پروفیل‌های نورد سرد

امروزه روش‌های گوناگونی وجود دارد که می‌تواند پروفیل‌هایی از جنس فولاد ضد زنگ تولید کند که همگی مزایای متفاوتی ارائه می‌دهند. هر دو روش نورد گرم و نورد سرد نیز ویژگی‌های ویژه‌ای دارند که تولید با استفاده از آن‌ها اهداف خاصی را دنبال می‌کند. تولید پروفیل می‌تواند در دماهای بالا (نورد گرم) و یا در دمای اتاق (نورد سرد) انجام شود. دما در نتیجه تولید نقش بسزایی دارد. در هر دو روش تولید پروفیل‌‌های نورد گرم و پروفیل‌های نورد سرد می‌توان پروفیل‌هایی از جنس فولاد ضد زنگ استفاده کرد، با این حال هر کدام خواص متفاوتی ارائه می‌دهند.

پروفیل‌های نورد گرم

پروفیل‌های تولید شده در نورد گرم پرکارترین فناوری را در ساخت میله‌های طولانی فراهم می‌کنند.
با استفاده از این روش می‌توان پروفیل‌های زیادی را با مقادیر انبوه در بهره‌وری بالا تولید کرد. به طور کلی دمای هوا در این روش بالاتر از ۱۷۰۰ درجه فارنهایت است.

زمانی که فولاد در این دما قرار می‌گیرد می‌توان آن را به راحتی شکل داد و در ابعاد مورد نظر آن را تولید کرد.

تولید پروفیل فولادی

بنابراین شمش‌ها و ورقه‌ها در روش تولید به شدت تحت حرارت قرار می‌گیرد و چندین پایه غلطکی بر روی آن‌ها حرکت کرده و باعث تغییر شکل این ورقه‌ها می‌شود.
هدف تولید در نورد گرم تغییر در شکل هندسی و طول پروفیل‌ها از نظر ابعاد و وزن آن‌ها می‌باشد.
نورد گرم یک روش کلاسیک برای تولید انبوه محصولات طولانی است، هر چند باید از لحاظ دقت و کیفیت سطح، محدودیت‌ها‌پذیرفته شود.

با توجه به درجه حرارت بالا سطح پروفیل‌هایی که تحت نورد گرم قرار گرفته‌اند، یک لایه از ورقه اکسیداسیون در آن‌ها ایجاد می‌شود.
بنابراین ویژگی مقاومت در برابر خوردگی آن‌ها افزایش می‌یابد و می‌توانند در هوای آزاد نگهداری شوند. با این حال یکی از پیامدهای ایجاد اکسیداسیون این است که ورق‌های پروفیل دارای سطح خشن خواهند شد. بنابراین به فولاد ضد زنگ تمیز و روشن نیاز دارند. اندازه دقیق و خواص مکانیکی خوبی که توسط نورد گرم ایجاد می‌شود باعث استفاده پروفیل‌ها در موارد گسترده خواهد شد.

اگرچه در این فرایند فشرده‌سازی ترموپلاستیک وجود ندارد اما تنش‌های باقیمانده همچنان در سطح مقطع باقی خواهند ماند که ممکن است تأثیر آن بر کل قطعه وجود داشته باشد.

 پروفیل‌های نورد سرد و ویژگی آن‌ها

اصلی‌ترین تعریف برای تولید پروفیل‌های نورد سرد این است که در دمای معمولی فولاد با فشار غلتک تغییر شکل می‌یابد.
به طور کلی در نورد سرد برای تولید ورق‌های گالوانیزه و فولاد رنگی به آنیل کردن نیاز است تا میزان انعطاف‌پذیری به صورت گسترده افزایش یابد و بتوان از این پروفیل‌ها در صنایع خودروسازی، لوازم خانگی و دیگر موارد استفاده کرد.

تولید پروفیل فولادی

در این روش قطر میله به مقطع محصول نهایی بستگی دارد.
مشابه نورد گرم، نورد سرد نیز یک روند مداوم است که هدایت می‌شوند، بنابراین تغییرات زیادی برای تولید شکل دلخواه ایجاد می‌شود.
این فرایند باعث بهبود فلز می‌شود، به این معنی که مواد سخت‌تر شده و سطح پروفیل صاف و براق‌تر خواهد شد.

حقیقت این است که تولید پروفیل‌های نورد سرد نیاز به پردازش بیشتر خواهند داشت.
این شیوه باعث افزایش تحمل و تولید در طیف گسترده‌ای از سطح خواهد شد.

ممکن است برا تولید با این روش پروفیل‌های بسیار پیچیده یک فرایند نورد چندگانه لازم باشد.

در این شرایط تولیدکنندگان مجبور خواهند شد از چند فناوری استفاده کنند تا پروفیل‌هایی با تحمل بالا و استحکام مورد نظر تولید کنند. این یک روش ایده‌آل برای تولید پروفیل‌های ویژه در نورد سرد با استفاده از فولاد ضد زنگ خواهد بود. توسعه پروفیل‌های نما در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است.

انواع فولاد ضد زنگ برای پروفیل‌های نورد گرم و نورد سرد

معمولا فولادهای ضدزنگ آستنیت و یا انواع ۳۰۴ و ۳۱۶ برای تولید بخش‌های نورد گرم و سرد مناسب هستند. برخی از فولادهای ضد زنگ با درجه‌های متفاوت هنگام گرم شدن مزایای مشخصه خود را از دست می‌دهند. بنابراین محصول نهایی ممکن است از دیگر ویژگی‌های ناخواسته و غیرقابل انتظار برخوردار شود.

از آنجایی که تغییر شکل مکانیکی در دمای اتاق غیر ممکن است می‌توان در شرایط خاص از نورد سرد برای تولید پروفیل‌ها استفاده کرد.

تفاوت‌های تولید پروفیل‌های نورد سرد و گرم

عمده‌ترین تفاوت‌ها در تولید پروفیل‌های نورد سرد و گرم به روش نورد گرم و سرد به شرح زیر است:

  1. تفاوت ظاهری و کیفیت سطح
  2. کارایی
  3. شکل‌پذیری

در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.

تولید پروفیل فولادی

1- تفاوت ظاهری و کیفیت سطح

از آن جا که صفحات در نورد سرد بعد از فرایند شکل اصلی خود را از دست می‌دهند، در این روش صفحات از ظاهر و کیفیت سطح بالاتری برخوردار هستند.
بنابراین اگر تقاضا برای کیفیت سطح محصول نهایی وجود داشته باشد، محصولاتی که از نورد سرد تولید شده انتخاب می‌شوند.
معمولا صفحات تولید شده توسط نورد گرم دارای یک لایه اکسیده به رنگ تیره هستند که ظاهر آن‌ها از کیفیت پایین‌تری نسبت به نورد سرد برخوردار است.
تفاوت کیفیت در تولید پروفیل‌های نورد سرد و گرم بر روی قیمت پروفیل تاثیر می‌گذارد.

 2- کارایی

به طور کلی خصوصیات مکانیکی پروفیل‌های فولادی نورد گرم و نورد سرد از نظر مهندسی قابل تشخیص نیستند.
اگرچه صفحه‌های پروفیل نورد سرد در این فرایند دارای روند خاصی از سخت شدن هستند.
با این حال نمی‌توان درباره عملکرد مکانیکی آنها اظهار نظر کرد. استحکام عملکرد صفحات سرد معمولاً از طرف دیگر بالاتر است و همچنین از استحکام بیشتری برخوردار هستند. به طور خاص شرایط پروفیل‌ها بسته به نوع فرایند متفاوت خواهد بود.

 3- شکل‌پذیری

از آنجا که به اعتقاد بسیاری عملکرد پروفیل‌های فولادی تولید شده در نورد سرد و نور گرم مشابه است، ضریب تاثیر شکل‌گیری عملکرد به تفاوت کیفیت سطح بستگی دارد.

به همین دلیل از آنجایی که کیفیت سطح پروفیل‌های نورد سرد بهتر هستند، شکل‌گیری آن‌ها نسبت به ورق‌های نورد گرم بهتر خواهد بود. در نهایت بهتر است توجه داشته باشید که ورقه‌های پروفیل را با توجه به نیاز و نوع پروژه خود انتخاب کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *