پروفیل‌های فولادی ضد زنگ

اشتباه نیست اگر بگوییم فولاد ضد زنگ ماده‌ای است که همگام با تاریخ پیش رفته است، زیرا این ماده از دهه ۱۹۶۰ در صنایع ساختمانی و انواع دیگر آن مورد استفاده قرار گرفته است. در سال‌های اخیر نیز پروفیل‌های فولادی ضد زنگ به عنوان یک جایگزین مطلوب برای انواع فلزات آهنی در ساخت و ساز مورد استفاده قرار گرفته‌اند و از محبوبیت بالایی میان مهندسان و سازندگان برخوردار شده‌اند.شاید دلیل آن زیبایی عناصر فولادی است که می‌توان از آن به عنوان یک عنصر مهم در ساختمان سازی استفاده کرد.

امروزه انواع مختلفی از پروفیل‌های فولادی ضد زنگ وجود دارد. پروفیل‌های فولادی ضد زنگ در اشکال خاص و طی فرآیندهای ساخت دقیق تولید می‌شوند. این امر باعث می‌شود که پروفیل‌ها متنوع‌تر از گذشته در بازار عرضه شوند.

مزایای پروفیل‌های فولادی نسبت به کربن

ویژگی‌ پروفیل‌ ساخته شده از فولاد ضد زنگ بسیار وسیع است. فولاد ضد زنگ همان چیزی است که از نام آن بر می‌آید. این محصول در برابر خوردگی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. مواد موجود در پروفیل یک لایه ضد اکسید را در سطح آن تشکیل می‌دهد که از این محصول محافظت می‌کند و در صورت قرار گرفتن آن در معرض عناصری مانند آلاینده‌های محیطی باعث می‌شود که به خودی خود ترمیم شده و یا حداقل از افزایش آن جلوگیری کند. مسئله مقاومت در برابر زنگ زدگی فولاد باعث می‌شود که پروفیل‌های تولید شده از این فلز از نظر بصری جذابیت بیشتری نسبت به کربن داشته باشند.

پروفیل فولادی ضد زنگ

یکی دیگر از مزایای استفاده از پروفیل‌های فولادی ضد زنگ مقاومت آن‌هاست. فولاد می‌تواند مسافت‌های طولانی را بدون تغییر شکل قابل توجه طی کند و به دور از تنش و استرس در حالت اولیه خود باقی بماند. در اصل می‌توان گفت که نسبت به سایر مصالح ساختمانی از استحکام و دوام بالاتری برخوردار است.
محصولات خاصی با درجه بالایی از فولاد ضد زنگ وجود دارد که ضخامت کمتری را نسبت به درجه‌های معمولی آن فراهم می‌کنند. به عبارت بهتر لازم است تولیدکنندگان به میزان مورد استفاده از فولاد ضد زنگ در تولید پروفیل توجه داشته باشند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که پروفیل‌های فولادی ضد زنگ ارائه می‌دهند این است که به شکل ۱۰۰ درصد قابل بازیافت هستند و این مسئله باعث می‌شود که فولاد به عنوان یکی از مصالح سازگار با محیط زیست در ساخت و طراحی مورد استفاده قرار گیرد. ساخت پروفیل‌های فولادی کربن برای کاربردهای معماری استفاده می‌شود.

فلزات و آلیاژهای قابل استفاده در تولید

درجه‌های مختلفی از فولاد وجود دارد که به کمک آلیاژهای مختلف روش‌های تولید و نقاط قوت متفاوتی را در خود جای داده است. برخی از آن‌ها شامل موارد زیر است:
استفاده از فولاد آستنیت برای تولید انواع پروفیل‌ و محصولات فلزی بسیار رایج است. آن‌ها مغناطیسی نیستند و حاوی آلیاژهای آهن کروم، نیکل و منگنز می‌باشند. این مواد می‌توانند در شرایط آب و هوای سرد به خوبی کار کنند و معمولاً در برابر خوردگی بسیار مقاوم هستند.

مارتنزیت یکی دیگر از آلیاژهای ساخته شده از فولاد ضد زنگ است که با استفاده از گرما سخت و مستحکم می‌شوند. این عناصر مغناطیسی با سطح بالاتری از کربن ارائه می‌شوند. به همین دلیل برای پروژه‌هایی که نیاز به ساخت قدرت و استحکام بیشتری دارند، ایده آل محسوب می‌شوند.

فریت یکی دیگر از انواع آلیاژ‌ها با نمرات متفاوتی از فولاد ضد زنگ است که در برابر اکسیداسیون و ترک خوردگی از مقاومت بالایی برخوردار است. هر چند این محصول حاوی کروم و کربن کمتری است و با وزن سبک‌تری ارائه می‌شود، اما در عین حال فولاد ضد زنگ فریتی از خواص مغناطیسی بالایی برخوردار است.

معمولا پروفیل‌های تولید شده از این فلز برای غوطه وری در آب دریا و یا ساخت قطعات خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از جدیدترین محصولات، فولاد ضد زنگ دوبلکس است که ترکیبی از فولاد آستنیت و فریت می‌باشد. پروفیل‌های تولید شده به کمک این فلز می‌توانند مقاومت قابل توجهی در برابر ترک خوردگی و تنش از خود نشان دهند.

پروفیل فولادی ضد زنگ

استفاده از پروفیل‌های فولادی در صنایع مختلف

از آنجایی که فولاد ضد زنگ دامنه وسیعی از صنایع را فرا گرفته است، می‌توان از آن‌ها در کاربردهای مختلفی استفاده کرد. در حال حاضر از بسیاری از این محصولات در طراحی داخلی منازل و محصولات تجاری مسکونی و تاسیسات هنری استفاده می‌شود.

کاربرد پروفیل‌های فولادی در ساخت و ساز

استحکام، دوام ظاهری و زیبایی از جمله ویژگی‌های پروفیل‌های ضد زنگ است که آن‌ها را برای محصولات ساختمانی ایده آل و بی نظیر می‌سازد. بسیاری از مهندسان و معماران ترجیح می‌دهند تا برای ساخت سازه‌های خود از این عناصر استفاده کنند. طراحان از این محصولات برای سیستم‌های نرده محافظ، سایه بان‌های ورودی، راه پله‌ها و به طور کلی عناصر فضای باز استفاده می‌کنند، زیرا نسبت به آن‌ها اطمینان دارند و می‌دانند که در برابر زنگ زدگی به سادگی تسلیم نمی‌شوند.

امروزه بسیاری از تولیدکنندگان اذعان دارند که قادر به ساخت انواع پروفیل‌های فولادی ضد زنگ در شکل‌های مورد نیاز مشتریان برای کاربردهای مختلف هستند. از آنجایی که مزایای استفاده از فولاد ضد زنگ بسیار بالاتر از فولاد کربن است، می‌توان درباره طول عمر و هزینه‌های چرخه عمر آن نیز اطمینان داشت. به بیان ساده‌تر می‌توانید به کمک آن‌ها هزینه‌های عملیاتی و یا حتی هزینه‌های تعمیرات و نگهداری خود را کاهش دهید. علاوه بر این با پایان یافتن عمر آن‌ها می‌توانید با بازیافت فولاد ضد زنگ این محصولات را به چرخه طبیعی بازگردانید.

با تمام ویژگی‌های بیان شده درباره فولاد، دور از ذهن نخواهد بود که بسیاری از مهندسان و سازندگان امروزه ترجیح می‌دهند که از پروفیل‌های تولید شده به کمک این فلز در ساخت محصولات خود استفاده کنند و از مزایای بیشمار آن بهره مند شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *