پروفیل‌های فولادی

پروفیل‌های فولادی معمولا در میله‌هایی به طور شش متر در دسترس هستند. با توجه به نوع پروژه و نیاز مصرف کنندگان پروفیل‌های فولادی در طول‌های موردنیاز برش داده و نصب می‌شوند. برای بسیاری از پروژه‌ها، پروفیل‌های خمیده درخواست می‌شود که مطابق با فرم‌های برنامه هستند.

پروفیل‌های خمیده لوله‌ای شکل

لوله‌های خمیده در اکثر صنایع مختلف موردنیاز هستند. آن‌ها در خودروسازی، صنعت شیمیایی، صنعت هوایی، ساخت و ساز و مواد غذایی قابل استفاده خواهند بود. در مقایسه با سایر محصولات پروفیل‌های خم شده نمایانگر بزرگ‌ترین عضو این خانواده هستند.

بسته به الزامات شعاع، میزان خمش، دقت و قطر با روش‌های مختلف و با استفاده از دستگاه‌های متنوع تولید می‌شود.

برای شکل‌های بزرگ‌تر از شبکه خمش حلقه استفاده می‌شود که به خمیدگی پروفیل‌های فولادی منجر می‌شوند. استفاده از روش‌های متداول برای خم کردن پروفیل‌ها اجازه می‌دهد که شعاع آن‌ها از استحکام کافی برخوردار شود.
همچنین فناوری‌های دیگری وجود دارد که لوله‌ها در شرایط گرم خم می‌شوند و برای صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.
توسعه پروفیل‌های نما در سال‌های اخیر بسیار چشمگیر بوده است.

خمش پروفیل فولادی

دستگاه‌های خم پروفیل

با توجه به ابعاد و مشخصات پروفیل‌ها از ماشین‌های فرایند خمیدگی به این منظور استفاده می‌شود.

این دستگاه‌ها معمولا مجهز به سیستم ۳ رول هستند. پروفیل‌های خم شده دارای یک سطح خاص و هندسه تعریف شده‌اند.
اکثر تولیدکنندگان از دستگاه‌های CNS برای کنترل دقت استفاده می‌کنند. قدرت دستگاه در میزان خمیدگی پروفیل عامل مهمی به شمار می‌آید. پروفیل‌های باز دارای محور محکم در مدل بخش‌های مختلف هستند که قدرت لازم را برای خمیدگی به وجود می‌آورند.

خمش لیزر در مقایسه با پروفیل‌های نورد گرم

زمانی که صحبت از خم کردنپروفیل‌های فولادی به میان می‌آید، اغلب سوالاتی برای کاربران ایجاد می‌شود.
زمانی که پروفیل‌های فولادی تحت نورد گرم می‌شوند تردیدها درباره امکان سنجی آن‌ها به سرعت از بین می‌رود، اما در صورت جوشکاری پروفیل‌ها با لیزر، ممکن است در مورد استحکام خم شدگی آن شک و تردید ایجاد شود.
مشکل این است که نورد گرم برای تمام پروفیل‌های فولادی با ابعاد گوناگون قابل اجرا نیست.
با این حال این مسئله یک محدودیت به شمار نمی‌آید، زیرا تولید پروفیل به روش جوشکاری با لیزر کاملاً مناسب هستند. تنها نکته‌ای که در خمیدگی پروفیل‌های فولادی با استفاده از لیزر وجود دارد این است که جوشکاری به تمام درز‌ها نفوذ کند.

بسیاری از تولیدکنندگان با ضخامت بین ۱۹ میلی‌متر پروفیل‌های باز را با نفوذ کامل جوش می‌دهند.

خمش پروفیل فولادی

بازده اقتصادی روند خمش پروفیل‌های فولادی

در واقع روند خمش پروفیل‌های فولادی ضد زنگ گران قیمت محسوب نمی‌شود، با توجه به ارزش مواد هزینه‌های تنظیم و زمان خمش هزینه‌های آن کاملاً معقول و مقرون به صرفه به نظر می‌آیند.
هر چند این روش نیز دارای روندی نزولی است، اما با توجه به روند خمیدگی در بسیاری از موارد نمی‌توان طول یک میله وسیع را خم کرد.
بسته به شعاع و طول پروفیل این فرایند متفاوت خواهد بود. نکته‌ای که لازم است تولیدکنندگان به آن توجه کنند این است که خمیدگی پروفیل باعث کاهش ارزش فولاد ضدزنگ نخواهد شد، این کار به کل هزینه‌های یک پروفیل خم شده اضافه می‌کند.

خمش پروفیل‌های فولادی می‌تواند برای محصولات آلومینیومی، لوله‌ها، بخش‌های مستطیلی توخالی، کانال‌ها، میله‌ها و مواردی از این دست صورت گیرد. روش‌های خم شدن به نوع مواد، ابعاد محصول، شعاع و شیب مورد نیاز آن بستگی خواهد داشت.

خمیدگی پروفیل‌ها این امکان را می‌دهد تا دید یک هنرمند به واقعیت نزدیک‌تر شود، به این معنی که به کمک آن‌ها بسیاری از روش‌ها در ساخت و ساز ممکن خواهد بود. علاوه بر ساختمان‌سازی از مهم‌ترین مصارف پروفیل‌های خم شده در خودروسازی به شمار می‌آید.

 استفاده از جوشکاری سه بعدی لیزر برای خم کردن پروفیل‌ها

برخی از پروفیل‌های تولید شده با استفاده از فولاد ضد زنگ نمی‌توانند خم شوند. دلیل آن می‌تواند پیچیدگی بخش مرکزی آن، جرم و یا خطر تغییر پروفیل‌ها به شکل غیر قابل جبران باشد.

برای خمیدگی پروفیل‌های خاص از روش لیزری استفاده می‌شود.
نوارهای فلزی بر روی محور‌های ضعیف شده و آن‌هایی که بر روی محور قوی‌تر قرار می‌گیرند، از یک روش جایگزین بسیار کارآمد برای آن‌ها استفاده می‌شود. پس از آن با استفاده از جوشکاری لیزر قطعات منطبق بر یکدیگر قرار می‌گیرند.

خمش پروفیل فولادی

اگر جوشکاری دقیق در جای مناسب انجام شود، یک اتصال خطی و یا یک خمیدگی منطبق بر انتظار ایجاد می‌شود. استفاده از دستگاه‌های CNC تضمین می‌کند که اعوجاج سطحی به میزان کم و دقت ابعادی در بالاترین میزان ایجاد شود.

علاوه بر مناسب بود قیمت پروفیل مهم‌ترین ویژگی پروفیل‌های فولادی خم شده شامل کیفیت بالا، مقاومت حداکثر و کنترل فرایند در هر زمینه از فعالیت می‌باشد.

برنامه‌های کاربردی پروفیل ضد زنگ

می‌توان از پروفیل‌های فولادی خم شده برای ساختمان‌سازی، مجسمه‌سازی، ساخت راه پله و صنعت خودروسازی استفاده کرد. امروزه برای ساخت کشتی‌های تخصصی، مخازن نگهداری آب و همچنین کاربرد‌های دارویی از پروفیل‌های فولادی ضد زنگ به عنوان یک سیستم برای انتقال مایعات استفاده می‌شود.

به کمک این روش هیچ کدام از تولیدکنندگان مجبور به تولید پروفیل‌هایی با طول‌های اضافی نیستند.
در این حالت ضایعات به کمترین میزان خود خواهد رسید. مزیت دیگر در این روش این است که هیچ‌گونه سخت شدن در فولاد ضد زنگ که به دلیل شکل‌گیری سرد در فرایند خمشی وجود دارد، رخ نمی‌دهد.

هر چند روش‌های متنوعی برای خمیدگی پروفیل‌های فولادی ضد زنگ وجود دارد، با این حال استفاده از این روش‌ها با توجه به اهداف پروژه متفاوت خواهد بود. مهم‌ترین نکته در خمیدگی پروفیل‌های فولادی این است که هزینه‌های آن بسیار کاهش یافته و تولیدات آن مقرون به صرفه‌تر از سایر محصولات در صنعت محسوب می‌شود.

با استفاده از دانش متخصصان و ماشین‌های مدل برای خم کردن پروفیل‌ها می‌توانید آن‌ها را در ابعاد و اندازه‌های مورد نظر خود تولید کنید و با توجه به اهداف پروژه از آن‌ها استفاده نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *