تولید پروفیل

 در حال حاضر جوشکاری لیزر یک فناوری به اثبات رسیده است که در صنعت خودروسازی نیز از آن استفاده می‌شود. امروزه برای ساختن پروفیل‌های فولادی ضد زنگ نیز این روش به کار گرفته می‌شود، چرا که مزایای قابل توجهی دارند. بهره مندی از این فناوری در زمینه‌های کاربردی محصولات گوناگون در حال پیشرفت است. تولید پروفیل به کمک ماشین‌های بهبود یافته و دستاوردهای آن‌ها امکان پذیر است. امروزه پروفیل‌های جوش داده شده با لیزر امکانات فراوانی ارائه می‌دهند، در حالی که این روند جوشکاری برای مدت طولانی در صنعت خودروسازی نیز وجود داشته است.

پروفیل‌های لیزری بهترین انتخاب برای اکثر برنامه‌های کاربردی در انواع صنایع به شمار می‌آیند. در حال حاضر تقاضا برای پروفیل‌های فولادی ضد زنگ در اشکال خاص، به طور مداوم طی چند سال گذشته با افزایش تقاضا مواجه بوده است. علاوه بر روش‌های لیزر، تولید پروفیل به روش اکستروژن داغ، نورد سرد و نورد گرم نیز امکان پذیر است.

 امروزه از فناوری لیزر در علوم پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی بیش از گذشته استفاده می‌شود زیرا به کمک ربات‌های عملیاتی برش‌ها به صورت دقیق و با جزئیات بیشتر انجام می‌شود.

پروفیل‌های لیزری و مزایای این روش تولید مدرن

امروزه روش تولید پروفیل یکی از صنایع پیشرو در سراسر جهان محسوب می‌شود. این شیوه تنها منحصر به تولید پروفیل‌های فولادی نیست، بلکه بسیاری از محصولات دیگر در حال حاضر با استفاده از لیزر تولید می‌شوند. همین امر موجب شده تا این شیوه از تولید یکی از محبوب‌ترین‌ها باشد.

بسیاری از مردم می‌خواهند بدانند که لیزر فیوژن چیست؟
می‌توان گفت لیزر فیوژن شامل جوشکاری لیزر برای تشکیل یک بخش خاص می‌باشند. جوشکاری با لیزر‌های قدرتمند و بدون استفاده از مواد پرکننده باعث می‌شود درز‌ها به صورت تمیز و کاملا دقیق ایجاد شوند.

امروزه می‌توان تقریباً هر فولاد یا آلیاژ ضد زنگ در دسترس را با استفاده از قابلیت‌های همجوشی لیزر تولید کرد.

یکی از مهم‌ترین مزایای فیوژن لیزر قابلیت‌های گسترده‌ای است که برای تولید کنندگان ارائه می‌دهند. به کمک شیوه‌ای که پروفیل‌های فولادی ضد زنگ استاندارد و ساختاری می‌شوند، برخلاف تولید به روش نورد گرم که محدودیت در اندازه تولید وجود دارد، لیزر می‌تواند انواع پروفیل را به اندازه طول ۸۰ اینچ و عرض ۳۹ اینچ تولید نماید. ویژگی‌ پروفیل‌ ساخته شده از فولاد ضد زنگ به کمک این روش می‌توان به بخش‌های کوچک‌تر از یک اینچ نیز دست یافت. برای ساخت انواع اندازه‌های پروفیل‌های سازه‌ای از جنس فولاد ضد زنگ، روش لیزر یکی از گزینه‌های ایده آل در تولید به شمار می‌آید.

تولید پروفیل به روش جوشکاری با لیزر

معماری با پروفیل‌های لیزری

توسعه پروفیل‌های نما در سال‌های اخیر قابل ملاحظه بوده است. یکی دیگر از مزایای تولید پروفیل‌ها با استفاده از فیوژن لیزر این است که آن‌ها عموماً دارای شعاع داخلی و خارجی متناسب با انتظار مشتریان هستند. بنابراین می‌توان پروفیل‌های فولادی را به صورت اشکال مربع و گوشه‌های تیز طبقه بندی نمود. این ویژگی تولید برای بسیاری از طرح‌های فولادی سازی در بین مهندسان و معماران از محبوبیت بالایی برخوردار است. با استفاده از این روش تمام پروفیل‌های ساختاری استاندارد مانند تیرهای فولادی، کانال‌ها، زاویه‌ها و همچنین لوله‌های مربع و مستطیل شکل تولید می‌شوند.

 لیزر یکی از انعطاف پذیر‌ترین روش‌های تولید است، چرا که به حداقل مقدار مواد نیاز دارد. به کمک این روش می‌توان مقادیر مختلف را در اندازه‌های مورد نیاز تولید کرد. همچنین هیچ هزینه ابزار در روش لیزر فیوژن وجود ندارد.

پروفیل‌های ساخته شده از نورد گرم

در حالی که فیوژن لیزری یکی از محبوب‌ترین روش‌هاست، از معایب و اشکالاتی نیز برخوردار است که در این حالت نورد گرم را برای تولید مناسب‌تر می‌سازد.

در تولید پروفیل‌ها به روش نورد گرم، آن‌ها تحت دمای ۱۷۰۰ درجه فارنهایت قرار می‌گیرند. نورد گرم رایج‌ترین و شناخته شده‌ترین فرایند برای تولید فولاد کربن و پروفیل‌های فولادی کوچک است. بسته به نوع آلیاژ شکل مورد نظر دارای خصوصیات مکانیکی در چند دسته متفاوت خواهد بود. به همین دلیل نورد گرم یکی از مناسب‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین روش‌های تولید به شمار می‌آید.

تولید پروفیل به روش جوشکاری با لیزر

صرفه‌جویی در هزینه و اندازه پروفیل‌های نورد گرم

پروفیل‌های تولید شده در نورد گرم کاهش هزینه قابل توجهی را از خود ارائه می‌دهند. به این دلیل که پروفیل‌های نورد گرم در شکل‌های متنوع فولادی در دسترس هستند. آن‌ها شامل درجه‌های متفاوت کربن با آلیاژ‌های گوناگون هستند.

چرا پروفیل‌های لیزری بهترین انتخاب در صنعت به شمار می‌آید؟

پروفیل‌های تولید شده با لیزر، توانایی استفاده در تمام نماهای ساختاری در هر اندازه و به شکل دلخواه را دارند، از این رو پروفیل‌های لیزری برای اکثر صنایع بهترین انتخاب خواهند بود. مزایای متعدد در این روش تولید شامل عدم محدودیت در اندازه، در دسترس بودن پروفیل‌ها و آلیاژها است. یکی دیگر از ویژگی‌های آن این است که حداقل هزینه‌های لازم برای تهیه ابزار آلات را ایجاد می‌کنند. این امر باعث می‌شود تا تقریبا در هر صنعتی از پروفیل‌های لیزری استفاده شود. برخی از این موارد شامل هوافضا، معماری و ساخت و ساز خواهد بود. همچنین می‌توان پروفیل‌های لیزری را در صنعت شیمیایی، فرآورده‌های غذایی، نوشیدنی نفت و گاز فناوری‌های تولید، محیط زیست و یا نمونه‌های دیگر استفاده کرد.

موارد عنوان شده تنها نمونه‌های کوچکی از موارد استفاده پروفیل‌های لیزری در صنایع به شمار می‌آید. علاوه بر این برنامه‌های بسیار زیادی وجود دارد که این روش بهترین شیوه تولید برای آن‌ها خواهد بود. با این حال بهتر است به یاد داشته باشید که با توجه به هدف و نیاز پروژه‌های خود می‌توانید از روش‌های گوناگون برای تولید پروفیل‌ها استفاده نمایید. به عبارت بهتر ممکن است پروفیل‌های تولید شده به روش نورد گرم برای نیاز پروژه شما کفایت کند.

با استفاده از امکان‌سنجی‌های اولیه درمی‌یابید که کدام یک از انواع پروفیل‌ها مناسب نیازهای شما خواهد بود و از کدام یک می‌توانید به نفع پروژه‌های خود استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *