهتری از منابع طبیعی ببرند و یا حتی می‌توانند با استفاده از علم، دورریزهای منابع طبیعی را کم‌تر کنند.

انسان‌ها در طول سالیان دراز در پی این موضوع بوده‌اند که با استفاده از مسائلی که در طبیعت وجود دارد بتوانند زندگی خود را بهبود ببخشند و در این بین کشف آهن، زندگی بشر را از این رو به آن رو کرده است. آهن از نظر فراوانی در رده ششم قرار دارد و می‌توان گفت که یکی از عناصر اصلی سازنده هسته بیرونی و درونی زمین است و می‌توان گفت که چهارمین عنصر متداول در پوسته زمین می‌باشد.

در حدود 1400 سال پیش از میلاد از سازه‌های آهنی استفاده می‌شده و تاریخ نشان می‌دهد که اولین قلمرو برای استفاده از آهن، هیتی‌ها در ارمنستان بوده‌اند. آهن را می‌توان به رنگ‌های متفاوت در طبیعت مشاهده کرد و رنگ خودش به تنهایی، نقره‌ای براق مایل به خاکستری است و می‌توان گفت عموما دارای سطح صافی است و زمانی که در معرض هوا قرار می‌گیرد به رنگ‌های قرمز یا قهوه‌ای می‌گراید.

ورق گالوانیزه

برای اینکه بتوانند از تماس آهن با هوا جلوگیری نمایند، می‌توانند از روش‌های متفاوتی بهره بگیرند که یکی از روش‌های ساده برای این کار، رنگ کردن رویه‌های ورق آهن است.

استفاده از روی برای روکش ورق‌های آهن و یا همان گالوانیزه می‌تواند، این امکان را به ما بدهد که از آن برای وسیله‌هایی استفاده کنیم که نیاز به این سازه‌های آهنی دارد. کاربرد و مزایای ورق‌های گالوانیزه بسیار زیاد است. برای مثال می‌توان از ورق‌های گالوانیزه برای، ساخت لوازم خانگی برقی مانند یخچال و لباسشویی و هر وسیله‌ای که با آب، سروکار دارد می‌توان استفاده کرد. خرید ورق گالوانیزه متقاضیان زیادی از صنایع مختلف دارد.

در این مورد می‌توان گفت که حتی اگر این پوشش روی ترک هم بخورد، مشکلی برای آهن به وجود نمی‌آید و می‌تواند از زنگ زدن مصون بماند. کاری که این پوشش انجام می‌دهد این است که با استفاده از ویژگی‌هایی که دارد، از زنگ زدن و اکسید شدن هر چیزی جلوگیری می‌کند.

سنگ آهن پیوند الکتروشیمیایی بین ورق‌های روی و فلز آهن ایجاد می‌کند که می‌توانند بسیار مهم باشد و در این مورد می‌توان به این موضوع اشاره کرد که با استفاده از این کار خواص الکتروشیمیایی فلز آهن نیز تغییر می‌کند و در این مورد می‌توان به این موضوع اشاره کرد که با استفاده از این روش‌ها است که افراد می‌توانند از این فلز علاوه بر اینکه از استحکام آن استفاده می‌کنند، آن را نیز نسبت به رطوبت مقاوم‌تر می‌کنند.

فلز روی چگونه از زنگ زدن آهن جلوگیری می‌کند؟

با استفاده از فلز روی به عنوان پوشش می‌توان از اکسید شدن آهن جلوگیری کنیم که این کار به دو روش انجام می‌شود یکی این که فولاد را در فلز روی مذاب غوطه ور نماییم و کار دیگری که انجام می‌شود به این صورت است که با استفاده از پیوند‌های الکتروشیمیایی می‌توان پیوند را بین این فلز و فلز‌های دیگر برقرار کرد.

ورق گالوانیزه

این پیوند به این صورت انجام می‌شود که می‌توان گفت جریان الکتریکی بین آهن و روی ایجاد می‌شود و از آن جا که فلز آهن در جدول مندلیف پایین‌تر است روی قرار دارد، وزن آن بیشتر می‌شود که یکی از علت‌های وزن بیشتر می‌تواند به دلیل وجود پروتون بیشتر باشد که در این مورد می‌توان به این موضوع اشاره کرد که فلز روی، سبک‌تر است و میزان پروتون آن کمتر می‌باشد بنابراین در یک واکنش شیمیایی، فلز روی نقش آند و فلز آهن نقش کاتد را ایفا می‌کند که در این مورد می‌توان به این نکته اشاره کرد که با استفاده از این کار می‌توان خراش‌هایی را که روی ورق‌های گالوانیزه می‌افتد را درست کرد و دوباره به حالت اول برگرداند.

در برخی از موارد نیز، ناهمواری‌های سطح انواع ورق‌های فولادی به صورتی است که نمی‌توان با استفاده از روش غوطه ور کردن، آن‌ها را ضد زنگ کرد که در این صورت می‌توان از این واکنش شیمیایی که بین فلز روی و آهن ایجاد می‌شود بهره گرفت.

به ورق‌هایی که به صورت گالوانیزه ایجاد می‌شوند حلبی گفته می‌شود و زمانی که روی آن‌ها کوچک‌ترین خراشی ایجاد شود، خاصیت ضد زنگ خود را از دست می‌دهد و نیاز است که دوباره آن را با استفاده از روش‌های موجود، گالوانیزه کرد.

استفاده از این ورق‌های گالوانیزه که با استفاده از فلز روی ضد زنگ شده‌اند نمی‌تواند برای استفاده جهت بسته بندی غذا مورد استفاده قرار بگیرد و در عوض فلز قلع می‌تواند گزینه مناسبی برای این کار باشد، زیرا اسیدی که در مواد غذایی وجود دارد، با فلز قلع واکنش نشان نمی‌دهد و در این مورد می‌توان گفت که با فلز روی واکنش می‌دهد و سبب ایجاد فساد در مواد غذایی می‌شود و یون‌های روی را وارد مواد غذایی می‌کند در واقع حلبی همان، فولادی است که با قلع، ضد زنگ شده است و برای مصارف بسته بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *