ورق‌های مسی

یکی از گران‌ترین و پرسودآورترین ورق‌های گالوانیزه در صنعت آهن و فولاد ورق‌های مسی هستند. رول‌های مس و کویل مس از جزای تشکیل شده آلیاژ مس است که در در صنایع مختلف استفاده‌های زیادی از آن می‌شود. در این گفتار قصد داریم که در خصوص ویژگی‌های و فروش ورق‌های مسی بپردازیم.

ورق‌های مسی چیست؟

ورق‌های مسی به ورق‌هایی گفته می‌شود، که دارای صفحه‌های از جنس مس است که دارای ضخامت‌های متنوعی است، امروزه علاوه بر ورق‌های ساده، مدل‌هایی مختلفی از ورق‌های طرح دار و رنگی در بازار موجود است که بیشتر کارها و صنایع دستی از این نوع ورق برای ساخت و تولید محصولات خود استفاده می‌کنند. فروش ورق‌های مسی رنگ دار به وفور در بازار پر رقابت امروزی طرفدار دارد که مورد استفاده طراحان و استادان در این حوزه قرار می‌گیرد.

ورق روی

روش‌های فروش ورق‌های مسی

ورق‌های مسی را در ضخامت‌های مختلفی می‌توان در بازار یافت. برای نمونه می‌توان رول‌های مسی را در صنایع خودروسازی، هواپیماسازی و همچنین صنایع وسایل خانگی به کار برد. ورق‌های مسی به کار رفته در صنایع فوق اصولاً از ضخامت زیادی برخوردار هستند که به طور متوسط ضخامت این نوع ورق‌ها بین 0.3 تا 0.15 میلی متر است.

یک نمونه از کویل‌های مس که به ورق‌های نازک مس اکنون در بازار فرآیند خرید و فروش انجام می‌شود که ضخامتی آن‌ها 0.5 تا 0.1 میلیمتر است و همچنین از ویژگی بارز این نوع از محصولات وجود داشتن انعطاف بسیار بالای آن است که می‌تواند این نوع ورق را از سایر ورق‌های موجود در بازار متمایز کند. ورق‌های مسی را می‌توان با استفاده از یک چاقو یا قیچی کوچک به راحتی برش داد و همچنین فرآیند لحیم کاری را به سادگی بر روی آن‌ها انجام داد.

ورق‌های مسی

تفاوت ورق‌های آلیاژی مس و روی

بهترین ورق‌هایی که می‌توان برای ریخته گری از آن‌ها استفاده نمود وجود رول‌های مسی است.
رول‌های مسی دارای مقاومت و استحکام کششی فوق العاده‌ای برخوردار هستند. همچنین درصد فلز به کار رفته شده در این نوع ورق‌های می‌تواند تاثیر بسزایی در نحوه‌ی ریخته گری داشته باشد.

وجود قطعات ریخته گری دارای ویژگی براده برداری دارد. این ورق‌های می‌توانند به خوبی در معرض فشار مایعات مقاوم و در تولید شیر، تلمبه و قطعات و اجزای کاربراتور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از آلیاژهای خمیری مس و روی

در ابتدای امر آلیاژهای ورق‌های خمیری مس و روی به شکل بلوک‌های گرد و چهارگوش ریخته می‌شوند.
سپس با توسط یکی از روش‌های کشیدن، کوره کاری یا نورد کاری، پرس کاری در قالب به فرم دلخواه و مد نظر شما در می‌آیند. با افزودن سرب به این نوع از آلیاژها که قابلیت براده برداری را بالا می‌برند و به دلیل براده‌های جهنده‌ای که از آن‌ها مجزا می‌شود به آن آلیاژ اتومات نام می‌گیرد.

ورق‌های مسی

ویژگی آلیاژهای ریختگی رول مس

بهترین ویژگی لغزندگی رول‌های مس هستند. اغلب ساخت پوسته‌های یاتاقان مورد استفاده قرار می‌گیرد به علت وجود سربی که در این ورق‌های مسی وجود دارد، می‌توان آن‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن مورد استفاده قرار داد.

این روش برای مدت زمان کوتاهی فرآیند روغن کاری را حذف می‌کند. در صورت تولید یاتاقان‌هایی که از آلیاژ مس ساخته می‌شوند و قابلیت تحمل فشار زیاد را دارند و همچنین از مقاومت زیادی نیز برخوردار هستند. رول‌های مس در برابر اسید سولفوریک یا اسید‌های چرب و اسید کلریدریک که به صورت مایع است از مقاومت و استحکام مناسب و بالایی برخوردار هستند.

آلیاژهای ورق مس و آلومینیوم

این آلیاژها، به علت مقاومت و پایدار مناسب، استحکام و مقاومت کششی که در مقابل دارند، از دیگر آلیاژهای منحصر به فرد با افزودن نیکل، منگنز، آهن می‌توانیم از میزان مقاومت کششی این دست از آلیاژها را افزایش دهید. به علت وجود داشتن این نوع ویژگی‌ها که ذکر شد می‌توان چرخ دنده‌های مارپیچ و حلزونی را تولید نمود. ممکن است بیشترین فشار را بر روی دندانه‌های این چرخدنده‌ها ایجاد نمود به همین دلیل می‌توان برای ساخت یاتاقان‌های تحت ضربه از ورق‌های مس استفاده کرد.

ورق‌های مسی

انواع آلیاژهای مس

آلیاژهای مسی به دو نوع دسته تقسیم بندی می‌شوند از جمله:

  • آلیاژهای مسی نوردی
  • آلیاژهای مسی ریختگی

هر دو مدل از این آلیاژها مطابق با شرایط ترکیبی کمه دارند می‌توانند حرارت پذیری و حرارتی ناپذیر داشته باشند. انواع ورق‌های برنجی که در بازار موجود است و تنها شامل ورق مس و روی هستند و دیگر عنصرهایی با درصد بسیار ناچیزی از ناخالصی وجود دارند برنج‌های آلیاژی با توجه به این که دارای هر دو ویژگی مس و روی هستند و مشابه با سایر عناصر دیگر از قبیل آهن و سیلسیم می‌باشند دارای خاصیت ریختگی نیز هستند:

  1. ورق‌های آلیاژ مس نسبت به سایر آلیاژهایی دیگری که آهنی نیستند دارای نقطه ذوب با درجه حرارت بالایی هستند.
  2. افزایش اکسیداسیون
  3. کم بودن سیالیت
  4. میزان انجماد ورق‌های مسی بسیار بالا است در صورتی که آلیاژهای برنجی دارای دامنه انجماد بسیار بالایی می‌باشند.

ورق‌های مسی

سایر کاربردهای ورق‌های مسی

ورق‌های مسی دارای خاصیت‌های حرارتی و تغییر شکل هستند که از میزان خلوص بالایی و کاربرد الکتریکی برخوردار هستند.

ورق‌های مسی در صنایع مختلفی کاربرد دارند اعم از:

  1. صنعت لوله کشی
  2. صنعت خودروسازی

از خصوصیات ورق‌های مسی انعطاف پذیری بالای این نوع ورق‌ها است که خاصیت هدایت الکتریکی در الکترومغناطیس‌ها، هدایت امواج، موتورهای الکتریکی را دارند و به کار می‌رود. از دیگر موارد استفاده از ورق‌های مسی می‌توان به کاربردهای خانگی برای اجسام آشپزخانه از قبیل ظروف مسی و سایر اقلام دیگر مورد استفاده قرارداد. مهم‌ترین ویژگی ورق‌های مسی این است که می‌توان از آن‌ها برای حرارت دادن ظروف با بالاترین درجه حرارت استفاده نمود. در صورت هرگونه مشکل تا نقص فنی در مورد انواع ورق‌های گالوانیزه و قیمت ورق لازم است که از متخصصین و کارشناسان این حوزه کمک بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *